Rat i sankcije će prouzročiti daljnji rast cijena derivata, pa trgovci ističu da Vlada mora naći drugačiji model ograničavanja rasta cijena / Foto HRVOJE JELAVIĆ/PIXSELL
Utjecaj Vlade na formiranje cijena na slobodnom tržištu može biti interventna mjera, ali nikako model dugotrajnog upravljanja zakonima tržišta. Posebno ne isključivo na teret distributera, ističe Željko Mandarić, predsjednik uprave AdriaOila
povezane vijesti
RIJEKA – Vladina odluka kojom je fiksirala marže trgovaca naftnih derivata i privremeno smanjila trošarine na dizelsko i benzinsko gorivo, ublažila je rast cijena i dodatni udar na građane. Takvo, već četvrto ograničenje u zadnjih pola godine distributerima goriva u maloprodaji, moglo bi prouzročiti dodatne teškoće u poslovanju, posebno onim relativno malima, u usporedbi s velikim maloprodajnim lancima poput Ine ili Petrola. Potraje li takva situacija, procjenjuju neki od njih, u pitanje bi mogli doći poslovanje i malih i velikih distributera u maloprodaji, a time i opskrba tržišta. Marže trgovcima su, podsjećamo, ograničene na maksimalnih 75 kuna po litri benzina ili dizela, dok je država smanjila trošarine na benzin za 40 lipa, a na dizel za 20 lipa po litri. Unatoč tome, cijene goriva već u utorak su značajno narasle, a s obzirom na rat u Ukrajini i sankcije SAD-a i dijela europskih tvrtki prema Rusiji u smislu kupovanja ruske nafte, gotovo sigurno će prouzročiti daljnji rast cijena nafte na svjetskom tržištu, a time i derivata, zbog čega trgovci u maloprodaji smatraju kako Vlada mora pronaći drukčiji, učinkovitiji model ograničavanja rasta cijena.
Financijske obveze
Tako Željko Mandarić, predsjednik uprave AdriaOila, ističe kako pozdravlja odluku vlade, u pogledu smanjenja trošarina na benzinska i dizelska goriva.
– Ovo je sad već četvrto ograničenje cijena, odnosno četvrti mjesec, u zadnjih šest mjeseci poslovanja, i svakako da nakon dvije godine COVID-19 i smanjene prodaje u vrijeme koronakrize, sad nastavljamo s ovim novim, još težim zbivanjima. Svi distributeri su već pretrpjeli određene gubitke u svom poslovanju bili oni mali, srednji ili veliki. I ne samo pretrpjeli, već iscrpili vlastite financijske potencijale, kako bi uredno podmirivali svoje financijske obaveze, u nadi da će se situacija na svjetskom tržištu stabilizirati, kaže Mandarić.
Ograničenje marže je, prema njegovim riječima, dvosjekli mač.
– S jedne strane to ima socijalnu komponentu koju također pozdravljamo, a s druge strane ugrožavamo desetine tisuća radnih mjesta, od proizvođača, distributera i svih onih koji su direktno i indirektno vezani na naftnu industriju. U konačnici, ne smijemo dozvoliti da distributeri budu ugroženi u svom poslovanju jer bi to bio najgori scenarij – da se kompanije počnu gasiti, a samim time i da tržište potencijalno ostaje bez derivata. To bi izazvalo opći kolaps. Danas nema praktički ni jedne grane industrije koja nije vezana na taj energent, bio on korišten kao toplinska energija ili kao pogonsko gorivo, kaže Mandarić, dodajući kako je u ovom trenutku marža ograničena na 0,75 lipa po litri prodanog derivata, ali je kao takva nedostižna, s obzirom da nabavna vrijednost raste, a gornja, odnosno prodajna cijena je ograničena.
Teret distributera
– Utjecaj Vlade na formiranje cijena na slobodnom tržištu može biti interventna mjera, ali nikako model dugotrajnog upravljanja zakonima tržišta. Posebno ne isključivo na teret distributera. Sankcije koje je uveo SAD na uvoz ruske nafte će samo utjecati na daljnji rast derivata, a time potencijalno i na nestašicu istih. Smatram da će vrijeme koje dolazi svakako biti turbulentno i da će vlada morati iznaći nova rješenja koja su održiva i podjednako kvalitetna, kako za potrošače, tako i proizvođače te distributere, kaže Mandarić.
Razgovarali smo s još jednim direktorom relativno manje tvrtke za maloprodaju naftnih derivata na području Primorsko-goranske županije, koji je htio ostati anoniman, ali poručuje kako je malim distributerima sve teže izdržati rast cijena derivata s jedne i ograničenja maloprodajne cijene s druge strane.
– Država je velikodušno uvodila ograničenja cijena, ali našim sredstvima. Sad su se tek odrekli manjeg dijela trošarine, ali do sad smo isključivo mi snosili teret ograničenja cijena. Naša tvrtka ima svoje carinsko i trošarinsko skladište, imamo i veleprodaju, pa još nekako možemo poslovati, ali oni koji imaju samo jednu ili dvije crpke, teško će na dulji rok ovo izdržati. Cijene u veleprodaji rastu svakog tjedna, dok su nama cijene bile fiksirane. I s ovim zamrzavanjem marži, ostaje nam sve manje prostora u kojemu možemo konkurirati velikim distributerima koji imaju veće rezerve i bojimo se da će nam naprosto preuzeti dio većih kupaca, poput tvrtki, jer mi više teško možemo dati neki ozbiljniji rabat, dok oni to i dalje mogu, kaže naš sugovornik, koji procjenjuje da će cijene nafte u idućim mjesecima i dalje rasti.