
Foto arhiva NL / Neja Markičević CROPIX
Jedino dugoročni zakup terminala Hrvatskoj donosi sigurnost, kaže Vujnovac
povezane vijesti
Terminal za ukapljeni prirodni plin (LNG) na otoku Krku značajno je promijenio položaj Hrvatske na energetskoj karti u regiji, a jedna od prvih tvrtki koje su prepoznale potencijal ovog projekta bila je Prvo plinarsko društvo (PPD) koje posluje u sastavu Energia Naturalis Grupe (ENNA), kao jedan od najvećih zakupaca kapaciteta terminala. Predsjednika uprave PPD-a i ENNA Grupe Pavla Vujnovca pitali smo o važnosti terminala u okolnostima energetske krize i nastojanja Europske unije da smanji ovisnost o uvozu ruskog plina, kao i značaja terminala u pretvaranju Kvarnera u energetsko čvorište te Hrvatske iz zemlje koja je donedavno bila na kraju opskrbnog lanca plinom, u zemlju iz koje se i susjedna tržišta mogu opskrbljivati ovim energentom.
Važna ulazna točka
– Činjenica je da već neko vrijeme živimo u novoj energetskoj realnosti. LNG terminal na otoku Krku je svakako dio te nove realnosti. Tri su glavna cilja kada govorimo o energetici, pa i opskrbi plinom – dostupnost, sigurnost opskrbe i održivost. Rat u Ukrajini je ponovo okrenuo svjetla reflektora na sigurnost opskrbe, a LNG terminal na Krku je dokazao koliko je važno imati diverzificiranu infrastrukturu i diverzificirane dobavne pravce. Mi smo sigurno jedan od najvećih zakupaca i do 2037. godine imamo zakupljeno oko 1,35 milijardi kubičnih metara kapaciteta na LNG terminalu. Od 1. studenoga 2022. prestali smo preuzimati plin od Gazproma, budući da kao tvrtka koja je u dobroj mjeri i odgovorna za sigurnost opskrbe plinom u RH slijedimo političke smjernice naše Vlade. U takvim okolnostima LNG na Krku nam je postao iznimno važna ulazna točka. Osim sigurnosti opskrbe, izgradnja takvog terminala je sigurno donijela nova znanja kojima je trebalo ovladati u proteklih nekoliko godina i mogu reći da sam jako zadovoljan brzinom usvajanja znanja i fleksibilnosti koju su pokazali naši timovi u PPD-u i ENNA-i.
Što je, konkretno, puštanje u pogon LNG terminala značilo za vašu tvrtku u poslovnom smislu? U međuvremenu ste povećavali zakup kapaciteta, znači li to da LNG vidite kao dugoročnu alternativu uvozu plina kopnenim putem? Imate li osigurano tržište za zakupljene kapacitete i tko su najveći krajnji korisnici?
– Da, svakako je LNG dugoročna alternativa plinu vezanom isključivo za plinsku infrastrukturu ili kako mi to u sektoru volimo reći, »uz cijevi«. Upravo je prošla godina pokazala koliko je LNG terminal važan za sigurnost opskrbe. Kao jedan od najvećih trgovaca prirodnim plinom u Hrvatskoj i regiji, stalno smo u potrazi za prilikama i svakako je trgovina LNG-jem područje u kojem planiramo nastaviti svoje poslovanje i rasti u tom dijelu. Primjerice, kao jednog od velikih globalnih partnera imamo BP, ali istražujemo mogućnosti i prilike s drugim američkim tvrtkama te se trudimo ostvariti dugoročne opcije opskrbe iz Sjedinjenih Američkih Država.
