Foto Mateo Levak
Njemačka je dala najveći doprinos u 2023. da se ukupni fizički pokazatelji turizma u Hrvatskoj vrate na razinu 2019., kaže direktor Predstavništva HTZ-a u Frankfurtu Romeo Draghicchio
povezane vijesti
Njemački gosti tijekom pandemije su s pravom se može reći, spašavali hrvatski turizam. S obzirom na zatvaranje dalekih tržišta lani je dostignut rekordan broj noćenja i dolazaka te su Hrvatsku otkrivali i neki novi gosti iz Njemačke. Ove godine okolnosti su se ipak promijenile, na putovanja Nijemaca jako je utjecala ekonomska situacija, a u punom obimu su se vratila aviotržišta poput Turske koja je bila pod imperativom vraćanja gostiju s obzirom na znatno veće minuse tijekom pandemije. Stoga je s njemačkog tržišta ove godine ostvaren nešto manji promet nego lani, ali i dalje veći u odnosu na 2019.
Burno razdoblje
Komentirajući ovogodišnja kretanja s njemačkog tržišta, za Hrvatsku daleko najjačeg emitivnog tržišta, Romeo Draghicchio, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Frankfurtu pojasnio je da se radi o drugom najboljem rezultatu koji je s tog tržišta ostvaren ikada i to u kontekstu konačno »normalne« sezone s otvorenom konkurencijom koja je bila na istim pozicijama kao i prije pandemije i s nikad većim obujmom ponude.
– Sezona 2022. nije bila takva jer je došla odmah nakon vrhunca pandemije i mjera suzbijanja koronavirusa te je to bila sezona u kojoj je zračni promet u Njemačkoj bio u velikim problemima radi nedostatka radne snage u njemačkim zračnim lukama. Ti elementi stvorili su situaciju u kojoj se dodatni dio gostiju preusmjerio na putovanja vlastitim automobilom i u tom je kontekstu Hrvatska odlično iskoristila svoje prednosti i privukla najveći broj gostiju s tog tržišta ikada i tako ostvarila skok u popularnosti na tržištu. Nastavno na to i udio njemačkih turista je u toj godini u Hrvatskoj bio iznadprosječan. Isto tako, iako su kumulativni rezultati u 2023. nešto manji, oni su kvalitativno ipak u potpunosti usklađeni sa strateškim ciljevima hrvatskog turizma, naime, ostvarili smo rast u pred i posezoni, ostvaren je rast dolazaka i noćenja na kontinentu te je povećana potrošnja po gostu. Svakako bih skrenuo pozornost na još jednu bitnu činjenicu. U usporedbi s pretpandemijskom 2019. godinom, koja je u Hrvatskoj bila rekordna, njemačko je tržište ostvarilo najveći rast od čak 11 posto u dolascima i 12 posto u noćenjima u usporedbi sa svim drugim vodećim tržištima te je tako Njemačka doista dala najveći doprinos u 2023. da se ukupni fizički pokazatelji turizma u Hrvatskoj vrate na razinu te rekordne godine, rekao je Draghicchio.
Na ovogodišnja putovanja poslovično financijski discipliniranih Nijemaca, ipak je najviše utjecala ekonomska situacija. Pojašnjavajući koliko se ona osjetila na turističkom tržištu, Draghicchio je istaknuto da je Njemačka tijekom 2023. prolazila kroz burno ekonomsko razdoblje. Nekoliko vanjskih faktora bili su ključni za definiranje gospodarskih kretanja, a to su bili svakako ratna zbivanja, rast kamatnih stopa i rast cijena, poglavito energenata. Ti faktori su uvelike utjecali na to da njemačka privreda u ovoj godini nije rasla, već je BDP u drugom i trećem kvartalu godine bio negativan u usporedbi s istim kvartalima 2022.
