OBNOVA PROIZVODNJE

POSAO OD 860 MILIJUNA EURA Kobilica za prvi kruzer na navozu “3. maja” već krajem svibnja

Orjana Antešić

Foto R. BRMALJ

Foto R. BRMALJ

Za mjesec dana u riječkom brodogradilištu krenut će prvo rezanje limova, dok bi kobilica za sister-ship »Scenic Eclipseu« na trećemajski navoz trebala biti položena koncem svibnja ili početkom lipnja ove godine, najavio je Kučan



RIJEKA – Dogovor o gradnji pet kruzera u »3. maju« vrijednih ukupno 860 milijuna eura je postignut, sada je stvar samo njegove operacionalizacije.


Upravo je takav sastanak jučer u riječkom brodogradilištu okupio ministra gospodarstva Darka Horvata, vlasnika australske grupacije Scenic Glena Moroneyja, direktora »3. maja« Edija Kučana i čelnog čovjeka Hrvatske brodogradnje-Jadranbroda Ruđera Friganovića.


Projekt gradnje kruzera za Scenicovu flotu u fazi je da se već govori u konkretnim rokovima tako da je, prema Kučanovim navodima, čelik za gradnju brodskog trupa za prvi kruzer već naručen i valja se u ljevaonici u Makedoniji.




– Za mjesec dana u riječkom brodogradilištu krenut će prvo rezanje limova, dok bi kobilica za sister-ship »Scenic Eclipseu« na trećemajski navoz trebala biti položena koncem svibnja ili početkom lipnja ove godine, najavio je Kučan.


Resorni ministar Horvat apostrofirao je da je sa Scenic grupom dogovor postignut još prije desetak dana te da je riječ o obostranom ili, bolje rečeno, trostranom interesu kojim će se investirati i rehabilitirati brodogradnja u Rijeci, a da to ne bude na teret poreznih obveznika.


Škver kao podizvođač


​Na razini Vlade odlučeno je, podsjetimo, da će Vlada stati iza ovog projekta gradnje Scenicovih kruzera u »3. maju« na način da će ga pratiti državnim jamstvima s 48 posto od ukupne vrijednosti broda u izgradnji dok će preostali, veći dio, financijski morati zatvoriti sam brodovlasnik, a u ovom slučaju i brodograditelj.


Kao što je poznato, Scenic grupa u postupku je osnivanja tvrtke u Hrvatskoj, registrirane za brodogradnju i upravo će ta tvrtka biti korisnik državnih jamstava, a ne »3. maj« koji nije u poziciji da može dobivati kredite, niti ishodovati državna jamstva mimo onih koja su obuhvaćena posebnim programom po kojem riječki škver sada posluje i koji podrazumijeva samo završetak tri postojeće novogradnje.


»Treći maj« će tako u ovoj priči formalno biti podizvođač Scenicu, onaj koji će graditi i velikim dijelom opremiti brodske trupove kruzera na navozu, dok će nakon porinuća posao na završnom opremanju preuzeti, odnosno menadžirati, Scenicova tvrtka koja će za potrebe tog posla uzeti i plaćati jedan manji dio prostora riječkog brodogradilišta u potkoncesiju.


Ministar Horvat ocijenio je ovaj omjer financijske podjele rizika od 48 naspram 52 posto kao »fer i korektnim«, a neslužbeno doznajemo da bi država za izdana jamstva trebala biti osigurana hipotekom na kruzeru za cijelo vrijeme njegove izgradnje i opremanja.


Valja podsjetiti i da će se državna jamstva u ovom slučaju izdavati sukcesivno, kruzer po kruzer, odnosno nakon što je jedan brod pred završetkom, krenuo bi financijski aranžman za drugi, a što je dodatni »osigurač« nakon, za državni proračun, bolnog iskustva u Uljaniku gdje su jamstva za kredite ili avanse stizala na naplatu, a da se te brodove praktički nije ni počelo graditi.


Korak po korak


Novinare je zanimalo da čuju od Horvata znači li ovo definitivno kraj agonije i neizvjesnosti za »3. maj«, na što je ministar odgovorio kako se u ovom trenutku još ne bi toliko optimistično izrazio, ali je dodao da će Vlada odraditi svoj dio posla, no da podjednako tako mora i menadžment brodogradilišta.


– Bude li dinamike i prilike da se državna jamstva jedno za drugim ne konzumiraju, istom će dinamikom i država pratiti brodogradnju i »3. maj«, zaključio je Horvat.


Na novinarski upit o Scenicu kao mogućem novom strateškom partneru riječkog brodogradilišta, Horvat je prepustio odgovor Glenu Moroneyju koji je jučer proveo praktički cijeli dan u »3. maju«.


– Korak po korak, vidjet ćemo kako će se stvari odvijati. Ovih pet kruzera nije konačno za našu suradnju, nego i mogući početak nečeg većeg s obzirom da mi planiramo graditi još puno brodova.


Važno je, međutim, da ovi brodovi sada budu završeni i isporučeni na vrijeme i da su troškovi njihove izgradnje unutar planiranog budžeta, kazao je Moroney, koji inače živi u Švicarskoj.

Zašto baš »3. maj«, htjeli su od njega čuti novinari, na što je Moroney odgovorio kako nije u pitanju brodogradilište kao brodogradilište, već da je prvenstveno riječ o ljudima, njihovom iskustvu i znanju.


Podsjetio je pritom kako je u ovoj regiji izgradio prvi morski kruzer u svojoj floti od dvadesetak brodova, ultraluksuzni »Scenic Eclipse« u pulskom Uljaniku, a dodao je i kako daleko najveći dio njegovog brodograđevnog tima, u kojem je oko stotinu zaposlenih, čine upravo inženjeri iz Hrvatske.