Foto Reuters
Talijanske autoceste lani su poslale 3.996 opomena za neplaćenu cestarinu. Iz broja poslanih kazni jasno je da je riječ o greški u njihovom sustavu
povezane vijesti
Talijanske autoceste, Autostrade per l’Italia, prošle su godine poslale nevjerojatnih 3.996 obavijesti o neplaćanju cestarine prilikom vožnje mrežom autocesta u Italiji, vidljivo je iz odgovora te tvrtke na pitanje hrvatskog europarlamentarca Valtera Flege o velikom broju hrvatskih državljana koji nisu plaćali cestarine.
Ovaj problem traje već nekoliko godina, a brojni vozači iz Hrvatske obratili su se našoj i drugim redakcijama, pri čemu svi tvrde da su uredno platili cestarine, gotovinom, a u nekim slučajevima i po nekoliko godina kasnije dobili su obavijest o neplaćanju cestarine, sa zahtjevom za plaćanje kazne u iznosu od 80, 100 ili više eura.
Najnoviji takav slučaj je onaj Željke Ostojić, kojoj je tvrtka NiVi, u ime Autostrade per l’Italia, poslala obavijest o neplaćenoj cestarini iz 2017. godine, uz zahtjev za plaćanje 80 eura kazne, pri čemu je kao izlazna postaja naveden Rimini, a ulazna nepoznato.
Vozačica se s pravom pita kako je moguće da se kazna šalje tek nakon gotovo pet godina, kao i kako je moguće da se na izlaznoj postaji digla rampa ako nije platila cestarinu.
Pri tom ističe da je snimka nadzorne kamere, ako je “uhvatila” registracijsku oznaku automobila koji je tada vozila, trebala snimiti i to da je uredno, gotovinom, platila cestarinu.
Dopisi EK-u
– Kako se uopće rampa mogla dići ako nije plaćena cestarina. Suludo je i to da je na koverti koju smo dobili žig Züricha.
Da pismo nije došlo preporučeno, nego običnom poštom, a ja sam mogla u međuvremenu odseliti ili preseliti tvrtku na drugu lokaciju, poštu ne bih ni dobila, ali bi tvrtka bila obilježena u Italiji zbog te kazne koja ustvari ne postoji.
Najviše me zanima kako su i gdje snimili registraciju vozila koju imaju, jer pretpostavljam da su to mogli učiniti jedino na izlaznoj postaji, a u tom slučaju se na snimci može vidjeti i plaća li netko cestarinu ili ne.
Osim toga, ako su napravili obračun na blagajni taj dan, morali su imati višak ili manjak novca, a i to se može provjeriti, da se vidi tko ovdje laže.
Nije problem u tih 80 eura, veći problem mi predstavlja činjenica da sam nakon toga bila deset puta u Italiji i da sljedećih desetak godina, a možda i više, trebam strepjeti hoće li doći još kakva kazna istog tipa, napisala je u dopisu naša čitateljica.
Njezin slučaj samo je jedan od tisuća sličnih, zbog čega je zastupnik u Europskom parlamentu Valter Flego uputio niz dopisa i pitanja Europskoj komisiji, tvrtki Autostrade per l’Italia i hrvatskom Veleposlanstvu u Rimu.
Iz odgovora talijanskih Autocesta vidljivo je da je tvrtka NiVi hrvatskim državljanima samo u prošloj godini poslala gotovo četiri tisuće zahtjeva za plaćanjem navodno neplaćenih cestarina, što Flego smatra pretjeranom brojkom.
– Iz samog broja poslanih kazni jasno je da je riječ o greški u njihovom sustavu. Europska komisija ogradila se od rješavanja ovog problema, odgovorivši da se ta pitanja rješavaju među državama članicama, ali smatram da je vrijeme da se uključi naše Ministarstvo vanjskih poslova, kao i Veleposlanstvo Republike Hrvatske u Rimu.
Kontaktirao sam veleposlanika u Italiji Jasena Mesića, ali dosad nije pokazao prevelik interes za rješavanje ovog očiglednog problema.
U rješavanje slučaja treba se uključiti i naše Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i u suradnji s talijanskim kolegama pokušati dokučiti u čemu je stvar, jer zaista zvuči nevjerojatno da je u samo jednoj godini izdano više od četiri tisuće kazni našim državljanima, kaže Flego.
Dugovanje poreza
Autostrade per l’Italia u odgovoru na njegov upit potvrdile su da tvrtka NiVi vodi poslove naplate neplaćenih cestarina te da je u 2022. godini hrvatskim državljanima poslala ukupno 3.996 obavijesti o neplaćenim cestarinama, u pet navrata, između ožujka i rujna, a za navodno neplaćene cestarine u zadnjih desetak godina.
– S obzirom na tvrdnje pojedinih hrvatskih državljana, ističemo da, u slučajevima kada korisnici voze trakama koje prihvaćaju kartično ili gotovinsko plaćanje, ako se u trenutku tranzita na izlaznoj stanici ne plaća cestarina u cijelosti ili djelomično, sustav izdaje potvrdu o neplaćanju u kojoj se navodi iznos, način i rokovi za nastavak plaćanja same cestarine ili se istovremeno snima fotografija registarske pločice kako bi se koncesionarskim tvrtkama omogućila naknadna naplata.
Ako, pak, vozilo vozi trakama za elektroničku naplatu cestarine, rezerviranim isključivo za vlasnike ugrađenih uređaja, u slučaju neočitavanja samog uređaja, jer ga nema ili ne radi, rampa se diže kako bi se omogućio protok vozila iz sigurnosnih razloga, uz očitavanje registarske pločice vozila koja generira automatski zahtjev za plaćanje.
U tim slučajevima naplata se obavlja terećenjem tekućeg računa koji je kupac naveo u ugovoru s pružateljem usluge, stoji u odgovoru Autostrade per l’Italia, što znači da je naplata navodno neplaćenih cestarina bilo vjerojatno i više od upućenih gotovo četiri tisuće zahtjeva za naplatom.
Iz te tvrtke upozoravaju i da je neplaćanjem cestarine ostvareno i dugovanje prema talijanskom Ministarstvu financija, na ime neplaćenog poreza na iznos cestarine.