Turizam

Last-minute u Hrvatsku doveo Mađare, ali čeških turista je manje nego lani. Mnogi su otišli na – Karibe

Alenka Juričić Bukarica

Foto Duško Marušić Cici

Foto Duško Marušić Cici

Razlog pada broja dolazaka Čeha u srpnju su bile i povoljne last minute - all inclusive ponude u egzotičnim destinacijama



Od pet najjačih tržišta, u srpnju je jedino Poljska bila u plusu i to oko 3 posto. S time da je Poljska treće najjače emitivno tržište iza Njemačke i Slovenije, a u pet najjačih su bile još i Austrija i Češka. Tržišta Srednje Europe posljednjih godina napravila su velik iskorak, s time da je ove godine Slovačka stabilna, Češka je i minusu, dok je u srpnju velik plus zabilježen i kod Mađara koji su ostvarili gotovo 9 posto više noćenja nego lani i nalaze se na visokom sedmom mjestu najjačih emitivnih tržišta za hrvatski turizam.


Omiljena destinacija


Pojašnjavajući kakva je situacija s Poljskom, čiji su gosti u srpnju u Hrvatskoj ostvarili više noćenja čak i od tradicionalnih gostiju iz Austrije, Małgorzata Kowalska, direktorica Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Poljskoj podsjetila je kako je Hrvatska već godinama jedna od omiljenih destinacija Poljaka, što potvrđuje i rastući broj dolazaka i noćenja poljskih gostiju ne samo ove godine, već i prijašnjih.


– Poljaci se u Hrvatskoj osjećaju dobro i prije svega sigurno te tradicionalno godinama odabiru našu zemlju za svoje ljetovanje. Činjenica je da je Hrvatska atraktivna destinacija kako za vrijeme glavne sezone, tako i u mjesecima izvan nje. Svakako vrijedi naglasiti i da su rezultati ovogodišnje predsezone ostvareni od strane Poljaka, vrlo dobri. Ne treba zanemariti ni da su Poljaci kvalitetno iskoristili »dugi svibanjski vikend« te neradne dane u Poljskoj, pri čemu su mogli realizirati višednevna putovanja, kazala je Kowalska dodajući kako i u posezoni također očekuje veliku posjećenost Poljaka koji Hrvatsku redovito obilaze u rujnu i listopadu.




– Putovanja u pred i posezoni sve su traženija, zbog ugodnijih temperatura i manjih gužvi u destinaciji, ali i zbog pristupačnijih i povoljnijih cijena različitih turističkih proizvoda i usluga, ukazala je direktorica poljskog Predstavništva HTZ-a.


Reći će i kako su Poljaci znatiželjni gosti. Vole upoznavati kulturu i gastro ponudu zemlje domaćina. Glavni motivi dolaska gostiju iz Poljske su sunce i more, ali i bogata kulturna baština Hrvatske, UNESCO spomenici, muzeji, prirodna baština, nacionalni parkovi i parkovi prirode te gastronomija. Aktivni turizam je isto nešto što privlači Poljake, posebice kada je riječ o nautici, ronjenju, i biciklizmu. Sve su popularniji i city breakovi, pogotovo u kontekstu direktnih aviolinija iz poljskih gradova prema hrvatskoj obali i Zagrebu.


Ovog ljeta i Mađari su u velikom broju stigli na Jadran. Ivana Herceg, direktorica Predstavništva HTZ-a u Mađarskoj, kazala je kako mađarsko tržište ostvaruje rast dolazaka i noćenja iz godine u godinu pa ni ova nije iznimka.


U zadnji čas


– Ono što posebno treba naglasiti je rast dolazaka i noćenja mađarskih gostiju u gotovo svim mjesecima u godini, pri čemu je taj rast najmanji u mjesecima glavne sezone, dok u pred i posezoni neki mjeseci bilježe i dvoznamenkasti rast. Naime, s obzirom na blizinu Hrvatske, mađarski turisti su vrlo fleksibilni i skloni donošenju odluka u zadnji čas, naročito nakon ulaska Hrvatske u Schenghen, čime se skratilo vrijeme putovanja i višesatno čekanje na granicama. Turistima koji odluku o destinaciji za godišnji odmor donose u zadnji čas, ovog je srpnja Hrvatska bila odabir iz više razloga. Last minute cijene koje su bile povoljnije svakako su utjecale na njihovu odluku o posjetu Hrvatskoj, ali tu su i problemi u zračnom prijevozu kao što su otkazivanja letova, kašnjenja i slično, što je uvelike pomoglo Hrvatskoj u odnosu na konkurenciju, s obzirom na to da je naša zemlja odlična autodestinacija za Mađare, pojasnila je Herceg.


