Hrvatski brend Miret

Najekološkije tenisice na svijetu traže dioničare. Tvrtka iz Duge Rese u samo dva dana prikupila 250 tisuća eura

Siniša Pavić

Braća Hrvoje i Domagoj Boljar i njihova tvrtka Miret proizvode najekološkije tenisice na svijetu / Foto DAVOR KOVAČEVIĆ

Braća Hrvoje i Domagoj Boljar i njihova tvrtka Miret proizvode najekološkije tenisice na svijetu / Foto DAVOR KOVAČEVIĆ

Dižemo novu rundu investicije da sve dignemo na razinu više, da s 2.000 pari tenisica proizvedenih i prodanih ove godine, sljedeće godine dođemo do 20.000. Cilj nam je prikupiti investicije u iznosu od 560.000 eura, kaže Domagoj Boljar, suosnivač Mireta



ZAGREB – Sva da ste i ekonomski laik, vijest od prije koji dan jasno je davala makar na slutnju da se tu radi o nečem velikom. Informacija, naime, kaže da je »hrvatski brend ekoloških tenisica Miret, koji se razvija uz podršku Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER), pokrenuo crowdinvesting kampanju na Funderbeam platformi te u prva dva dana prikupio više od 250 tisuća eura«. Pritom se objašnjava da je Funderbeam platforma za kupnju i prodaju udjela u privatnim tvrtkama koja omogućuje zajednici, odnosno pojedincima, da postanu investitori i ostvare udio u tim tvrtkama, baš kao što se veli da Miret kampanja traje od 23. studenoga do najkasnije 21. prosinca ili do ostvarenja punog iznosa, a lansirana je s ciljem prikupljanja investicije u iznosu od 560 tisuća eura.


Najmanji ulog


Sve i da onaj »običan« čitatelj pojma nema što je Miret, intrigira da itko u dva, tri dana sakupi 250.000 eura. Priča je, međutim, tim zanimljivija ako se zna da je Miret hrvatski brend najekološkijih tenisica na svijetu iza kojeg stoji dvojac iz Duge Rese – braća Domagoj i Hrvoje Boljar. Dvojac je taman takav da ih nije teško ni neugodno pitati da pojasne što sav taj spomen investitora, platformi i tisuća eura zapravo znači.



– Znači da dižemo novu rundu investicije. Pokazali smo, pogotovo u ovoj godini, da tržište želi naš proizvod i da ima prođu. Prodali smo tenisice u doslovce sve zemlje Europe, ali baš sve. Valjda samo u Andori nemamo kupca. Ali, sve je to još uvijek mali projekt i sada dižemo novu rundu investicije da sve dignemo na razinu više, da sa 2.000 pari tenisica proizvedenih i prodanih ove godine sljedeće godine dođemo do 20.000, da od toga napravimo pravi posao. Da više nismo startup već scaleup, kazuje Domagoj Boljar, suosnivač Mireta.
Zato se ide u investiciju čiji je manji dio namijenjen za razvoj proizvoda te posebice za certifikaciju koja je će i znanstveno dokazati ono što tvrde da imaju najekološkije tenisice, dok će onaj veći dio omogućiti jačanje proizvodnje. To je onaj dio priče koji odgovara na pitanje što to i zašto Miret radi.




– Ali, to kako radimo, to je druga priča. Izlazimo na Funderbeam. To je platforma na kojoj se u dva navrata financirao Include, pametne klupe Ivana Mrvoša, pivovara Medvedgrad i drugi projekti u Hrvatskoj. Include upravo u tijeku ima treću rundu financiranja. To je zapravo poput jednog mini izlaska na burzu gdje mi dio svoga vlasništva nudimo javnosti i dioničar Mireta može postati bilo tko, pojašnjava Boljar.
Ističe da su htjeli zadržati društveni moment, moment zajednice koja im je pomogla da dođu tu gdje jesu.


– Zajednice koja nas je na neki način stvorila i kroz Kickstarter kampanju, ali i kroz širenje vijesti o nama, zato što su nam kupci. To znači da sada svatko tko voli projekt i vidi u njemu potencijala, može, već od 250 eura najmanjeg uloga, postati mikrodioničar tvrtke. To je cijele poanta kampanje, da prikupljamo kapital za rast i to na način da ljudima pružamo priliku da postanu dioničari dok je firma mlada, mala i rastuća, ističe Boljar.


