Unosna akvizicija

Maratonski pregovori urodili plodom: Deutsche Bahn preuzima Autotrans

Orjana Antešić

Autotrans je stabilna tvrtka, s dobrim trendovima u poslovanju  / snimio S. DRECHSLER

Autotrans je stabilna tvrtka, s dobrim trendovima u poslovanju / snimio S. DRECHSLER

Pregovori Autotransa i korporacije Arriva Deutsche Bahn traju više od godine dana i očito su pri kraju čim je AZTN zaprimio prijavu i odobrio preuzimanje. Nepotvrđene informacije upućuju da bi do kraja ljeta na čelo Autotransa trebala biti postavljena uprava novog vlasnika. AZTN je ocijenio da ova akvizicija neće imati značajnijeg utjecaja na tržištu javnog linijskog cestovnog prijevoza



 U godini u kojoj će obilježiti sedam desetljeća rada i postojanja, legendarni riječki Autotrans promijenit će vlasnika i postati dio međunarodne korporacije Arriva Deutsche Bahn.


Premda i jedna i druga strana zasad šute o ovoj transakciji, uz obrazloženje kako u ovom trenutku još uvijek ne mogu reći nikakve konkretnije detalje, indirektna potvrda glasina ovih je dana stigla iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) koja je odobrila Arrivino preuzimanje riječkog Autotransa, uz ocjenu da ova akvizicija neće imati značajnijeg utjecaja na tržištu javnog linijskog cestovnog prijevoza u domaćem i međunarodnom prometu.



500 autobusa ima Autotrans




51 milijun eura godišnji je prihod Autotrans grupe


1.000 zaposlenih ima Autotrans grupa 


60 tisuća u 14 zemalja zapošljava Arriva DB


2,2 milijarde putnika preveze Arriva DB  godišnje


4,5 milijardi eura godišnji je prihod korporacije Arriva DB



Zeleno svjetlo


Kako neslužbeno doznajemo, pregovori između Arrive Deutsche Bahna i predstavnika Autotransa odvijaju se već dulje vrijeme, skoro godinu i pol, kažu naši izvori, ali u javnost nisu procurili nikakvi detalji tih maratonskih razgovora. Očito je da su sada u samoj završnici čim su u AZTN-u zaprimili prijavu i dali zeleno svjetlo za ovo preuzimanje. Neke nepotvrđene informacije upućuju da bi do konca ljeta na čelo Autotransa već trebala biti postavljena uprava novog vlasnika.


O financijskoj strani ovog preuzimanja može se samo nagađati, vrlo vjerojatno to će ostati poslovna tajna i nakon službene objave. Ipak, sigurno je da će se raditi o pozamašnoj svoti s obzirom na to da je Autotrans stasao u vodeće domaće autoprijevozničko poduzeće. Raspolažu sa 500 autobusa kojima servisiraju otprilike isti broj linija u domaćem i međunarodnom prometu. Godišnji prihod na razini Autotrans grupe, u koje još spadaju Autoprometno poduzeće (APP) iz Požege, Velebit turist iz Gospića, Autopromet Slunj i Autotrans Lika dosegnuo je 51 milijun eura, a zajedno imaju 1.000 zaposlenih. Imaju i tvrtku u Njemačkoj, Pan Alpen Adria Mannheim, a kad već nižemo razmjere poslovanja ove riječke tvrtke koja je, istina, već tri godine zbog uštede na troškovima, formalno preselila sjedište u Cres, treba spomenuti i da je Autotrans jedina hrvatska članica međunarodne asocijacije autobusnih prijevoznika Eurolines, sa sjedištem u Bruxellesu. Da je Autotrans stabilna tvrtka, s dobrim trendovima u poslovanju, ukazuje i analiza koju su temeljem dostupnih financijskih izvješća napravili na portalu Poslovna Hrvatska, toj najvećoj bazi poslovnih podataka hrvatskog gospodarstva. Pritom je riječki Autotrans ocijenjen prilično visokom bonitetnom ocjenom.


