Prodaja odjeće i obuće nije se podigla »na normalnu razinu« / REUTERS
Jedna od najvećih modnih grupacija u svijetu, Inditex, koja u vlasništvu ima poznatu Zaru, objavila je kako je u tromjesečnom razdoblju od veljače do travnja zabilježila gubitak od 409 milijuna eura, prvi u 19 godina. Prodaja te španjolske multinacionalne kompanije strmoglavila se za 45 posto, na 3,3 milijarde eura
povezane vijesti
ZAGREB – Modna industrija u Europi došla je na rub sloma zbog zatvaranja prodavaonica tijekom pandemije. Prodaja odjeće i obuće je prepolovljena, a roba na zalihama se gomila, usprkos učestalim rasprodajama nakon nedavnog otvaranja trgovina. Udarac pandemije modnoj industriji toliko je težak da trećina igrača u toj branši možda neće preživjeti krizu, procijenila je konzultantska kuća McKinsey.
Jedna od najvećih modnih grupacija u svijetu, Inditex, koja u vlasništvu ima poznatu Zaru, objavila je kako je u tromjesečnom razdoblju od veljače do travnja zabilježila gubitak od 409 milijuna eura, prvi u 19 godina. Prodaja te španjolske multinacionalne kompanije strmoglavila se za 45 posto, na 3,3 milijarde eura.
Do tog gubitka došlo je unatoč tome što su građani jako povećali kupovanje putem interneta. Inditexu je online prodaja u spomenuta tri mjeseca skočila 50 posto na godišnjoj razini. Međutim, iako su se trgovine tijekom svibnja počele ponovno otvarati, kupci se nisu vratili u nekadašnjem broju, a prodaja odjeće i obuće nije se podigla »na normalnu razinu«.
Promjena navika
– Ljudi ne kupuju novu odjeću da bi ostali kod kuće, komentirao je novonastalu situaciju Simon Wolfson, direktor u britanskim modnim trgovinama NEXT. Budući da su kupci promijenili navike i da manje izlaze, modne prodavaonice zabilježile su znatan skok u prodaji sportske odjeće i obuće te onoga što se nosi kod kuće, prema informacijama koje je skupio McKinsey. Da se ljudi nisu okrenuli kupovanju neformalnih odjevnih predmeta, pad prodaje u modnom sektoru bio bi još gori.
Pitanje je kada će se kupovanje odjeće vratiti na staro, s obzirom na to da pandemija nije prestala. U Europi je jenjala, ali neke mjere socijalnog distanciranja i dalje su ostale. Mnogi postavljaju pitanje hoće li se navike ljudi promijeniti samo privremeno, ili trajno. Odgovor na to ovisi o trajanju pandemije i mogućnosti njezinog povratka, kao i o dubini predstojeće krize. Međutim, modne kompanije već su počele kresati troškove.
– Pandemija virusa COVID-19 imala je materijalni utjecaj na naše operacije, jer su zatvaranja i restrikcije bile na snazi na većini tržišta, potvrdio je Pablo Isla, direktor u Inditexu. Od 2.500 prodavaonica Inditexa u 27 zemalja u svijetu, na vrhuncu pandemije tijekom travnja bilo je zatvoreno njih 87 posto. Budući da očekuje pad prodaje i preusmjeravanje kupaca na trgovanje putem interneta, Inditex je odlučio zatvoriti 1.600 prodavaonica, uglavnom manjih.
Valja napomenuti da je Inditex u boljem financijskom stanju i okretniji na tržištu od mnogih svojih konkurenata. Daleko teže je njegovom suparniku, švedskoj grupi H&M, koja je počela posrtati i prije pandemije. H&M, koji ima oko 5.000 trgovina, izvijestio o padu prodaje od 57 posto tijekom ožujka i travnja. Zalihe neprodane robe u toj kompaniji od početka pandemije povećale su se za najmanje 300 milijuna dolara, skočivši na iznos od 4,2 milijarde. Švedska modna grupa je »desetine tisuća« svojih radnika poslala na čekanje.
Pad kupovne moći
Pad prometa doživio je i britanski modni lanac Primark sa 68.000 zaposlenih. Zahvaljujući pomoći britanske vlade, koja poslodavcima isplaćuje plaće za radnike na čekanju, u Primarku još nije bilo masovnih otpuštanja. »Bez toga, većinu bismo morali proglasiti viškom«, priznao je George Weston, izvršni direktor Primarka.
Nitko u modnoj industriji nije spreman za nevolje koje dolaze, kažu stručnjaci. Oko 40 posto kompanija u modnoj industriji očekuje da će ih sadašnja kriza pogoditi »mnogo gore« od krize iz 2008. godine, prema anketi kuće Euromonitor International. Prema McKinseyu, kako rekosmo, trećina kompanija u sektoru neće preživjeti krizu. Tome će pridonijeti ne samo koronavirus, nego i očekivano povećanje nezaposlenosti te pad kupovne moći građana diljem svijeta.
– Apetiti kupaca za modom bit će u kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju prilično smanjeni, zbog snažnog pada raspoloživog dohotka, ocijenila je Marguerite Le Rolland, analitičarka Euromonitor Internationala.