Potencijalni sukob interesa težak 31,4 milijuna kuna

Mediji ne mogu dokazati krivnju, a Šegon i Linić – nevinost

Ladislav Tomičić

Nitko ne može dokazati da je pomoćnik ministra financija Šegon iskoristio svoj utjecaj i moć koja proizlazi iz dužnosti koju obnaša da bi od HBOR-a dobio kredit. S druge strane, Linić i Šegon ne mogu javnosti uvjerljivo dokazati suprotno



Pomoćnika ministra financija Branka Šegona Vlada je imenovala 29. prosinca 2011. godine. Sedam mjeseci kasnije, u srpnju 2012. godine, njegova obiteljska tvrtka Facta Vera dobila je kredit Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) u iznosu od 31,4 milijuna kuna. Zbog tog kredita Šegon se danas nalazi u središtu medijskog skandala, u kojem se propituje mogući sukob interesa na visokoj političkoj razini. Oglasila se i Hrvatska banka za obnovu i razvitak, koju su Šegonovi oslobodili bankarske tajne. HBOR je, između ostalog, detaljno upoznao javnost o uvjetima pod kojima je pomoćnik ministra dobio kredit. Ministar Slavko Linić stao je iza svog pomoćnika. Nakon ovotjedne sjednice Vlade izjavio je: »Smatram da sukoba interesa nema, obzirom da je Šegon postupao po zakonu. Ipak, to je područje rada Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, koje će dati zadnju riječ. Moja saznanja govore da sukoba interesa nema.«


  Braneći svog pomoćnika Linić brani i sebe, jer medijskim napisima, između ostalog, insinuira se da je upravo on Šegonu omogućio da dobije kredit. Toj tvrdnji u prilog se kao argument stavlja činjenica da je ministar Linić predsjednik Nadzornog odbora HBOR-a. Sad čekamo pravorijek Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, koje je o slučaju Šegon izdalo priopćenje. U tom priopćenju kaže se da će Povjerenstvo odluku o eventualnom sukobu interesa donijeti čim pouzdano utvrdi okolnosti o kojima saznanja zasad ima samo iz medija. Aferu s kreditom pomoćnika ministra Šegona pokrenuo je portal Index.hr. Iz Ministarstva financija tvrde da je to posljedica inspekcijskih nadzora Porezne uprave nad poslovanjem tvrtki osnivača i vlasnika Indexa Matije Babića. Osnivač Indexa pak tvrdi da se pod pritiskom Porezne uprave i inspekcijskih službi nalazi zbog beskompromisne kritike SDP-ove Vlasti, odnosno razotkrivanja afera u kojima središnju ulogu imaju ministar Linić i drugi SDP-ovi dužnosnici. Ovo je, dakle, okvir u kojem se odvija priča o mogućem sukobu interesa teškom 31,4 milijuna kuna. S jedne strane traže se ostavke, a s druge se javnost uvjerava da ničeg spornog u ovoj priči nema, da je Linićev pomoćnik Šegon imao puno pravo na kredit HBOR-a.    

Prva objava


  Aferu Šegon, rekosmo, otvorio je portal Index.hr, 10. siječnja ove godine, iz pera novinara Ilka Ćimića. To, međutim, nije bio prvi put da je informacija o Šegonovom kreditu kod HBOR-a objavljena u javnosti. Informacija je prvi put objavljena 11. veljače prošle godine u Jutarnjem listu. Članak je govorio o »najbogatijim SDP-ovcima na vlasti«, pri čemu je oglašeno da imovina obitelji Šegon vrijedi »najmanje 60 milijuna kuna«. U predzadnjem pasusu članka autorica piše: »…u 2012. podižu dva nova kredita od 15,6 milijuna kuna kod Hrvatske banke za obnovu i razvoj, i još jedan u tom istom iznosu kod Hypo Banke.« Novinarka pritom ne problematizira činjenicu da je pomoćnik ministra tražio i dobio kredit HBOR-a, niti iznosi detalje o kreditu. Pitanje mogućeg sukoba interesa otvorio je Index, donoseći pritom detalje o Poslovanju Šegonovih obiteljskih tvrtki Facta Vera (»godišnji prihod u posljednje tri godine u rasponu od 6,8 do 7,3 milijuna kuna, a dobit između 158 i 53 tisuće kuna«), Sun Corporation (»prošle godine poslovala s minusom od 1,3 milijuna kuna«) te Trident Centar (»u trogodišnjem razdoblju gubici od 266, 145 i 312 tisuća kuna«).



