Do novca ne mogu

MAJSTORI IZ PULE Pod dug od 100 milijuna 3. maju uvalili dva polovna broda gubitaša

Orjana Antešić

Brod Stoja Uljanik plovidbe

Brod Stoja Uljanik plovidbe

Kako je riječ o brodovima za rasuti teret, »3. maj« nije se mogao nadati niti nekakvom prihodu od vozarina, a zna se tko se u slučaju hipoteke prvi namiruje



RIJEKA Ako radnici »3. maja« budu morali izaći na ulice, imat će i oni svoje »pješčane uvale« za čelo kolone. Mogli bi tako staviti slike »Verude« i »Stoje«, dva broda za prijevoz rasutog tereta Uljanik plovidbe čiji su, htjeli-ne htjeli, suvlasnici. Ali su za plaću svejedno morali »žicati« pomoć od Vlade jer se novcima od ove brodarske akvizicije u koju su ih za 104 milijuna kuna gurnuli Puljani, ne mogu nadati.


Sve kad bi se Puljani i smilovali, pa odlučili prodati te sedam, osam godina stare bulkove, podijeliti novac i tako pomoći »3. maju« – što je teško zamisliv scenarij – brodovi su pod hipotekama banaka. A zna se tko se u tom slučaju prvi namiruje. No, tom se činjenicom očito nije puno zamaralo kad se ustupanjem poslovnog udjela na dva broda Uljanik plovidbe odlučio zatvoriti dug koji je pulsko brodogradilište imalo prema »3. maju«.


Otvorena stavka


Lipanj je 2015. godine. Direktor »3. maja« je Domagoj Klarić, kojeg je Uljanikov menadžment doveo iz Splita. Uljanik brodogradilište duguje neke novce riječkom brodogradilištu, pa se ta otvorena stavka trećemajskih potraživanja zatvara kompenzacijom. Klarić potpisuje papir kojim »3. maj« za 103,8 milijuna kuna preuzima 40-postotne poslovne udjele koje pulski škver ima u kompanijama United Shipping Services Twelve Inc. i United Shipping Services Thirteen Inc. koje su vlasnici ovih brodova i čija je to jedina imovina.




»Veruda« i »Stoja« bulkovi su, svaki 52.000 tona nosivosti, koji su se za Uljanik plovidbu gradili na pulskim navozima. Jedan je isporučen krajem 2011., drugi u 2012. godini. Vrijeme je to krize, pa se cijena ovih brodova financijski zatvara na način da Uljanik plovidba i Uljanik brodogradilište, u omjeru 55:45, zajednički osnivaju kompanije United Shipping Services Twelve i United Shipping Services Thirteen koje se upisuju kao vlasnici »Verude« i »Stoje«.



Kada je »3. maj« za blizu 104 milijuna preuzeo 40 posto udjela Uljanik brodogradilišta u ovim dvjema kompanijama, njihova imovina odnosno brodovi bili su procijenjeni na 380 milijuna kuna, ali su u tom trenutku na njima bile i obveze odnosno hipoteke banaka u ukupnom iznosu od 277 milijuna kuna.


Iz zadnjeg financijskog izvješća Uljanik plovidbe proizlazi da su ti brodovi još uvijek pod hipotekama. S obzirom na to da je riječ o brodovima za rasuti teret, »3. maj« nije se mogao nadati ni nekakvim novcima od vozarina. Te, 2015. godine oba broda odnosno kompanije United Shipping Services Twelve i United Shipping Services Thirteen poslovale su sa gubitkom.


Pad vozarina i vrijednosti


Kao i ranijih godina, i te je 2015. pulski brodar u prijevozu rasutih tereta bilježio snažan i kontinuiran pad vozarina, kao i vrijednosti brodova. Konstatira se to i u njihovom financijskom izvješću za 2015. godinu, koju su zaključili s konsolidiranim gubitkom od čak 466 milijuna kuna koji je dobrim dijelom iskazan i zbog usklađenja vrijednosti brodova, kao i otpisa neamortizirane vrijednosti za dva najstarija broda iz flote koja su prodana.



»Veruda« i »Stoja« bulkovi su, svaki 52.000 tona nosivosti, koji su se za Uljanik plovidbu gradili na pulskim navozima



Uljanik brodogradilište tako je za 103, 8 milijuna kuna smanjilo svoja dugovanja prema »3. maju«, a riječko je brodogradilište postalo manjinski suvlasnik na dva bulka, čije tržište vozarina definitivno nisu cvale.Kada smo Upravu Uljanika priupitali o detaljima ove kompenzacije odnosno kako su to došli do iznosa od 104 milijuna kuna, za koliko je »3. maj« postao manjinski suvlasnik na brodovima opterećenim hipotekama, ustvrdili su da su knjižene obveze te 2015. godine bile »znatno manje od vrijednosti imovine kompanija koja je iznosila 380 milijuna kuna«.

– Društvo »3. maj« steklo je dionice kompanija United Shipping Services Twelve i United Shipping Services Thirteen Inc., Liberia po tržišnim vrijednostima, na temelju procjene vrijednosti brodova od strane ovlaštenih institucija u vrijeme kupoprodaje dionica, naveli su u svom odgovoru.


Obročna otplata


Sve se to zbiva u godini u kojoj je »3. maj« drugim Uljanikovim društvima već bio pozajmio 175 milijuna kuna, a taj je iznos kasnije samo rastao davanjem novih pozajmnica i prolongatima onih starih da bi na kraju eksplodirale i probile iznos od pola milijarde kuna. Direktor Uljanik plovidbe Dragutin Pavletić ovih se dana silno trudi odmaknuti kompaniju kojoj je na čelu od bilo kakve povezanosti, a kamoli od stanja u Uljaniku u čijem je Nadzornom odboru sjedio zadnjih godinu dana. Što se tiče »3. maja«, iz Uljanik plovidbe ovih su dana potvrdili da duguju riječkom brodogradilištu novac.

Kako tvrde iz ovog pulskog brodara, riječ je o 18 milijuna kuna koje se, dodaju, »uredno otplaćuju obročnom otplatom«. Riječ je dugu za zadnji brod koji je »3. maj« sagradio za ovog pulskog brodara. A zadnja novogradnja koju su trećemajci sagradili i predali Puljanima datira još u 2012. godinu, bio je to tanker »Istra«.