CESTOGRADNJA

Na čekanju. Izgradnja dionice autoceste od Križišća do Selca neće krenuti prije ljeta 2025. godine

Marinko Glavan

Velik broj upita izvođača za dvije dionice autoceste odgodio posao



Izgradnja dviju dionica autoceste Križišće – Žuta Lokva, one od Križišća do Jadranova i od Jadranova do Selca, započet će, ne bude li novih nepredviđenih poteškoća, polovinom iduće godine, potvrdio je na naš upit Boris Huzjan, predsjednik uprave Hrvatskih autocesta (HAC), nakon što je još jednom prolongiran rok za podnošenje ponuda na natječajima za gradnju navedenih dionica čija je ukupna duljina 17,5 kilometara.


Rok za podnošenje ponuda zainteresiranih izvođača dosad je, podsjećamo, pomican tri puta, prvo s kraja svibnja na kraj lipnja, potom za još mjesec dana, da bi krajem srpnja bio pomaknut na zadnji dan rujna. Najnovija, četvrta odgoda je službeno do kraja studenog ove godine, no predsjednik uprave HAC-a kaže kako u toj tvrtki vjeruju da će ponude imati najkasnije do kraja ove godine.


Tri vijadukta


– Radi se o zaista složenim dionicama, s velikim brojem različitih objekata koji čine čak četrdeset posto ukupne duljine, što znači i velik broj različitih grupa radova. Zbog toga smo dobili i mnogo upita potencijalnih izvođača vezan uz natječajnu dokumentaciju. Točnije, radi se o oko 250 upita, od kojih se neki ponavljaju, dio ih je neopravdanih, ali ima i dosta opravdanih upita na koje smo dužni odgovoriti, kako pristižu.




To je glavni razlog zbog kojega postupak javne nabave traje ovoliko dugo, ali to nije neuobičajeno za projekte ovolike vrijednosti za koje postoji mnogo zainteresiranih izvođača. Ovoliko mnogo upita znači i da očekujemo veliki broj ponuda u postupku javne nabave, kao i da će te ponude biti u okviru procijenjene vrijednosti radova, ističe Huzjan.


Boris Huzjan / foto Davor Kovačević



Vrijednost dviju dionica je ukupno 310 milijuna eura, od čega procijenjena vrijednost prve poddionice, od Križišća do Jadranova, duge 5,2 kilometra, iznosi 110 milijuna eura, a druge, od Jadranova do Selca, duge 12,3 kilometra, 200 milijuna eura. Na ovim će dionicama biti izgrađena tri vijadukta, jedan most i pet tunela, ukupne duljine 6.820 metara, što čini čak 38,9 posto cijele trase. Njihova je izgradnja trebala započeti najkasnije krajem ove godine.


Huzjana smo pitali je li točno da je do kašnjenja s provedbom postupka javne nabave za gradnju autoceste došlo i zbog kašnjenja u pripremi projektne dokumentacije, a pitali smo ga i jesu li za obje dionice izdane lokacijske dozvole koje su osnovni preduvjet za uvođenje izvođača u radove.


– Lokacijska dozvola bit će izdana, prema našim očekivanjima, kroz idućih mjesec dana. Nije mogla biti izdana ranije, jer je bilo kašnjenja sa Studijom utjecaja na okoliš koja je trebala biti gotova potkraj prošle godine, ali je na kraju cijeli postupak završio tek koncem veljače ove godine.


No izdavanje lokacijske dozvole neće imati bitnog utjecaja na postupak javne nabave, već je on prolongiran, kako sam već rekao, zbog velikog broja upita potencijalnih ponuđača. Kada ponude budu predane, do kraja ove godine, tada kreće prvo rok za žalbe, a zatim i rok za odabir najbolje ponude i tek nakon toga potpis ugovora s odabranim izvođačem, naravno, pod uvjetom da ne bude žalbi na odabir, odnosno ako se one pokažu neosnovanima.


Sve to skupa znači da bi ugovor s izvođačem mogao biti potpisan na proljeće iduće godine, a radovi započeti tijekom ljeta, bude li sve teklo u redu, rekao je Huzjan.


Korekcije cijena


Zanimalo nas je kako će toliko prolongiranje utjecati na konačnu cijenu izvođenja radova, s obzirom na stalni rast cijena rada, materijala i energenata, na što je odgovorio da postoje klizne skale koje dopuštaju određene promjene cijena, ukoliko se one pokažu opravdanima, no i dodao kako očekuje da će ponude na natječaju biti u okviru procijenjene vrijednosti radova.


Rok za izgradnju ovih dviju dionica je tri godine, a rok za izgradnju cijele autoceste od Križišća do Žute Lokve je do kraja 2030. godine.


S obzirom na to da će radovi na potezu od Križišća do Selca, počnu li zaista idućeg ljeta i ako budu izvedeni u roku, završiti tek na ljeto 2028. godine i da je u izgradnji trenutno samo dionica Selce – Povile, takozvana zaobilaznica Novog Vinodolskog, i to u profilu brze ceste, sa samo dva kolnička traka, malo je vjerojatno da će taj rok biti ispoštovan. Zaobilaznica Novog Vinodolskog duga je 9,8 kilometara, zajedno s pristupnim cestama, a na trasu buduće autoceste otpada oko šest i pol kilometara.


Trebala biti biti izgrađena i puštena u promet 2026. godine, pa nas je zanimalo u kojoj su fazi pripreme za gradnju preostala dva prometna traka na toj dionici.


Huzjan je odgovorio da je u tijeku izrada projektne dokumentacije te da bi natječaj za gradnju dodatna dva prometna traka trebao biti raspisan u roku od oko godinu dana.


Prema njegovim riječima, gradnja dodatna dva kolnička traka trebala bi trajati znatno kraće nego prva dva, jer je odrađen najveći dio zemljanih radova na trasi, a probijen je i tunel. Na trasi će se, od značajnijih objekata, morati graditi dodatni vijadukt Ričina, dug više od kilometra i visok pedesetak metara na najvišem dijelu.


Što se tiče dionica od Povila do Senja i od Senja do Žute Lokve, one su zasad još u fazi izrade projektne dokumentacije, a kad će za njihovu izgradnju biti raspisani natječaji, u HAC-u još nije donesena odluka.


U četvrtak otvaranje ponuda za čvor Matulji


 



U četvrtak 17. listopada trebale bi biti otvorene ponude na natječaju HAC-a za rekonstrukciju i dogradnju punog profila autoceste na čvoru Matulji.Procijenjena vrijednost ovog zahvata je 20 milijuna eura, a uključuje izgradnju sjevernog vijadukta Živica i sjevernog kolnika na glavnoj trasi, rekonstrukciju nerazvrstane ceste Jankovićeva cesta u duljini oko 80 metara, uklanjanje dijela postojećeg južnog vijadukta Živica u duljini od oko 110 metara, prilagodbu i rekonstrukciju postojećih južnih rampi čvorišta, kako bi se ostvario puni četverotračni profil ceste, kao i uređenje oborinske odvodnje, te zaštitu i izmještanje postojeće komunalne infrastrukture, uključujući rekonstrukciju javne rasvjete.