Nakon što su se tvrtke obitelji pomoćnika ministra financija Branka Šegona zbog kredita HBOR-a našle pod lupom medija, otkriveno je i nekoliko za spomenutog dužnosnika vrlo neugodnih detalja iz njihovog poslovanja. Jedan kaže da tvrtka Šegonovih Facta Vera do sredine prosinca prošle godine nije platila boravišne pristojbe u iznosu od 92.689 kuna. Novinar lista 24 sata Ivan Pandžić, koji je otkrio ovu priču, na televizijskom gostovanju na televiziji svoje medijske kuće ustvrdio je da je od inspektora s područja Dubrovnika dobio informaciju da su bili u nadzoru i utvrdili ovaj prekršaj, ali da kazne nisu smjeli pisati.


   Drugi za Šegona neugodan detalj kaže da je USKOK još 2010. godine zatražio provođenje poreznog nadzora nad Brankom Šegonom. Unatoč požurnicama poslanim 2011., 2012. i 2013. godine, zatraženi porezni nadzor nije obavljen. Slučaj je iniciran prijavom Partnerstva za društveni razvoj, udruge kojoj se anonimni građanin obratio izražavajući sumnju u kazneno djelo pranja novca. U prijavi Partnerstva za društveni razvoj navodilo se da je potrebno ispitati poslovanje tvrtke Facta Vera i supruge Branka Šegona Ivne Šegon. Treći nezgodan detalj objavljeno je pismo koje je portalu Index navodno stiglo iz same Porezne uprave. U tom pismu, naveo je Index, stajalo je da su inspektori bili izloženi »pritiscima« i »divljanju« nakon nadzora fiskalizacije i obračunavanja PDV-a u pizzeriji »Da Vinci«, koja je u vlasništvu jedne od tvrtki obitelji Šegon. 


  Postavljajući pitanje kako su tvrtke Šegonovih »uopće uzete u obzir za kredite, obzirom da su neke danas u blokadi ili bilježe minuse, dok se ukupna zaduženost procjenjuje na oko 50 milijuna kuna«, Index je donio i informaciju o hipotekama koje je HBOR stavio na imovinu obitelji Šegon: na obiteljsku kuću s dvorištem u Zagrebi, na dio zgrade u Vrancu te na građevinsko zemljištem Zubaća Vala u Veloj Luci).    

Odgovor HBOR-a


  U prvom članku koji problematizira kredit odobren tvrtki pomoćnika ministra, na koncu je postavljeno pitanje o prenošenju upravljačkih prava u tvrtkama, što je Šegon po zakonu bio dužan učiniti. 


  Na posljednje pitanje odgovor je dalo Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa. Utvrdili su da je Šegon upravljačka prava prenio na odvjetnika Alda Miroševića 1. siječnja 2012. godine. Na pitanje kako je Šegonova tvrtka uopće uzeta u obzir za kredit odgovorila je Hrvatska banka za obnovu i razvitak.


  – Društvo Facta Vera prvi put se obratilo HBOR-u u vrijeme kad su ulazili u projekt kupnje i obnove hotela Korkyra (u Veloj Luci na Korčuli op.aut.) 2008. godine no HBOR zbog nedostatka sredstava uslijed financijske krize nije bio u mogućnosti pratiti projekt te je projekt financiran od strane poslovne banke. Hrvatska banka za obnovu i razvitak, kroz podjelu rizika s poslovnom bankom, odobrila je u srpnju 2012. godine društvu Facta Vera kredit u iznosu od 31,4 milijuna kuna. Kredit je odobren pod sljedećim uvjetima: ročnost 17 godina (uz poček od četiri godine i 13 godina otplate), za pet milijuna kuna kamatna stopa je tri posto godišnje, a za iznos od 26,4 milijuna kuna kamatna stopa je tržišna i iznosi 5,74 posto godišnje, što znači da je prosječna kamatna stopa za cijeli kreditni iznos 5,31 posto, stoji u priopćenju HBOR-a objavljenom u četvrtak. Medije je HBOR izvijestio i da se »pokazatelji o kojima se govori u medijima (rezultati poslovanja Šegonovih tvrtki op.aut.) odnose na dokazivanje tržišne konkurentnosti na temelju koje poduzetnici mogu ostvariti nižu kamatnu stopu, ali nisu i uvjet za odobrenje kredita.«    