– Takvi su trendovi i rezultati nakon godina rasta sigurno ostavili određene posljedice na ponašanje potrošača. Pojedine branše su se suočile s velikim padom narudžbi, dok je turistička branša, koja je izlazila iz teškog razdoblja radi raznih COVID-19 mjera, ipak prošla nešto bolje, poglavito zbog želje Nijemaca za putovanjima i za nadoknađivanjem onih putovanja koje nisu uspjeli realizirati u prethodnim godinama. U 2023. godini Nijemci su putovali uglavnom kao i prije pandemije. Restrikcija nije bilo i sva je ponuda bila dostupna od ranih faza prodaje, odnosno već od početka godine. I destinacije su opet bile spremne prihvatiti veći broj gostiju, a i zračni promet je funkcionirao bez većih poteškoća prema mediteranskim destinacijama, kao što su Španjolska, Grčka i Turska. Naša je zemlja u ovoj godini te u takvim tržišnim okolnostima na njemačkom tržištu ostvarila dobre rezultate i konsolidirala svoju poziciju među najtraženijim destinacijama za ljetni godišnji odmor, pojasnio je Draghicchio.
Planovi za 2024.
Rezultatski gledano u ovoj godini bilježi se, dakle, nešto niži rezultat u odnosu na godinu ranije, koja je bila rekordNa. To je, reći će naš sugovornik, ujedno trend koji je bio prisutan u većini destinacija prema kojima Nijemci u većoj mjeri putuju osobnim automobilima, tako da rezultati samog fizičkog prometa u ove dvije sezone nisu u potpunosti usporedivi iz objektivnih okolnosti na samom tržištu.
Isto tako, istaknuo je da se, kad se usporede i druge destinacije prema kojima Nijemci u većem broju putuju, uočava da je rast putovanja prema Hrvatskoj u ovoj godini veći u odnosu na konkurenciju, usporedno s 2019.
– Svi navedeni podaci potvrđuju da se njemačko tržište nije »ispuhalo« te da se ne radi o podbačaju, već se radi o konsolidaciji tržišta na kojem naši ciljevi više nisu i ne smiju biti puko probijanje rekorda dolazaka i noćenja iz godine u godinu, već moramo težiti kvalitativnim iskoracima da bismo zadržali trendove jačanja prometa u pred i posezoni, na kontinentu te da bismo ciljano utjecali na povećanje prihoda. Popularizacija selektivnih turističkih ponuda koje se ne vežu primarno na kupališnu sezonu je također jedan od ciljeva koji u nadolazećim godinama mogu značajno pridonijeti imidžu Hrvatske kao raznovrsne i interesantne destinacije koja je atraktivna za sve širi segment tržišnih niša i sve to kako bi se hrvatski turizam nastavio kretati u smjeru održivog razvoja, istaknuo je Draghicchio zaključivši da se u Njemačkoj i dalje vide određeni gospodarsko-ekonomski pritisci i neizvjesnosti, ali se inflacija polako vraća u željene okvire te se za 2024. predviđa određeni rast njemačkog BDP-a, a što će zasigurno utjecati pozitivno na kupovnu moć Nijemaca koji već sada u velikoj mjeri planiraju svoja putovanja za iduću godinu.
ADAC, ANWB i TSC udružuju snage na internetu
Njemački kampisti sve više rezerviraju putem interneta pa je tako ove godine ADAC-ov PiNCAMP imao dvostruko više rezervacija nego prethodne godine. Brojke bi se iduće sezone mogle i popraviti s obzirom na to da je nedavno došlo do suradnje tri jaka autokluba, njemačkog ADAC-a, nizozemskog ANWB-a i švicarskog TCS-a. Naime, ova tri dioničara uložili su zajednički 6,6 milijuna eura u daljnju internacionalizaciju portala za kamping PiNCAMP.
Njemački, nizozemski i švicarski kampisti svake godine ostvaren više od 130 milijuna noćenja što je velik potencijal novog zajedničkog portala na tri različite domene anwbcamping.nl, pincamp.de i pincamp.ch. A prema najavama uskoro će biti objavljene i engleska, francuska i talijanska verzija PiNCAMP-a.