Foto Kristina Štedul Fabac PIXSELL
Ove je godine zabilježen minus od 5 posto u dolascima, ali je to još uvijek 6 posto više nego prije pandemije
povezane vijesti
Nakon godina rasta, pa i činjenice da je Hrvatska s njemačkog tržišta i u pandemiji imala iznimno puno gostiju u odnosu na druge turističke zemlje, s najvažnijeg hrvatskog emitivnog tržišta proteklo vrijeme se bilježe minusi. Iako, fizički turistički promet s ovog, za Hrvatsku najvažnijeg emitivnog tržišta, i ove je godine veći nego prijepandemijske 2019. Najjače europsko gospodarstvo već nekoliko godina stagnira te je već drugu godinu u recesiji. Sredinom prošlog mjeseca je, naime, njemački ministar gospodarstva Robert Habeck rekao da će bruto domaći proizvod (BDP) pasti za 0,2 posto. S time, da je već lani zabilježen pad od 0,3 posto. A mnogi će reći, »ako Njemačka kihne, svi ostali se razbole«.
Okretanje štednji
Posljedično je jasno da se njemački građani okreću štednji, odnosno više paze na troškove, a po čemu su i u ekonomski najboljim godinama poslovično poznati. U teškim, kao što su ova, još i više. U takvim okolnostima, a i uz činjenicu da su se s lanjskom godinom vratila aviotržišta i putovanja u »sunce i more« destinacije, kao i daleka putovanja, Hrvatska uz rast svojih cijena, ustvari jako dobro stoji po pitanju dolazaka ovih gostiju. Dobre najave stigle su i s konferencije Njemačkog udruženja autobusera RDA, koja je održana u Rijeci, a gdje je istaknuto kako je u jakoj uzlaznoj putanji organizirani promet, dakle, autobusni dolasci grupa iz Njemačke. A autobuseri i agencije najavljuju da bi iduća po pitanju grupa trebala biti još bolja. Kod individualnih dolazaka je situacija nešto složenija, a i tu dosta veliku ulogu imaju cijene. A neki njemački turistički znalci ukazuju kako je hrvatska ponuda za obitelji s djecom prilično skupa pa radije idu u Tursku, ali i Tunis i Maroko. Ipak, Nijemci razumiju hrvatsku filozofiju ponude autentičnosti i doživljaja same destinacije, a na ruku nam ide i to da još uvijek nema demonstracija protiv turista kao što je to na Mallorci i u nekim drugim Nijemcima tradicionalno dragim destinacijama.
Govoreći o tome kakva je situacija na njemačkom tržištu, Romeo Draghicchio, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Frankfurtu, kazao je kako je ove godine u odnosu na prošlu godinu zabilježen minus od 5 posto u dolascima, međutim, kako je to još uvijek 6 posto više nego prije pandemije, a što je među boljim rezultatima svih tržišta.
– Razloga ima mnogo, a jedan od najznačajnijih je da je u vrijeme pandemije Hrvatska imala iznimno velik interes Nijemaca za dolazak na godišnje odmore. Veći nego inače. Konkretno, mi smo već u 2021. bili dosegli brojke iz vremena prije pandemije što je bilo više u odnosu na konkurenciju. Grčka, Španjolska, Turska su u to vrijeme pale na polovicu prometa kojeg su imale prije pandemije. Mi smo, dakle, imali rekordne brojke, sada su se nešto malo smanjile, no rekao bih da smo se vratili u normalu. Mi smo se konsolidirali dobro iznad tri milijuna putnika iz Njemačke, a ako uzmemo u obzir i one koji dolaze iz Njemačke, a nisu njemački državljani, onda je to još malo veća brojka. Tako da je njemačko tržište za Hrvatsku i dalje broj jedan, kazao je Draghicchio.
Lagana recesija
Podsjetio je kako će Njemačka i ove godine biti u laganoj recesiji, kao i kako su cijene narasle te građani u svojim novčanicima imaju nešto manje novaca. No, istaknuo je kako situacija još uvijek nije alarmantna, naime, nezaposlenost je jako mala i nema značajnijih najava otpuštanja. Samim time, turističko tržište nije u nekim velikim problemima.
– Dapače, što se tiče ukupnog fizičkog prometa, Nijemci su se vratili putovanjima i on će ove godine biti na razini prije pandemije. Financijski će vjerojatno rezultati biti još i bolji jer su cijene rasle svugdje. Za sada glavni godišnji odmor Nijemaca nije upitan, Nijemci će se odreći puno toga drugoga, prije negoli odmora i putovanja, rekao je naš sugovornik dodajući i kako će sve destinacije više-manje s njemačkog tržišta imati brojke koje su imale i prije pandemije. Što se tiče Hrvatske, ukazao je kako je ove godine lijep rast s njemačkog tržišta ostvaren u predsezoni, a primjerice, listopad je završen s dvoznamenkastim rastom i najbolji je listopad ikad. Takve rezultate se može pripisati upravo povratku organiziranih grupa s njemačkog tržišta.
– Trend je da se sezona produžuje, a što je u skladu s našim strateškim ciljevima. Ono što također raduje je i to da njemački gosti putuju i u naše kontinentalne županije. Naravno da se u usporedbi s jadranskim destinacijama i dalje radi o malim brojkama, međutim, činjenica je da su kontinentalne županije imale bolje indekse nego primorske. I to je ono na čemu radimo i na čemu ćemo nastaviti raditi, kazao je direktor HTZ-ova predstavništva u Njemačkoj. Na pitanje kakva je percepcija Hrvatske na njemačkom tržištu istaknuo je kako je jako dobra. Naime, u odnosu na prije 15-20 godina se dijametralno promijenila, i to u smislu da je nekad Hrvatska bila destinacija koja nije bila u uskom krugu najtraženijih destinacija. Dok je sada uvijek pri vrhu odabira destinacija Nijemaca za ljetni godišnji odmor.
– Percepcija Hrvatske je jako dobra, pogotovo i iz razloga što smo postali članica EU-a, ušli u Schengen i eurozonu. A i Hrvatska se kao destinacija promijenila te napravila iskorak u kvaliteti i kompleksnosti same ponude i proizvoda, dakle u smjeru destinacije visoke dodane vrijednosti, apostrofirao je direktor frankfurtskog predstavništva HTZ-a.
Njemačka po avioprometu najjače tržište
Posljednjih godina puno se napravilo na »otvaranju« i sjevernijih dijelova Njemačke, a u tome su značajnu ulogu odigrale aviolinije prema Hrvatskoj. Međutim, aviopromet je u međuvremenu preživio pandemiju, ali odnedavno je i opterećen visokim ekološkim nametima. Novi nameti vezani za ugljični otisak avioprometa doveli su do toga da se puno low-cost kompanija čak povlači iz Njemačke. Što u konačnici Hrvatskoj može koristiti ako se uzme u obzir da je Hrvatska ipak primarno autodestinacija, pogotovo Istra i Kvarner. Njemačka je, inače, po pitanju avioprometa najjače tržište za hrvatski turizam.