Intrigantni detalji


  U šest dana međuvremena, od otvaranja afere do oslobađanja od obaveze čuvanja bankarske tajne i objave priopćenja HBOR-a, mediji su donijeli niz novih intrigantnih detalja o Šegonovom kreditu. Ugovor o kreditu prvi je objavila Hrvatska televizija. Javna televizija pritom je izvijestila da su Šegonovi dobili »iznimno povoljan kredit«. Pritom je rečeno da se kamata za kredit kreće između tri i četiri posto, što će HBOR kasnije svojim priopćenjem demantirati. Postavlja se i pitanje bi li drugi poduzetnici u situaciji sličnoj Šegonovoj dobili kredit pod tako povoljnim uvjetima. HBOR i na to ima odgovor:


»Tijekom 2012. godine HBOR nije niti jedan zahtjev za kredit podnesen po programu Turizam vratio zbog nedostatka sredstava. Ukupno u 2012. godini vraćeno je 26 kreditnih zahtjeva i to šest zbog nedostatnog osiguranja, devet zbog nepotpune dokumentacije, dva klijenta su odustala od zahtjeva, jedan zbog loših financijskih pokazatelja, jedan zbog loše ocjene projekta…« Jedan od detalja koji su ozbiljno išli u prilog tezi da je HBOR pogodovao pomoćniku ministra ticao se HBOR-ovog Programa kreditiranja turističkog sektora, preko kojeg je tvrtka obitelji Šegon dobila kredit. U Programu, naime, stoji da se ne kreditira »povrat odnosno refinanciranje postojećih kredita bez obzira na namjenu i ročnost istih«. Obzirom da je većinu sredstava dobivenih od HBOR-a tvrtka Šegonovih iskoristila za refundaciju kredita poslovne banke, mediji su zapitali nije li to još jedan dokaz o pogodovanju. Hrvatska banka za obnovu i razvitak o ovome je priopćila: »Kreditni program Turizam bio je podloga za dodjelu kredita, namjena nije bila u potpunosti u skladu s programom, ali je bila u skladu s Općim uvjetima kreditnog poslovanja, koji su dopuna svakog programa kreditiranja i temeljem kojih je omogućena refundacija za već izvršena plaćanja. HBOR refundacijom smatra isplatu klijentu za namjenu koja se uklapa u program kreditiranja, a koja je ranije izvršena temeljem vjerodostojnih poslova i za koju se može dokumentirati da je plaćena.«  

  Uvjerljivi odgovori


  Na svako pitanje medija HBOR je, dakle, ponudio uglavnom uvjerljive odgovore, a odgovor koji baca najveću sjenu na inzistiranje da se radi o »uobičajenom i zakonitom poslu« jest onaj gdje se govori da »namjena kredita nije bila u potpunosti u skladu s programom«. Na zainteresiranoj javnosti ostalo je da ocijeni pitanja i odgovore, primjedbe medija o sumnjivoj dodjeli kredita i sukobu interesa te argumente koje nude Hrvatska banka za obnovu i razvitak i čelni ljudi Ministarstva financija Šegon i Linić. Kad se odmaknemo od detalja i sagledamo krupnu sliku, ostaje nam odgovoriti na tek jedno pitanje: Može li/smije li /treba li HBOR dodijeliti veliki kredit pomoćniku ministra financija, praktično drugom čovjeku ministarstva koje je zaduženo da u ime Vlade nadzire HBOR? Može li/smije li/treba li državna banka dodjeljivati kredite državnim dužnosnicima?



