Saznajemo što će stajati u zakonu

Plan B monetizacije: Država planira autoceste otplatiti do 2030. godine

Jagoda Marić

Procjena je da bi   provedbom javne ponude, refinanciranjem kredita, ubiranjem dividende i poreza  Hrvatska u sljedećih 15 godina vratila kredite koje je podigla za gradnju autocesta. Zakon će do kraja tjedna biti pušten u javnu raspravu, a potom  nakon prikupljenih primjedbi plan je poslati zakon u Sabor



ZAGREB  Od javne ponude dionica HAC-ONC-a, država će, procjenjuje se u Vladi, zaraditi oko 1,37 milijardi  eura, što je gotovo deset i pol milijardi kuna.  Iako će time bez problema  pokriti kredite koje u  ovoj i sljedećoj godini država mora vratiti, a podizani su za gradnju autocesta,  to je više nego dvostruko manji iznos od onoga što je Vlada planirala ubrati monetizacijom autocesta, odnosno davanjem autocesta u koncesiju.


Plan je bio da se na taj način zaradi oko tri milijarde eura, što bi se trošilo na pokrivanje javnog duga. Ako se prodaja dionica HAC-ONC-a doista dogodi zarada će biti puno manja, ali novac će se moći  koristiti isključivo za  podmirenje kredita  koje su Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb podigli za gradnju autocesta.  


Sve to, ali i način na koji će se odraditi javna ponuda za prodaju dionica HAC-ONC-a, trebalo bi se definirati zakonom o postupku razduživanja društva HAC i ARZ koji će Vlada do kraja tjedna pustiti u javnu raspravu, a nakon prikupljenih primjedbi plan je poslati zakon u Sabor.  Inicijalna javna ponuda mogla bi se dogoditi tek u prosincu, ali s obzirom na protivljenje sindikata i ovom modelu, pitanje je hoće li Banski dvori ovaj put ustrajati na svome projektu do kraja, ili će u predizbornoj godini odustati od njega. 




Ovaj drugi pokušaj Vlade da unovči autoceste i da već ove godine smanji pritisak na javni dug započeo bi  pripajanjem ARZ-a  HAC-u, pa bi tako HAC preuzeo i gospodarenje autocestama kojima sada upravlja ARZ, dok bi otplatu kredita podizanih za gradnju tih autocesta preuzela država.  


Opširnije u tiskanom izdanju