Foto MarineTraffic.com
Posada tegljača koju su osim dva hrvatska pomorca, činila i tri Talijana i jedan Rumunj, pritvorena je u zatvoru Santa Maria u Cadizu zbog sumnje u počinjenje kaznenog djela krijumčarenja cigareta. Sporno je što posada broda na kojemu su nađene cigarete nije pritvorena
Dva hrvatska pomorca iz Rijeke i Dubrovnika nalaze se već dvadesetak dana u pritvoru u španjolskoj luci Cadiz zbog prilično bizarne optužbe o sudjelovanju u krijumčarenju cigareta, što sugerira da se radi o još jednom slučaju kriminalizacije pomoraca.
Cijeli slučaj dogodio se 5. srpnja kada je Španjolska porezna agencija presrela dva broda u vodama u blizini zaljeva Cadiz, a riječ je bila o tegljaču »Eisvogel« talijanske kompanije »Lucatelli«, brodu koji je u teglju vukao teretni brod »Falkvac«, koji je bio bez vlastitog pogona i posade, ali se na njemu nalazio sporni teret – 6 kontejnera s oko 3,2 milijuna kutija cigareta, čija se tržišna vrijednost procjenjuje na oko 12 milijuna eura. Posada tegljača u kojoj su osim dva hrvatska pomorca, bila i tri Talijana i jedan Rumunj, pritvorena je u zatvoru Santa Maria u Cadizu zbog sumnje u počinjenje kaznenog djela krijumčarenja cigareta
Istražni postupak
Na ovaj slučaj jučer je upozorio Sindikat pomoraca Hrvatske, koji je u kontaktu s obiteljima hrvatskih pomoraca te je već poduzet niz aktivnosti kako bi se pomoglo pritvorenim pomorcima.
– Istražni postupak bi trebao biti uskoro završen, a Sindikat je odmah obavijestio Stožer za slučajeve ugroze hrvatskih pomoraca u međunarodnoj plovidbi te je preko stožera angažirano Ministarstvo vanjskih poslova koje je već bilo upoznato s tim slučajem jer je policija obavijestila naše veleposlanstvo u Španjolskoj – ističe glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan. On dodaje kako sve okolnosti upućuju na još jedan slučaj kriminalizacije pomoraca. Problematično je što nije pritvorena posada broda na kojemu su nađene cigarete, već posada remorkera koji je teglio taj brod bez posade. Logično je kako posada remorkera u kojoj su bila i dva hrvatska pomorca nije imala niti je morala imati saznanja o tome što nosi brod, već su ispunjavali nalog svoje kompanije.
Neovisno o tome, nezahvalno je prognozirati kako će se i kada slučaj rasplesti. Pomorcima su u zatvoru u Cadizu osigurana prava te im je, na njihov zahtjev, dodijeljen prevoditelj na engleski jezik, a još uvijek se čeka dozvola, koju je zatražilo Veleposlanstvo RH u Španjolskoj, da se odobri posjeta pritvorenim hrvatskim pomorcima.
Uhodani sustav
Angažiran je i ITF inspektor u Cadizu, a u SPH su također u kontaktu s talijanskom kompanijom, koja je vlasnik tegljača te je s njihove strane angažiran odvjetnik pored čega je u Cadiz upućen i predstavnik kompanije. Inače, zapljena cigareta dogodila se u okviru Operacije Escudo, najveće koju je ikada provela Španjolska porezna agencija, koja djeluje u suradnji s britanskim vlastima i FRONTEX-om. Operacija je pokrenuta još tijekom lipnja kada je u međunarodnim vodama oko 50 milja od obale Tunisa otkriveno da je u tijeku moguća djelatnost krijumčarenja cigareta, koje su još u lipnju prebačene na brod »Falkvac«. Ovaj je zatim bio u teglju na putu do brodogradilišta u Huelvi i 5. srpnja zadržan kod Cadiza. Pretpostavlja se kako se često sustav krijumčarenja odvija tako da se koriste brodovi bez pogona i posada, a teret prevozi u teglju upravo kako bi se izbjegao kazneni progon u slučaju razotkrivanja rute krijumčarenja i zapljene tereta. Sve to bi trebalo ići u korist pritvorenih hrvatskih pomoraca, kojima su u istražnom pritvoru oduzeti mobiteli, pa s njima zasad nije moguće direktno kontaktirati.