Pomoćnik ministra Branko Šegon rođen je 25. prosinca 1956. u Makarskoj. Završio je stručni studij kriminalistike u Zagrebu, a radio je kao tržišni inspektor i šef inspektorata u skupštini Općine Omiš, načelnik za gospodarski i organizirani kriminalitet PU Splitsko-Dalmatinske, linijski inspektor za financijske institucije u odjelu gospodarskog kriminaliteta MUP-a te glavni analitičar za gospodarski kriminalitet u sektoru krim policije. Bio je predsjednik Uprave tvrtke Nautilus te zamjenik direktora tvrtke Facta vera. Obnašao je dužnost člana Nadzornog odbora Zagrebačkog velesajma te Nadzornog odbora trgovačkog društva Zadranka. Tvrtka Nautilus, inače, bila je u vlasništvu zadarskog poduzetnika Zdenka Zrilića, nekadašnjeg savjetnika Hypo Banke oko kojeg se pleo niz afera vezanih za kontroverznu austrijsku bankarsku kuću. Zrilić je u Zadru jedno vrijeme bio poznat kao nezaobilazna adresa kad su u pitanju krediti kod Hypo banke. Riječ je, podsjetimo, i o poslovnoj banci poduzeća obitelji Šegon. Supruga Branka Šegona – Ivna Šegon – već godinama radi u državnoj službi. Obnašala je, između ostalog, dužnost savjetnice potpredsjednika Vlade, savjetovala je Borislava Škegru, Slavka Linića, Andriju Hebranga, Damira Polančeca, Petra Čobankovića, Ivana Šukera. Radila je u Upravi FINA-e. Upravo preko supruge, Branko Šegon je pobliže upoznao svog današnjeg šefa Slavka Linića.



Iz Gonga i drugih udruga koje se bave suzbijanjem korupcije upozoravaju da to nipošto nije dobra praksa. Međutim, zakon takvu praksu pod propisanim okolnostima dopušta, ne samo u Hrvatskoj, nego i u drugim zemljama. Slučaj Šegon stoga nas vraća na polje povjerenja građana u institucije države. Obzirom da građani u Hrvatskoj institucijama ne vjeruju, a razloga za nepovjerenje više je nego dovoljno, slučaj Šegon predstavlja uistinu ozbiljan problem za SDP, Vladu, odnosno za sve neposredno involvirane u ovu priču. Nitko, naime, ne može dokazati da je ministar Slavko Linić omogućio kredit svom pomoćniku. Usput rečeno, Linić tvrdi da o tom kreditu nije znao ništa. Nitko ne može dokazati niti da je pomoćnik ministra financija Šegon iskoristio svoj utjecaj i moć koja proizlazi iz dužnosti koju obnaša da bi od HBOR-a dobio kredit. S druge strane, Linić i Šegon ne mogu javnosti uvjerljivo dokazati suprotno, da u ovom slučaju nisu iskoristili pogodnosti koje im nudi položaj kako bi utjecali na HBOR da pozitivno riješi Šegonov zahtjev za kreditom.


Cijelog ovog slučaja ne bi bilo da je Branko Šegon u prvoj polovici prošle godine informirao građane da namjerava podnijeti zahtjev za kredit kod HBOR-a. U tom slučaju on bi bio pošteđen aktualnih neugodnosti, ali zbog mogućeg pritiska javnosti možda ne bi mogao uspjeti dobiti kredit koji je po svemu sudeći značio poslovni opstanak poduzećima u vlasništvu njegove obitelji. U veljači prošle godine o poslovnim pothvatima obitelji rekao je: »Krize još nije bilo kad smo u to kretali, ali danas, mislim, nema šanse da bih ušao u to da sam znao što nas čeka. Nadam se da će taj posao preživjeti sve potrese jer ako to propade, mrtav sam čovjek. Kad bi sve sutra puklo, nakon 40 godina staža ostali bismo bez svega.« Kredit HBOR-a obitelj Šegon je zadržao iznad površine vode, ali po cijenu javnog skandala, iz kojeg SDP-ova vlast neće izići neokrznuta. Pred Povjerenstvom za odlučivanje o sukobu interesa sad se nalazi vrlo težak zadatak. S jedne strane imat će argumente HBOR-a, u koje možemo i ne moramo vjerovati, a s druge strane »naoštreno« javno mnijenje koje uglavnom ne vjeruje da u slučaju Šegon nije bilo pogodovanja.