Ipak, s druge strane stola neusporedivo je jači i moćniji igrač. Arriva je jedna od najvećih kompanija za prijevoz putnika u Europi, sa sjedištem u engleskom Sunderlandu. Prisutna je u 14 zemalja, zapošljava više od 60.000 ljudi, a autobusima, vlakovima, trajektima i tramvajima preveze oko 2,2 milijarde putnika na godinu, ostvarujući pritom godišnji prihod veći od 4,5 milijarde eura. Prije sedam godina, 2010. godine, Arriva grupu preuzele su njemačke željeznice, Deutsche Bahn, čiji se godišnji prihodi mjere u više desetaka milijardi eura i u vlasništvu su njemačke države, sa sjedištem u Berlinu.



Autotrans


Autoprometno poduzeće (APP) iz Požege


Velebit turist iz Gospića


Autopromet Slunj


Autotrans Lika



Arriva u Hrvatskoj


Arriva DB u Hrvatsku je ušla 2013. godine, kada su od francuske korporacije Veoila preuzeli osječki Panturist, s mrežom od 120 autobusa.


– Kao dijelu međunarodne grupacije i definirane DB-ove strategije do 2020. svakako nam je u cilju rast i razvoj poslovanja na hrvatskom tržištu kako bismo svojim putnicima ponudili još bolju i kvalitetniju uslugu. Na postavljena pitanja zasad ne mogu odgovoriti, ali mogu vam potvrditi da stalno pratimo tržišne događaje i analiziramo sve potencijalne akvizicije, izjavio je predsjednik Uprave Panturista i generalni direktor Arrive za Hrvatsku Dražen Divjak, prije nekoliko mjeseci kada su počela sve glasnija šuškanja da su Nijemci »bacili oko« na riječki Autotrans, dapače, da su pregovori pri kraju.


Ulazak velikog Deutsche Bahna u Hrvatsku nije prošao nezamijećeno. Kada je Autotrans 2014. godine zbog uštede na troškovima formalno preselio sjedište u Cres, predsjednik Uprave riječkog Autotransa Zvonko Krmpotić tada je istaknuo i sve žešću konkurenciju s kojom se suočavaju na domaćem tržištu.


– Autoprijevozničko tržište u Hrvatskoj je potpuno liberalizirano, tako da strane kompanije imaju iste mogućnosti rada kao i mi. Tako je na naše tržište ušao i veliki Deutsche Bahn i u godinu dana srušio cijene do 50 posto. U takvoj situaciji moramo naći načina kako opstati. Tvrtka ima oko 1.000 zaposlenih, od Slavonije do Dubrovnika. I njima se s promjenom sjedišta tvrtke apsolutno ništa ne mijenja. Mi podmirujemo na vrijeme naše troškove, isplaćujemo plaće i plaćamo poreze. Kod nas je prosječna plaća oko 5.000 kuna i cilj nam je zadržati takav nivo plaća, dakle, ne ih smanjivati, već raditi na tome da smanjimo troškove jer se bez toga nećemo moći nositi s konkurencijom – ukazao je tada Krmpotić.


Gusta mreža


Nekoliko godina kasnije dogodilo se, eto, da je grupacija Deutsche Bahna i pred preuzimanjem ovog najjačeg hrvatskog autoprijevozničkog poduzeća. Formalno, preuzimanje se odvija preko Arrivine tvrke registrirane u Hrvatskoj, Arrive Osijek.


Kako se to konstatira u rješenju AZTN-a, osnovna djelatnost Arrive Osijek pružanje je usluga autobusnog putničkog prijevoza putem Panturista, a tvrtka se bavi turističkim uslugama turoperatora i putničke agencije te upravlja jednim kolodvorom u Đakovu.