LNG s izvoznih tržišta je lani i ove godine velikim dijelom prodavan u Europi, uslijed visokih cijena na ovdašnjem tržištu. Ta je cijena, međutim, značajno pala. Može li se zbog toga ponoviti scenarij s početka 2021. godine, kada su brodovi s ukapljenim plinom bili preusmjereni na azijska tržišta koja su nudila višu cijenu? Kako ćete u tom slučaju nadoknaditi ugovorene količine plina?– Već smo više puta naglašavali kako je nezahvalno raditi bilo kakve procjene kretanja cijena plina. Sigurno je da će cijena ovisiti o brzini ponovnog aktiviranja gospodarstva u Kini nakon dugog lockdowna, ali i Aziji u cjelini. Rast potražnje za LNG-jem u Kini i Aziji će sigurno utjecati na rast cijena LNG-a i za Europu. Jasno je da europsko tržište, nažalost, plaća cijenu dekarbonizacije Kine. Dodatno, nakon tople zime, koja je pozitivno utjecala na smanjivanje cijena plina, treba vidjeti kako će rasti potražnja u Europi, prvenstveno u dijelu industrije mineralnih gnojiva koja nije proizvodila tijekom protekle godine. Pored toga, treba vidjeti kako će se zajednička nabava plina na razini Europske unije odraziti na interes dobavljača i tu će značajnu ulogu sigurno igrati odnos prema dugoročnim ugovorima. U svakom slučaju, očekujemo rast cijena plina, ali je u ovom trenutku teško reći do koje razine, upravo zbog svih navedenih razloga. Jedno je sigurno – poduzetnici i kućanstva svakako trebaju proaktivno brinuti o cjelovitim rješenjima koja im mogu omogućiti upravljanje troškovima energenata. Ulaganja u energetsku učinkovitost, solare te integrirana rješenja za poduzetnike, što mi konkretno danas već nudimo kroz našu tvrtku ENNA Opskrba.
Lanci opskrbe
LNG terminal nudi i mogućnost razvoja opskrbe ukapljenim plinom za pogon brodova, kamiona, vlakova, kao i industrije na lokacijama na kojima još nije razvijena plinska mreža. Namjeravaju li PPD i ENNA razvijati logističke lance opskrbe ukapljenim prirodnim plinom, na koje načine i gdje?
– LNG industrija ima velik potencijal i terminal na Krku otvara svima nama u Hrvatskoj puno prostora za razvoj LNG poslovanja u raznim smjerovima. U smjeru razvoja logističkih lanaca opskrbe LNG-jem smo krenuli u svibnju 2021. godine, kada smo u suradnji s LNG-jem Hrvatska odradili prvu operaciju pretovara LNG-a s FSRU-a »Croatia« na brod za prijevoz UPP-a »Avenir Accolade«. Taj LNG je u konačnici završio na small-scale terminalu na Sardiniji. Zanimljiva nam je i opskrba industrije u regiji koja nije priključena na distribucijsku mrežu. LNG se do takvih potrošača može dostavljati cestovnim, željezničkim i pomorskim prijevozom. Razmatramo sve opcije te ćemo strateški pristupiti svakoj od njih.
Koji su sve mogući načini korištenja LNG-a u logistici i transportu, hoćete li ih koristiti?
– Jedan od načina svakako je korištenje LNG-a kao pogonskog goriva. Prvenstveno se to odnosi na kamionski prijevoz. Kamioni koji koriste LNG kao pogon u Njemačkoj, Italiji i drugim zapadnoeuropskim zemljama nisu novost, a i jedan su od dobrih alata pri postizanju cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova. Zbog činjenice da LNG mora biti ohlađen na jako nisku temperaturu da bi ostao u ukapljenom stanju, često kamioni koji koriste LNG kao pogon voze rashladne prikolice. Budući da je ENNA Fruit najveći proizvođač, otkupljivač, distributer te prerađivač svježeg voća i povrća u Hrvatskoj, razmatramo mogućnost korištenja kamiona koji će koristiti LNG kao pogon za distribuciju svježeg voća i povrća.
ENNA je u velikoj mjeri uključena u željeznički transport roba, je li i LNG jedna od roba koje namjeravate transportirati željeznicom?
– ENNA transport je najveći privatni željeznički prijevoznik u Hrvatskoj. Zahvaljujući ulaganjima u željeznicu Vlade RH u suradnji s EU-om će se zasigurno podići konkurentnost željezničkog prijevoza. Osim što smo ušli u zajednički projekt izrade novog kontejnerskog terminala s APM Terminalsom, u vlasništvu Maersk grupe, u vlasništvu smo luke Ploče. Luka Ploče je glavni uvozni pravac za Bosnu i Hercegovinu. Sve spomenuto se ili temelji, ili će se temeljiti upravo na željezničkom prometu. Kako svakodnevno jačamo svoju poziciju u željezničkom prijevozu, jednom kada se u RH otvori mogućnost transporta LNG-a, imat ćemo sve spremno da poslovanje proširimo i u tom smjeru. Iz današnjeg kuta gledanja, BiH je zanimljivo tržište za transport LNG-a željeznicom s obzirom na to da je plinska mreža u BiH slabo razvijena. No, do toga još je puno predradnji, za početak izgradnja small-scale LNG terminala koji bi otvorio mogućnost prijevoza LNG-a željezničkim prometom.
