HAK predstavlja

Novi propisi polaganja vozačkih ispita: Evo svih detalja

Edi Prodan

snimio Sergej Drechsler

snimio Sergej Drechsler

Među ključne novitete ide mogućnost da kandidati u slučaju negativnog ishoda ispita mogu ostvariti uvid u snimke provedenih ispita



Prema novim propisima polaganja vozačkih ispita koji su nastupili s dolaskom nove godine, proces se u jednoj velikoj mjeri demokratizira jer se dobiva kvalitetniji uvid u proces provedbu samog ispita, značajno se tehnološki unapređuje s korištenjem audio i video opreme, a unatoč svemu, što je također jako važno – cijena ispita kao i troškova za auto škole se ne mijenjaju. Najvažniji su to naglasci iz materije što obrazlaže novu proceduru polaganja ispita nedavno izloženu od strane Hrvatskog auto kluba i Ministarstva unutarnjih poslova.


Uz polaganje mature, svojevrsna inicijacija u svijet odraslih, u svijet punoljetnosti je i polaganje vozačkog ispita. Kako je to uz svu odgovornost koji vozači preuzimaju na sebe kad se pojave u prometu i vrlo skupi ispit, cjenovno iznad prosječne hrvatske plaće, sve što se vezuje uz “polaganje vozačkog” izaziva i jako veliku pažnju javnosti. HAK kao zajednički projekt s MUP-om upravo je predstavio novi modalitet, kako ističu znatno kvalitetniji, provedbe vozačkih ispita. Polaganje tog ispita u buduće će biti i bitno modernije, sa značajnim korištenjem modernih tehnologija. Ponajviše će pažnje privući novost prema kojoj se će se u buduće ispiti bilježiti putem audio i video zapisa što će u konačnici služiti i kao vrijednosna odrednica u slučaju da se netko od kandidata koji ne položi vozački ispit osjeća nepravedno ocijenjenim, samim time i zakinutim za polaganje ispita.


Milijuni ispita

HAK ove godine obilježava 115 godina djelovanja. Ono što ga karakterizira je činjenica da, kontinuirano ulaže sredstva u razvoj i unaprjeđenje svih svojih djelatnosti. Jedna od njih. od velikog općeg društvenog interesa, je provođenje vozačkih ispita. HAK ih provodi od 1. lipnja 1992. godine, a do konca 2020. proveo ih je ukupno oko 8 milijuna. Od njih je 3 milijuna ispita iz nastavnog predmeta “Upravljanje vozilom”, uslijed čega je ukupno izdano 1,7 milijuna uvjerenja o položenom vozačkom ispitu – što zašravo predstavlja broj novih vozača u Hrvatskoj.



Kako je pojasnio predsjednik HAK-a Slavko Tušek najvažnija namjera aktualnih promjena koje su krenule s novom godinom je postići značajniju transparentnost polaganja ispita.


– Moderna rješenja korisna su za buduće vozače, institucije nadležne za poslove osposobljavanja i djelatnost provedbe ispita, stručne organizacije, autoškole ali i sve građane i društvo u cjelini. To su impresivni podaci s kojima se institucija kojoj s nalazim na čelu itekako ponosi, istaknuo je Tušek uz naglasak na činjenicu da i ove primjene nisu ništa iznenađujuće jer nacionalna udruga vozača tijekom posljednjih desetak godina uvela niz poboljšanja u sustavu provedbe ispita. Ono što je također značajno činjenica je, kako je dodatno istaknuo Tušek, da su HAK, odnosno Hrvatska među prvima u Europi uveli polaganje ispita na računalima. U međuvremenu, novim tehnološkim rješenjima dodatno se digitalizirao proces ispita. Uvedena su tablet računala sa satelitskom navigacijom koja povezuju stručne ispitivače HAK-a s informatičkim sustavom. U suradnji s MUP-om to je rezultiralo izdavanjem u realnom vremenu e-uvjerenja o položenom ispitu za kandidate.


Ono što je dodatno istaknuo predsjednik HAK-a, je činjenica da nema novih troškova za kandidate i autoškole.


– U projekt smo uložili više od 1,5 milijun kuna, ali s obzirom da smo imali jasni cilj – učiniti polaganje vozačkog ispita što transparentnijim i objektivnijim te, na kraju, dati još jedan važan doprinos boljoj osposobljenosti novih vozača i poboljšanju sigurnosti cestovnog prometa, iznos je koristan, naglasio je Tušek.


Zadovoljan s uvođenjem novih propozicija komentirali su i predstavnici MUP-a.


Manje poginulih

Pokazatelji sigurnosti cestovnog prometa bili su lani značajno bolji nego godinu prije. Na hrvatskim cestama u 2020. poginulo je 237 osoba, dok je 2019. ta brojka bila 297 osoba. To je smanjenje od 20,2 posto. Zabilježeno je i smanjenje broja teško ozlijeđenih za 257 ili 10,2 posto te te smanjenje broja lakše ozlijeđenih za 2.707 ili 26 posto, istaknuo je Josip Mataija, voditelj Službe sigurnosti prometa na cestama MUP-a.


Istina jedan je podataka zbunjujuć jer prošle je godine bilo ukupno 31.369 nesreća, dok ih je 2019. bilo 26.052 što je povećanje za velikih 17 posto. Srećom – više nesreća s manjim posljedicama. Istina, s obzirom na značajno smanjenje prometa za prvog, proljetnog lockdowna što se ponovilo i u zadnjem lanjskom mjesecu, kao i zbog činjenice da se turistički promet prepolovio, istina ne s tolikim smanjenjem u cestovnom prometu, prave će se rezultate po pitanju sigurnosti spoznati tek kad se bude uspoređivalo 2021, ili čak 2022,. s 2019. godinom.

– U trokutu vozač, cesta i automobil, upravo je čovjek najvažnija komponenta jer sa svojim sposobnostima mora procijeniti kvalitetu vozila kojim upravlja te uvjete na cestama. Edukacija i sigurnost mladih vozača su krucijalni, pogotovo kada postanu aktivni sudionici u prometu. Sretni smo da se uvodi snimanje vozačkih ispita jer će to unaprijediti sigurnost cestovnog prometa, istaknuo je državni tajnik Žarko Katić.


Novi sustav ima više značajnih učinaka. Jedan od ključnih je mogućnost da kandidati za vozače u slučaju negativnog ishoda ispita, ako ulože prigovor, mogu ostvariti uvid u snimke provedenih ispita. Zatim, putem odgovarajuće aplikacije omogućena je dostupnost svih podataka i snimki provedenih ispita. I HAK će imati izravne koristi od novog sustava zbog dodatnog ujednačavanja sadržaja i kriterija provedbe vozačkih ispita, što će bitno podići razinu kvalitete provedbe.