Drama u Indiji

Napad pirata na tanker Uljanik Plovidbe: ‘Dovezli su se gumenim čamcem i bili naoružani noževima’

Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ

Tanker »Pomer« napala su šestorica pirata, dovezavši se najvjerojatnije gumenim čamcem do samog broda / Snimio Sergej DRECHSLER

Tanker »Pomer« napala su šestorica pirata, dovezavši se najvjerojatnije gumenim čamcem do samog broda / Snimio Sergej DRECHSLER

Mornar na tankeru »Pomer« kojim zapovijeda kapetan Jasmin Ganibegović, prvi je vidio napadače kako se penju na brod naoružani noževima. Napadači su pobjegli i još nisu uhvaćeni



PULA  Samo zahvaljujući brzoj inetervenciji posade tankera »Pomer« u vlasništvu tvrtke Uljanik Plovidba, izbjegnut je pokušaj veće pljačke ali i ozbiljniji napad na 22 člana posade broda koji je već neko vrijeme usidren u indijskoj luci Kandla.


Tanker kojim zapovijeda kapetan Jasmin Ganibegović, u četvrtak u tri sata ujutro po lokalnom vremenu, napala su šestorica pirata, dovezavši se u tišini, najvjerojatnije gumenim čamcem do samog broda. Sa sobom su imali noževe, a kako doznajemo od menadžera tankerske flote u Uljanik Plovidbi Igora Budisavljevića, svi članovi posade su na sigurnom i nitko nije ozlijeđen.


Šteta nije velika


– Na svu sreću sve je dobro završilo, ponajviše zbog brze reakcije mornara koji je bio na straži i koji je prvi primijetio nepoznate naoružane osobe kako se penju na brod. Član posade koji ih je prvi uočio, odmah je sve preko radija dojavio dežurnom časniku palube koji je probudio zapovjednika, a nakon čega je proglašena opća uzbuna na brodu. Potom su dva člana posade koji su se u tom trenutku zatekli na palubi, dobili direktivu da se sakriju i udalje te da ne ulaze u nikakve konflikte s napadačima. To su i napravili i nakon što je zapovjednik putem radija obavijestio lokalne vlasti, napadači su na brzinu otuđili dio palubne opreme i potom brzo pobjegli s broda, kaže Budisavljević, koji dodaje da šteta nije velika.




Naglašava kako se ne radi o piratskom napadu kojim je motiv otmica broda ili posade već je, čini se,  glavni motiv bila pljačka.


Eskalirali napadi


  – Nažalost ovakve se stvari sve češće događaju u pomorskoj industriji, kaže Budisavljević, potvrđujući da je Uljanik Plovidba i ranije imala slične pokušaje napada na svojim brodovima, no ovo je prvi put da je napadnut baš ovaj tanker. Smatra da je ovakav napad rutinska stvar te da bi puno ozbiljnije bilo da je došlo do pokušaja otmice broda ili članova posade. Budisavljević dodaje da je napadnuti tanker prevozio sojino ulje iz Argentine i Brazila u Indiju.I ovaj zadnji napad na hrvatski brod ponovno je aktualizirao pitanje sigurnosti pomoraca koji plove svjetskim morima. Budisavljević pak veli da je svijest o potrebi veće sigurnosti članova posade već sada na visokoj razini, dodajući da se o tome mnogo intenzivnije razgovara unazad tri do četiri godine od kada su eskalirali napadi.

– Većina zastava, uključujući hrvatsku, imaju dozvole da se na brodove ukrcava i oružana pratnja. Međutim, Indija kao takva, nije nesigurna država i ovo je bio pokušaj pljačke koji se može dogoditi bilo gdje. Mi imamo praksu da se prilikom prolaska kroz opasne zone angažiraju tvrtke koje se bave oružanom zaštitom i koje su odobrene od našeg ministarstva. Također, svojevremeno su se otvorile diskusije među naftnim kompanijama koje su logično smatrale da oružje na tankeru nije najbolja ideja. No, nakon što su zaredale otmice na brodovima, čak su doneseni zaključci da se ipak osigura oružana pratnja i na tankerima, veli Budisavljević.


Brod usidren izvan luke


Dodaje da je »Pomer« namijenjen za prijevoz naftnih prerađevina i kemikalija te je još uvijek usidren u indijskoj luci, gdje treba iskrcati teret, a nakon čega će otploviti prema Singapuru.


– Kao tvrtka pretrpjeli smo malu materijalnu štetu, no kolika je ona u konačnici, vidjet ćemo kada prikupimo ponude, no ne očekujem da će biti velika, kaže Budisavljević. Na kraju potvrđuje da su napadači pobjegli i nisu uhvaćeni jer je brod bio usidren u  mjestu koje je dosta udaljeno od luke. Sam tanker Pomer dugačak je 190 metara i ima kapacitet nosivosti od 52 tisuće tona i izgrađen je 2011. godine u riječkom »3.maju«.