– Neizravnu kontrolu nad Arrivom putem više poduzetnika ostvaruje Deutsche Bahn iz Berlina. Arriva ima mrežu od preko 300 pojedinačnih linija u domaćem prijevozu te ima redovite međunarodne linije. Autotrans grupa je, pak, vodeći tržišni takmac u autobusnom prijevozu u Hrvatskoj koji ima mrežu od preko 500 pojedinačnih linija u domaćem prijevozu na cjelokupnom hrvatskom tržištu te linijama u međunarodnom prijevozu, a uz to pruža usluge putničke agencije i usluge na 15 vlastitih autobusnih kolodvora. Temeljem podataka iz prijave i ostalih raspoloživih saznanja, AZTN je ocijenio da koncentracija neće imati značajnog učinka na tržištu javnog linijskog cestovnog prijevoza. Nakon koncentracije, Arriva će imati tržišni udio između 20 i 25 posto, a zbog pritiska ostalih tržišnih takmaca neće doći do značajnog utjecaja na tržišno natjecanje ni na unutarnjem, ni na međunarodnom prometu. Uz to, postiže se bolja pokrivenost cijelog hrvatskog tržišta te se optimiziraju vozni redovi i poslovanje, što utječe na zadržavanje sadašnje razine cijena – stoji, između ostalog, u rješenju AZTN-a iz kojeg se može iščitati i kako najavljenim preuzimanjem Autotransa »neće doći ni do značajnog ukidanja pojedinih linija, osobito onih od važnosti za lokalnu zajednicu«. Premda će Arriva tada upravljati sa 16 kolodvora, AZTN je mišljenja kako to ne bi smjelo imati značajnijeg utjecaja na tržišnu utakmicu.


– To je područje regulirano posebnim propisima u skladu s kojima je svaki autobusni kolodvor dužan jednako pružati usluge svim prijevoznicima. Cjenike kolodvorskih usluga, ovisno o kategoriji autobusnog kolodvora, usklađuje i potvrđuje Hrvatska gospodarska komora (HGK). Mjerila kategorizacije utvrđuje ministarstvo nadležno za promet, a odluku o kategorizaciji donosi nadležni ured državne uprave, zaključuje se u rješenju ove državne antimonopolističke agencije.



Zgodno je spomenuti kako Autotrans, kao matična tvrtka cijele grupe, u posljednje tri godine ima više manje uravnotežene prihode, koji su se kretali između 248 i 260 milijuna kuna, no zato su se u dobiti dogodili veliki skokovi. I dok je 2014. godinu Autotrans zaključio – podaci su to s Poslovna.hr – s neto dobiti od 329 tisuća kuna, iduće godine ta je dobit nakon oporezivanja iznosila 3,1 milijuna, a lani čak 11,6 milijuna kuna.



Odbjegli tajkun


U sudskom registru vidljivo je da postoji dvjestotinjak udjelničara u Autotransu, no većinsku kontrolu ima kontroverzni odbjegli tajkun Ivan Radošević. I na Poslovna.hr navodi se da 51 posto vlasništva »drži« strani kapital, što se povezuje s njegovim sinom Tinom Radoševićem koji jedini među tih dvjestotinjak osnivača-suvlasnika Autotransa u sudskom registru ima prebivalište u inozemstvu, u Londonu. Ivan Radošević formalno nije zaveden kao osnivač, odnosno udjelničar, ali je zato predsjednik Nadzornog odbora Autotransa. Adresa mu je u Ludwigshafenu, u Njemačkoj, čiji je državljanin.


Prema dostupnim podacima, Radošević je u Njemačku emigrirao još 1972. godine. Njegov povratak i poslovni put u Hrvatskoj, kao i mnogima tada, počinje devedesetih godina, s raspadom bivše države. Preuzima tvornicu stočne hrane Krma, Zagrepčanku, Tvornicu autobusa Zagreb i riječki Autotrans. Prve tri završile su u stečaju. Od početaka njegovih poslovnih akvizicija u Hrvatskoj protiv Radoševića bilo je pokrenuto više sudskih postupaka, ali koliko je poznato, nijedan nije došao do faze pravomoćne sudske presude. Zbog ovih problema s hrvatskim pravosuđem, koje je za njim raspisalo i međunarodnu tjeralicu, Radošević u Hrvatsku uopće ne dolazi, već stalno boravi u Njemačkoj.