Reagirale pravobraniteljice

Penis može, vulva ne: Kako nam djecu uče iz udžbenika kojeg kao da su odobrili iranski ajatolasi

Ljerka Bratonja Martinović

Ilustracija / Foto Vedran Karuza; Screenshot Školska knjiga

Ilustracija / Foto Vedran Karuza; Screenshot Školska knjiga

Pokrenut je ispitni postupak o spolnoj diskriminaciji u udžbeniku "Priroda 6" za šesti razred osnovne škole



Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pokrenula je ispitni postupak u kojem će provjeriti navode iz pritužbe Zlate Đurđević, profesorice Pravnog fakulteta u Zagrebu, na spolnu diskriminaciju u udžbeniku »Priroda 6« za 6. razred osnovne škole u izdanju Školske knjige.


U spornom udžbeniku detaljno se opisuje muške spolne organe, a potpuno izostavlja opis ženskih spolnih organa. Đurđević tvrdi da takav pristup temi spolnosti potiče stid i nesigurnost kod djevojčica, označava ih kao podređene, a smatra da je to primjer mizoginije u obrazovanju, pa i spolne diskriminacije djevojčica.


– U udžbeniku iz prirode u šestom razredu koji je izdala Školska knjiga, a autori su jedan muškarac i šest žena, ženske spolne organe čine jajnici, jajovodi, maternica i rodnica, dok muške spolne organe čine dva sjemenika, dva sjemenovoda, mokraćno-spolna cijev i spolni ud ili penis.




Pri tome je za spolni ud u radnoj bilježnici izričito navedeno da se radi o vanjskom organu muškog spolnog sustava. Na slici 5.13,. na stranici 79, gdje su nacrtani ženski spolni organi, na mjestu vulve je praznina.


Vulva je izbrisana iz gradiva i negira se ne samo da je dio ženskog spolnog sustava i vanjski ženski spolni organ već je i vizualno izbrisana.


Riječ vagina se također ne spominje. Mogu samo zamisliti kako se osjećaju ustrašene djevojčice gledajući dvije slike »muške piše« u svoj svojoj veličanstvenosti, dok se pitaju »a gdje je moja piša?«, navela je prof. Đurđević.


Razlog je po njoj jasan.


»Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati.


Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni, upozorava Đurđević te tvrdi da se time postavlja temelj buduće rodne diskriminacije i rodnog nasilja.


Poruke djeci


– Pravobraniteljica će problematiku sagledati iz pozicije ustavne vrednote ravnopravnosti spolova, koja podrazumijeva ravnopravan pristup obradi ženske i muške spolnosti i izbjegavanje elemenata koji su u vezi s patrijarhalnim tradicijama.


Nakon što detaljno analizira kurikulumski okvir i udžbeničke sadržaje u kojima se obrađuje tematika spolnog sustava čovjeka te prikupi informacije o stručnoj terminologiji u ovom području, pravobraniteljica će o zaključcima izvijestiti javnost, poručili su iz njenog ureda.


O slučaju se oglasila i pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter koja podsjeća na to da je upravo obrazovni sustav mjesto gdje se oblikuju budući stavovi i mišljenja djece i gdje se prevenira svaki oblik diskriminacije.


– Dio odgovora na probleme koje vidimo u svijetu odraslih, kao što su diskriminacija, nasilje i govor mržnje, je u obrazovanju djece o ljudskim pravima, jednakosti i ravnopravnosti.


Odgoj i obrazovanje u školama treba razbijati predrasude, a ne ih perpetuirati, upozorava Šimonović Einwalter.


Pučka pravobraniteljica ističe da treba itekako paziti kakve poruke se šalju djeci kroz nastavni sadržaj i udžbenike iz postojećih predmeta, i to načinom obrade teme, izborom primjera i izborom riječi.


– Mislim da je u škole potrebno uvesti i sustavno obrazovanje o ljudskim pravima i jednakosti kao zasebni predmet, uključujući o rodnoj ravnopravnosti, ali i o aktivnom građanstvu, solidarnosti…


Upravo se u dječjoj dobi stvaraju temeljna uvjerenja i stavovi, pa tako i o ravnopravnosti muškaraca i žena, koji onda dalje kroz život utječu i na ponašanje, ističe.


Istraživanje koje je ovo pravobraniteljstvo provelo 2016. i 2023. godine pokazuje da su u Hrvatskoj stereotipi prema ženama u porastu, što je zabrinjavajuće.


– Ako želimo rodnu ravnopravnost u svijetu odraslih, onda o rodnoj ravnopravnosti treba učiti djecu. Tako se prevenira diskriminacija i rodno utemeljeno nasilje, zaključuje Šimonović Einwalter.


Očitovanje Ministarstva


Na slučaj je reagirala i pravobraniteljica za djecu, Helenca Pirnat Dragičević, koja je o svemu zatražila očitovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja.


– Treba osigurati da obrazovni materijali u odgojno-obrazovnom sustavu budu bez sadržaja koji bi mogli voditi usvajanju negativnih stereotipa, netolerancije i nepoštovanja različitosti te diskriminacijskih stavova i praksi.


Škola mora biti jedna od ključnih karika u informiranju djece o zdravlju i spolnosti. Djeca imaju pravo na informacije koje su važne za zaštitu njihovog zdravlja i koje upućuju na važnost odgovornog spolnog ponašanja, poručuje dječja pravobraniteljica.


Podsjeća da u skladu s Konvencijom o pravima djeteta program zdravstvenog odgoja, kao i njegov integralni dio spolni odgoj, treba biti dostupan svim učenicima, kao što su i drugi programi, predmeti i oblici neposrednog odgojno-obrazovnog rada.


Školska knjiga: Kurikulum ne traži detaljnu fiziologiju reprodukcije


Iz Školske knjige oštro su demantirali da razlog nenavođenja svih dijelova ženskog spolnog sustava počiva na »nesigurnosti i neslobodi« te poručili da su udžbenik pisale i uredile mahom žene.


Ističu da na spornom prikazu nisu označeni svi dijelovi ženskog spolnog sustava jer kurikulum 6. razreda ne zahtijeva tako detaljno ulaženje u fiziologiju reprodukcije.


– Svjesni da bi takav prikaz možda mogao dovesti u zabludu neke učenike 6. razreda, spremni smo u sljedećem izdanju udžbenika ujednačiti prikaze i nazivlje muškog i ženskog spolnog organa, poručili su iz Školske knjige.