Od konoplje do vune


Konoplja, pluto, kaučuk, kenaf, juta, pamuk, kukuruz, eukaliptus, vuna! Sve je to u Miret tenisici! Može se reći da u Miretu ekološku ideju i svijest i materijal razvijaju do ekstrema. Dojam je da u nas malo takvih ima, makar su zakoni i propisi tu, da malo tko ekologiju živi. Boljar nije tako kritičan.
– Ne mogu reći išta negativno, jer stvarno nas nitko ne koči, a to je najbitnije za poduzetnika. Nije neki put nužna direktna potpora, nego je bitno da se nikog ne sputava. To je moje iskustvo, mislim da se to događa i da je to dobro. Činjenica je da je danas lakše poslovati i razvijati ovakav projekte nego je nekada bilo, ističe Boljar.
Pri tom naglašava kako bi se, prema nekim najavama, kroz nekoliko mjeseci moglo dogoditi da Kickstarter bude dostupan u Hrvatskoj.
– Znači ipak se kreće, ipak se mijenja, ipak je Zagrebačka burza, kojoj se uvijek moram zahvaliti, prepoznala važnost Funderbeama i dovele ga u Hrvatsku prije pet godina kada mnoge zemlje nisu ni razmišljale o njemu. Tako da nije sve baš tako crno, zaključuje Boljar.

 


Prepoznat potencijal


A kako je na ovu ponudu javnost odgovorila, svjedoči onaj podatak o više od 250.000 eura prikupljenih u samo četiri dana trajanja kampanje.


– Još je ljepše da je tu više od 80 različitih investitora i da je tu puno »malih« ljudi koji su nas i znali prije, bili kupci, ili su prvu put čuli za Miret i postat će dioničari, naglašava Boljar.


Reklo bi se, sve je zapravo jednostavno, no otkud toliko interesa, zašto ljudi vole Miret, a i zašto braća Boljar nisu, narodski rečeno, »stavili prst u uho« i nastavili sami kad ih dobro ide umjesto da uključuju dioničare!? Smješka se na ovo Boljar, a onda veli da će jedan dio ljudi uistinu ući u ovo kao strastveni prijatelji i pobornici projekta, no većina je onih koji prepoznaju potencijal tvrtke i koji žele biti dio nečega što će jednog dana možda biti veliko.


– Nije sigurno i nema garancije u današnjem svijetu, ali može postati veliko. A prst u uho!? Daleko smo mi od toga da možemo staviti prst u uho, još puno treba koraka učiniti da to bude pravi uspjeh, iskreno će Boljar.


U Miretu su jednostavno mišljenja da je ovakav način financiranja u ovoj fazi najusklađeniji s tim kako cijeli projekt grade. A da ga grade dobro, dokaz je i činjenica da je vodeći investitor u ovom projektu udruženje poslovnih anđela iz Austrije, Danube Angels. Njima se projektima prijavljuje veliki broj tvrtki iz središnje Europe, prvi put su ušli u Hrvatsku baš s ovim projektom, a onaj koji će podržati mora to zaslužiti u rigoroznom procesu, kroz selekciju u tri stadija. U konačnici Danube Angels podrži manje od jedan posto projekata koji im se prijave.


Glupo bi za novinara bilo ne istrčati pred rudo pa makar pokušat pitati koji je onaj konačni cilj projekta Miret.


– Želimo od ovog stvoriti ozbiljan brend, i to ne samo na način da Miret prodaje svoje proizvode nego da radimo i kolaboracije s drugim brendovima koje će imat Miret kao, ajmo to tako reći, jedan pečet, jednu garanciju njihovog ekološkog pristupa. Nešto kao Gorotex za održivost. To je ideja da ne rastemo nužno sami već da se vežemo uz druge brendove i da im dajemo taj naš jedinstven pristup. A postoje i neki veliki planovi o kojima u ovoj fazi još ne možemo govoriti, ali sigurno je da imamo velike snove, kaže Boljar.
Ono što se od planiranog još da komunicirati jest namjera da se pred kraj iduće godine krene s tenisicama i na tržište SAD-a, Azije. Do tada u fokusu je i dalje Europa.
– Još da ‘padne Andora i to je to, velimo.
– To je to, smije se Boljar.