Hrvoje Krhen / Foto: S. DRECHSLER
Plinsko postrojenje na Krku pokazalo se ključnim za sigurnost opskrbe
povezane vijesti
RIJEKA – Kapacitet terminala za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju, na otoku Krku, bit će povećan na 6,1 milijardu kubičnih metara, što je gotovo dvostruko više od sadašnjeg kapaciteta, do 2024. godine, potvrdio je Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom. Vlada Republike Hrvatske još je u kolovozu ove godine donijela odluku o proširenju kapaciteta LNG terminala, kao i Plinacrovog plinovoda između Zlobina i Bosiljeva, pri čemu je predviđeno ukupno ulaganje od 180 milijuna eura, od čega je 25 milijuna potrebno uložiti u sam LNG terminal, a 155 milijuna u novi plinovod. Ovakvu je odluku Vlada obrazložila povećanjem sigurnosti opskrbe te smanjenjem ovisnosti o uvozu plina iz Rusije.
Ljetni posao
Povećanje kapaciteta samog terminala izvest će se, objašnjava Krhen, dodavanjem još jednog postrojenja za uplinjavanje tekućeg prirodnog plina na FSRU (ploveća jedinica za skladištenje i uplinjavanje) brod »LNG Croatia«, čime će se maksimalni kapacitet uplinjavanja povećati na 700 tisuća kubnih metara na sat, odnosno nešto više od šest milijardi kubnih metara godišnje.
– Uskoro bi trebali ugovoriti izgradnju novog postrojenja za uplinjavanje, a očekivani rok isporuke je 18 mjeseci, nakon potpisa ugovora. Očekujemo da bi postrojenje za uplinjavanje trebalo biti ugrađeno na »LNG Croatia« tijekom ljeta 2024. godine, rekao je Krhen.
Na naše pitanje gdje će novo postrojenje biti proizvedeno nije želio špekulirati, ali budući da je konverzija broda »LNG Croatia« iz LNG tankera u FSRU rađena u Kini, vjerojatno će Kinezi sklapati i novu jedinicu za uplinjavanje tekućeg plina. Inače, dijelovi za takva postrojenja dolaze iz više zemalja svijeta, a u Kini se sklapaju u cjelinu i ugrađuju na brodove ili isporučuju naručitelju. U slučaju »LNG Croatije«, novo postrojenje za uplinjavanje ugradit će se na brod u nekom od brodogradilišta na Mediteranu, možda čak i u nekom od hrvatskih brodogradilišta, no ni o tome Krhen nije htio govoriti prije nego što posao bude ugovoren. Neslužbeno saznajemo da su pregovori o tome već vođeni s riječkim brodogradilištem »3. maj«.
U svakom slučaju, LNG Hrvatska će nastojati, potvrdio je Krhen, da se ugradnja postrojenja obavi što bliže Krku kako bi se smanjio period tijekom kojega će biti prekinuta proizvodnja na LNG terminalu, kao i smanjili troškovi putovanja broda do brodogradilišta i natrag. Radi što manjeg zastoja u isporukama plina zakupcima kapaciteta terminala, novo postrojenje za uplinjavanje bit će ugrađeno u ljetnim mjesecima, kada je i potražnja za plinom najmanja.
Paralelno s ugradnjom dodatnog postrojenja za uplinjavanje na brodu »LNG Croatia«, Plinacro bi trebao osigurati transportne kapacitete za dvostruko veće količine plina s terminala od sadašnjih, na dionici od Zlobina do Bosiljeva. Plinovod od LNG terminala do Zlobina ima dovoljan kapacitet, no problematična je 58 kilometara duga dionica do Bosiljeva.
Mađarska i Slovenija
Iz Plinacroa potvrđuju kako njihov dio projekta uključuje upravo povećanje kapaciteta, odnosno izgradnju novog plinovoda na toj dionici, čime će se omogućiti kvalitetniji tlačni uvjeti u čvoru Lučko, a time i dodatna mogućnost prihvata plina s LNG terminala.
– Izgradnjom spomenutog plinovoda omogućit ćemo povećanje transporta plina s LNG terminala do njegova sadašnjeg, tehničkog kapaciteta od oko 3,5 milijardi prostornih metara na godinu, što će značajno povećati sigurnost opskrbe plinom potrošača u Hrvatskoj, ali i stvoriti osnovni preduvjet za daljnji razvoj plinovodnog sustava i povećanje transporta plina prema Mađarskoj i Sloveniji, čime će se smanjiti ovisnost o ruskom plinu. Plinacro je već ranije poduzeo sve potrebne radnje koje prethode građevinskoj dozvoli koja je izdana krajem listopada ove godine, tako da su se mogli ubrzati svi ostali postupci od pokretanja postupka javne nabave za cijevi, postupka nabave pripadajuće opreme, do rješavanja imovinsko-pravnih odnosa na pravcu plinovoda Zlobin – Bosiljevo.
Već 19. rujna 2022. godine donesena je odluka o početku postupka javne nabave čeličnih plinovodnih cijevi vrijednosti 400 milijuna kuna, a 14. listopada i odluka o početku postupka javne nabave opreme s puštanjem u rad i održavanjem, procijenjene vrijednosti 60 milijuna kuna. Zahvaljujući svim provedenim postupcima, očekujemo da će gradnja trajati dvije do dvije i pol godine, stoji u odgovoru Plinacroa na naš upit o povećanju kapaciteta plinovoda. Osim ovog plinovoda, u nešto dugoročnijim planovima Plinacroa je i izgradnja dodatnih kapaciteta čime bi se, sukcesivno, prihvat plina povećavao do punog novog kapaciteta terminala od 6,1 milijardu kubičnih metara prirodnog plina godišnje. U međuvremenu se očekuje i izgradnja prekrcajnih stanica za ukapljeni prirodni plin na Jadranu, u prvom redu u Zadru, Splitu i Pločama, gdje bi se manjim brodovima plin u ukapljenom stanju transportirao s Krka, a potom prekrcavao na brodove koji ga koriste kao pogonsko gorivo, kao i na kamione.
Pokriveno više od 60 posto potrošnjeOd početka rada LNG terminala na Krku, 1. siječnja 2021. godine, u transportni sustav plinovoda s njega je isporučeno više od 3,6 milijardi kubnih metara prirodnog plina. Plin je u Omišalj do sad dovezlo 46 brodova iz cijelog svijeta, iako ih je u prošloj plinskoj godini uvjerljivo najviše bilo iz SAD-a, čak 23 od ukupno 29 brodova koji su dopremili plin na terminal od 1. listopada 2021. godine do 30. rujna ove ove godine. Gotovo sav plin, iako su zakupci kapaciteta terminala uglavnom strane tvrtke, iskorišten je na domaćem tržištu, s tim da je plinom s krčkog LNG terminala u prošloj plinskoj godini pokriveno 62 posto domaće potrošnje. |