Lani se spominjala mogućnost sudjelovanja vaše tvrtke u razvoju »mini« LNG terminala, zajedno sa strateškim partnerom. U kojoj je fazi taj projekt, gdje bi se takav LNG terminal manjih dimenzija mogao smjestiti?
– Upravo na to sam mislio kada sam spomenuo kako nam je takav »mini« LNG terminal polazišna točka. Istina je, mi smo sa svojim inozemnim strateškm partnerom o tome razgovarali te i dalje razgovaramo o mogućnosti izgradnje takvog terminala. To bi dovelo do daljnje diverzifikacije LNG industrije u RH. U zadnjih godinu dana smo svjedoci toga kako je diverzifikacija veoma bitna i da je potrebno ulagati u projekte koji mogu pridonijeti sigurnosti opskrbe, ne samo Republike Hrvatske, već i regije.
Sa strateškim partnerom razmatramo nekoliko lokacija, međutim za početak čekamo informaciju hoće li LNG Hrvatska izgraditi small-scale terminal u Gaženici u Zadru.
Povećanje kapaciteta
U planu je značajno povećanje, odnosno udvostručenje kapaciteta LNG terminala na Krku. Smatrate li to povećanje potrebnim i planirate li u skladu s tim i povećanje zakupa kapaciteta te gdje ćete taj dodatni plin plasirati?

Foto: Neja Markicevic / CROPIX
– Svakako pozdravljamo najave o povećanju kapaciteta LNG terminala na Krku. Jedina alternativa danas za jugoistočnu Europu je LNG terminal na Krku i terminal u Grčkoj. To je dovoljno za prvu ruku, ali jugoistočna Europa se nalazi u nezgodnom položaju u odnosu na dobavne pravce, stoga vidim priliku za LNG terminal na Krku.
Koliko je, po vašem mišljenju, u tom slučaju važno da Plinacro i susjedne zemlje izgrade interkonekcije većih kapaciteta, posebno prema Sloveniji i Mađarskoj, te dalje prema Austriji? Može li hrvatski LNG postati jedan od najvećih izvora plina za ta tržišta?
– LNG terminal na Krku ima u ovom trenutku vrlo važnu priliku postati ključna točka za sigurnost opskrbe za Sloveniju, Mađarsku, Austriju te cijeli jugoistok Europe i Ukrajine. Naravno, nije dovoljno samo povećati kapacitete samog terminala, nego su iznimno važni i evakuacijski plinovodi te povećanje kapaciteta interkonekcija, kao i izgradnja novih. Generalno je važno osvijestiti u EU-u da izgradnja plinske infrastrukture nema alternativu i da je presudna za sigurnost opskrbe. Stoga bi bilo potrebno takvu infrastrukturu financirati iz sredstava EU-a, a ne na teret nacionalnih gospodarstava i nacionalnih TSO-ova.
Pratimo sve što se događa na polju vodika
U dugoročnim energetskim strategijama EU-a vodik se navodi kao jedna od glavnih mogućih zamjena za fosilna goriva, a Unija kani postati vodeći proizvođač »zelenog« vodika i tehnologija za njegovo korištenje. Na koji se način PPD i ENNA grupa namjeravaju uključiti u projekte proizvodnje, transporta i korištenja vodika u budućnosti?
– Vodik je sigurno jedno od rješenja za skladištenje električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora, te može biti ozbiljna alternativa u prometu kako bi se intenziviralo smanjenje emisija CO2. I u slučaju vodika govorimo o relativno novim i skupim tehnologijama koje zahtijevaju dodatni razvoj kako bi se doveli do punog kapaciteta šire komercijalizacije. Kontinuirano pratimo sve što se događa na polju vodika i za sada se trudimo što više naučiti. Kao i u drugim segmentima našeg poslovanja, promatramo, učimo i čekamo našu priliku.