Dospjeli, a neplaćeni računi

Minus veći od 800 milijuna kuna: Mercator, Konzum i Tisak rekorderi po dugu dobavljačima

Jagoda Marić

Obveze koje nisu dospjele na naplatu iznose 3,3 milijarde kuna. Ministarstvo financija istražuje i kako to da veliki inozemni lanci u Hrvatskoj imaju loše financijske rezultate, dok većina domaćih posluje s plusom, što znači i da plaćaju porez na dobit 



ZAGREB » Najveće tvrtke iz sektora trgovine, njih 26, svojim dobavljačima duguju gotovo 884 milijuna kuna za neplaćene račune čiji su rokovi naplate već istekli. Pokazao je to nadzor Ministarstva financija koje je krenulo u jaču provjeru poštovanja Zakona o predstečajnoj nagodbi i financijskom poslovanju, čije odredbe previđaju rokove plaćanja od 60 dana. U kontrolu se išlo početkom rujna i kako smo doznali pokazalo se da veliki trgovački lanci i dalje ne poštuju rokove plaćanja od 60 dana. Nakon te prve kontrole trgovački su lanci upozoreni da zakon dopušta ugovaranje roka plaćanja od 60 dana, te ako s dobavljačima dogovore dulji rok da on mora biti ugovoren kao robni kredit. Prva provjera nakon tih upozorenja pokazala je da je dio lanaca te dulje rokove doista pretvorio u kredite ali da većina njih i dalje ne ispunjava obveze u roku od 60 dana. 


 Više od 30 dana


Prema podacima što ih je Ministarstvo financija dobilo od trgovačkih lanaca u najvećem broju slučajeva rokovi plaćanja prekoračeni su za najviše 30 dana. Riječ je o ukupno 608 milijuna kuna, što praktički znači da za te obveze, ako uskoro budu plaćene, vrijedi rok od 90, a ne 60 dana. 



Ukupne obveze 26 trgovačkih lanaca prema dobavljačima u Hrvatskoj su 4,17 milijardi kuna, od čega se 3,3 milijarde kuna odnosi na obveze koje još nisu dospjele na naplatu, dok je ostatak od 884 milijuna kuna već trebao biti plaćen. Nadzori koji slijede pokazat će koliko se tih obveza odnosi na ugovore koji su predviđali rokove plaćanja veće od 60 dana, a u međuvremenu su po sili zakona pretvoreni u kredite. Obveze prema inozemnim dobavljačima su 834 milijuna kuna što znači da se ukupne obveze sa zadnjim danom kolovoza penju na pet milijardi kuna. Od toga najveći dio, gotovo 1,4 milijarde kuna ili 28 posto otpada na Konzum. No, taj lanac s 13,5 milijardi kuna čini i 30 posto prihoda trgovačkih lanaca u Hrvatskoj.





  Na listi onih koji imaju najviše neplaćenih računa koji nisu plaćeni u zakonski zadanim rokovima vodi Mercator Hrvatska s čak 309 milijuna kuna. Ta tvrtka u prošloj je godini u svojim finacijskim rezultatima prikazala rashode koji su za 465 milijuna kuna bili veći od njezinih prihoda, te uz neplaćene obveze ima i 342 milijuna kuna obveza prema dobavljačima koje još nisu dospjele na naplatu. Kako Agrokor zbog koncentracije na hrvatskom tržištu vjerojatno neće moći preuzeti i hrvatski dio Mercatora s tim obvezama morat će se nositi neka druga kompanija. 


  Što se trgovačkog dijela Agrokora tiče, njegov je Konzum skupio 158 milijuna kuna dospjelih, a neplaćenih obveza prema dobavljačima, od čega je 97 milijuna kuna vezano uz račune gdje su rokovi probijeni za 30 dana. Uz to Konzum ima i gotovo milijardu kuna obveza koje još nisu dospjele na naplatu. Dobar dio njih vjerojatno je u obliku kredita. Naime, početkom rujna nadzornici Ministarstva financija su, kako doznajemo, u Konzumu uočili oko pola milijarde kuna obveza koje su trebale biti plaćene, a u međuvremenu je oko 350 milijuna kuna pretvoreno u kredite s rokom otplate od godinu dana. 


 Provjera podataka


I Agrokorov Tisak ima 131 milijun kuna dospjelih a neplaćenih obveza s time da je prema sadašnjim podacima oko 120 milijuna kuna s rokom prekoračenim do 30 dana. Iznad sto milijuna kuna neplaćenih a dospjelih obveza ima još jedino splitski Tommy, dok su riječke Plodine probile rokove plaćanja za račune vrijedne 81 milijun kuna, a gotovo cijeli taj iznos zasad je pokriven s najviše 30 dana kašnjenja. 


  U Ministarstvu financija kažu da se u borbi protiv nelikvidnosti, radi čega su spomenuti rokovi i ugovoreni, spremaju u ponovni nadzor, te da će pri tome posjetiti i ključne dobavljače trgovačkih lanaca kako bi vidjeli odgovaraju li podaci koje su dobili od »trgovaca« stvarnom stanju. 


  Iako većina lanaca pokazuje sklonost ignoriranju plaćanja računa u roku od 60 dana ima i onih koji svoje račune plaćaju na vrijeme. U tu skupinu spadaju DM, Kozmo, Lidl, Fero-Term i Spar Hrvatska. 


  DM je poseban po još nečemu, to je jedan od rijetkih stranih lanaca u Hrvatskoj koji je u prošloj godini imao pozitivne financijske rezultate i njegovi su prihodi bili 107 milijuna kuna veći od rashoda. 


 Trgovina – neisplativa!?


Većina ostalih lanaca, a među njima Kaufland, Kika, Mercator, Lidl, Spar, Billa ili Baumax, u prošloj su godine u svojim financijskim izvještajima prikazali veće rashode od prihoda. U Ministarstvu financija odlučili su se pozabaviti tim fenomenom, s obzirom na to da su slični domaći lanci poput Konzuma, Plodina, Peveca ili Tommya imali pozitivne financijske rezultate. No, na kraju kad se zbroje rezultati svih 26 trgovačkih lanaca rashodi su bili za 343 milijuna kuna veći od prihoda, pa ispada da je djelatnost trgovine u Hrvatskoj neisplativa, iako se svaki dan otvara jedan novi centar ili lanac. Zato će poreznici zatražiti podatke i od matičnih kuća tih lanaca u inozemstvu, kako bi se vidjelo je li taj minus rezultata poslovanja u Hrvatskoj ili je pak posljedica transfernih cijena, odnosno načina poslovanja s tvrtkama-maticama.