Učenici su se na ispitima pomagali aplikacijama / snimio V. KARUZA
Prva pedagoška mjera koju prekršitelj može zaraditi je pisana opomena. Ako se prekršaj opetovano ponavlja, sljedeća mjera je ukor
RIJEKA Iako ga imaju gotovo svi učenici, mobiteli su jedan od najnepoželjnijih predmeta u školama, a u prilog tome govori činjenica da u većini školskih kućnih redova stoji pravilo da se mobitel u školi ne smije koristiti. Međutim, kako učenici to pravilo rado krše, Osnovna škola Kostrena otišla je korak dalje pa je uz podrušku Vijeća roditelja od ove školske godine u kućni red uvedeno da kršenje pravila i korištenje mobitela vodi i prema izricanju pedagoških mjera.
Prva pedagoška mjera koju prekršitelj može zaraditi je pisana opomena, a kako pojašnjava ravnateljica Biserka Miškulin, takva mjera utječe na ocjenu iz vladanja na kraju godine. Ako se prekršaj opetovano ponavlja, sljedeća mjera je ukor, a na tako drastičan korak kostrenska se škola odlučila nakon jedne prilično apsurdne situacije u kojoj je verbalni sukob dviju učenica nižih razreda na Viber grupi toliko eskalirao da su se u njegovo rješavanje uključile i nadležne prosvjetne ustanove.
Dječja svađa dviju devetogodišnjakinja i odlikašica na Viber grupi preslikala se na odnose u cijeloj školi, iako se incident dogodio izvan škole. Naglašavajući kako je korištenje mobitela izvan škole još veći problem nego u školi, jer već i devetogodišnjaci koriste društvene mreže bez roditeljske kontrole, Miškulin ističe da je potrebno raditi na prevenciji i edukaciji.
Lažni profili
– U tom smislu imali smo već nekoliko predavanja za roditelje, a od uvođenja novih pravila sve je manje učenika koji u školu dolaze s mobitelom. Na Vijeću roditelja sami roditelji su podržali ideju da se mobiteli ne koriste ni pod odmorom. Tako da je pravilo da učenici nižih razreda, kada dođu u školu, mobitele odlože u kutiju koja je za to kupljenja. Nakon završetka nastave uzimaju mobitele. Sa starijim učenicima to je nemoguće, jer se oni nakon svakog sata sele u drugi razred. Za njih je pravilo da mobitel mora biti u torbi, i to isključen. Ukoliko se učenik uhvati u prekršaju, oduzima mu se mobitel i roditelj mora doći po njega, kaže ravnateljica.
Sukob učenica na drštvenim mrežama tek je jedna od situacija u kojima je mobitel u toj školi imao glavnu negativnu ulogu, jer kako navodi Miškulin, bilo je tu i prepisivanja te korištenja raznih aplikacija na ispitu, ali i snimanja nastave te objavljivanja snimki na YouTubeu. OŠ Kostrena je imala iskustva i s lažnim profilima nastavnika na društvenim mrežama, a sve je to bio okidač za donošenje odluke da samo postojanje pisanog pravila koje zabranjuje mobite na nastavi, kao i oduzimanje mobitela, nije dovoljno.
Psihologinja Nada Kegalj ističe da sve veći problem predstavljaju i energetski napici.
– To je novi trend kojem ne znamo kako stati na kraj. U našoj školi mobiteli ne predstavljaju toliki problem kao konzumiranje napitaka koji su prepuni kofeina. Pod velikim odmorom učenici idu u trgovinu i kupuju napitke za koje ne postoji zakonsko ograničenje za prodaju maloljetnicima. Nakon konzumacije velike količine kofeina postaju nemirni i praktički je nemoguće održavati nastavu nakon velikog odmora, kaže Kegalj.
Važna edukacija
I Osnovna škola Pehlin nedavno je imala problem s verbalnim sukobom učenica na društvenim mrežama. Kao i u slučaju kostrenske škole, sukob se dogodio izvan školskih zidova, no u rješavanje se morala uplesti sama škola. Slažući se s činjenicom da treba raditi na edukaciji djece, ravnatelj Željko Šimunić ističe kako učenici nisu svjesni kakve sve opsanosti društvene mreže mogu donijeti.
– Bitan je odgojni moment i treba ih educirati. Za vrijeme nastave nemamo problem s mobitelima jer već desetak godina imamo u školskom kućnom redu pravilo da se mobiteli na nastavi ne mogu koristiti, no izvan škole dolazi do problema jer svi se koriste društvenim mrežama. Kada smo uveli pravilo o zabrani korištenja mobitela, onda je bilo otpora među učenicima. Kršenje pravila rješavalo se tako da smo im oduzimali mobitel i zvali roditelje da dođu po njega, a onda je to prestalo. Valjda je svima više dosadilo – kaže Šimunić.
Osnovna škola Podmurvice malo je liberalnija po tom pitanju jer pravila te škole, kaže psihologinja Nada Kegalj, nalažu da se mobiteli pod nastavom nekih predmeta mogu koristiti. U prvom redu radi se o predmetima koji zahtijevaju kalkulator.
– Ukoliko nastavnik ne dozvoljava mobitel, a učenik ga koristi, onda mu se mobitel oduzima i roditelj mora doći po njega. Međutim, kad roditelj dođe u školu, najčešće kaže »Pa ja sam ga zvao«. Nije rijetkost da na roditeljskom sastanku zvone mobiteli, kao i na individualnim razgovorima. Ono što nam svima općenito nedostaje je kultura korištenja mobitela – zaključuje Kegalj.
Zabrana korištenja mobitela u OŠ Kostrena vratila je igru, jer kako pojašnjava ravnateljica, do sada su učenici odmore provodili s mobitelima u ruci, a sada ih provode u druženju i igri. Slična iskustva ima i ravnatelj OŠ Srdoči Ivan Vukić. U toj najvećoj riječkoj osnovnoj školi koja broji 750 učenika za vrijeme velikog odmora izostaje nekada uobičajena dječja igra.
– Nekad smo za vrijeme odmora imali puno dvorište djece koja su trčala i skakla, a danas to izgleda tako da svi sjede i igraju igrice na mobitelima. Digitalna tehnologija je zarobila njihovo slobodno vrijeme – kaže Vukić.