Češka je, pak, ove godine imala pad od oko 8 posto, a u srpnju od 12 posto s ostvarenih 246.000 dolazaka i 1,8 milijuna noćenja čime je ipak zadržala visoko peto mjesto najjačih tržišta. Spomenimo da ove godine nema prepoznatljivog žutog Regiojetovog vlaka za Hrvatsku, no tu su i drugi utjecaji koji su doveli do pada. Miodrag Mlačić, direktor Predstavništva HTZ-a u Češkoj, pojašnjavajući situaciju na češkom tržištu, kazao je kako je u prošloj godini došlo do oporavka avioprometa, a ove godine češke zračne luke obaraju rekorde.


– Očekuje se najuspješnija godina što se tiče avioprometa i broja prevezenih putnika. Naime, uz najveću zračnu luku u Pragu iz koje se leti i u Hrvatsku, ove se godine dosta prometa odvija iz zračnih luka u Brnu, Ostravi, Karlovih Vary, Pardubica i iz Čeških Budejovica prema popularnim ljetnim egzotičnim destinacijama. Dakle, konkurencija je zaista nikad jača, a izbor destinacija za putovanja nikad veći. Razlog ovogodišnjeg pada broja dolazaka i noćenja Čeha u mjesecu srpnju su dakako i povoljne last minute – all inclusive ponude u brojnim destinacijama. Osim povratka konkurencije, padu su ove godine doprinijeli i senzacionalistički napisi o cijenama u Hrvatskoj, ali i ostalim nepogodama, koji se nažalost nerijetko prenose. I ovdje se vidi popularnost Hrvatske u Češkoj jer mediji prenose najviše objava iz hrvatskih medija, pojasnio je Mlačić. Istaknuo je, međutim, i kako je cijena i inače Česima tradicionalno veoma važna, a ove godine – iznimno.


– Češka je u proteklim godinama pogođena inflacijom i pokušava se na svemu uštedjeti. No, tek će se vidjeti je li taj pokušaj uštede s određenom povoljnom last minute ponudom donio i adekvatnu kvalitetu. Međutim, Česi su i dalje spremni platiti i najskuplji proizvod ili uslugu ukoliko je ona kvalitetna. Da je češko tržište ušlo u premium segment hrvatskog turizma govori podatak da su Česi već nekoliko godina na trećem mjestu u segmentu nautike, po dolascima i noćenjima, ukazao je direktor praškog Predstavništva HTZ-a. Istaknuo je i kako je s češkog tržišta u svibnju i lipnju zabilježen blagi rast u odnosu na prošlu godinu te isto očekuje i u posezoni, što je, reći će, i cilj, kao i veći posjet kontinentalnom dijelu Hrvatske.


– Hrvatska će i ove godine, pored svega, biti prvi izbor za Čehe te će ovo tržište i dalje ostati u top pet nama najvažnijih emitivnih tržišta, poručio je Mlačić.


Rast od 40 posto u posezoni


I u narednim mjesecima, s mađarskog se tržišta očekuje dobre rezultate, koji će prije svega ovisiti o vremenskim prilikama. Primjerice, prošle je godine u zadnjem kvartalu ostvaren rast od 40 posto u noćenjima mađarskih turista,


– To dokazuje da je Hrvatska za mađarske turiste zanimljiva i privlačna tijekom cijele godine, ne samo ljeti, iako se tada ostvaruje većina prometa. Aktivnostima koje provodimo na tržištu upravo s ciljem promocije posezone, kao i marketinškom kampanjom koja je u tijeku, želimo promovirati Hrvatsku izvan glavne ljetne sezone te pokazati proizvode koji nisu vezani isključivo uz sunce i more. Vjerujemo da će navedeno rezultirati povećanim brojem mađarskih turista, koji Hrvatsku dobro poznaju, vole i uvijek iznova istražuju, zaključila je Ivana Herceg, direktorica HTZ-ova Predstavništva u Budimpešti.