Godišnja skupština RDA

‘Kvarner je idealna regija za grupna putovanja. Put od Münchena do Opatije praktički jednako traje autobusom i avionom’

Alenka Juričić Bukarica

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

vo poslovno događanje okupilo je više od 120 vlasnika i menadžera agencija i touroperatora iz cijele Europe



Turistička zajednica (TZ) Kvarnera i Hrvatska turistička zajednica (HTZ) bili su domaćini Godišnjoj skupštini RDA, vodećem udruženju organizatora autobusnih i drugih grupnih turističkih programa, koja se od 22. do 25. listopada održavala na Kvarneru.


U organizaciju studijskih izleta aktivno su se uključile i Turistička zajednica grada (TZG) Rijeke, Turistička zajednica grada (TZG) Opatije i Turistička zajednica otoka (TZO) Krka. Tijekom Godišnje skupštine Turistička zajednica Kvarnera održala je i prezentaciju cjelokupne ponude Kvarnera, i tako je istaknuta raznolikost regije, čineći ovaj poslovni događaj još zanimljivijim svim sudionicima.


Radi se, naime, o poslovnom događanju koje je okupilo više od 120 vlasnika i menadžera agencija i touroperatora iz cijele Europe koji su tijekom četiri dana boravka na Kvarneru odradili niz radnih sastanaka, upoznali kvarnerske destinacije i njihovu ponudu, sudjelovali na stručnim predavanjima te poslovnoj radionici s 20-ak agencija, touroperatora i hotela s područja Kvarnera ali i cijele Hrvatske, a s kojima su dogovarali nove poslove.




TZ Kvarnera je već 25 godina članica udruženja RDA-a, te je tijekom te dugogodišnje suradnje uspostavljena snažna veza s ciljem promicanja Kvarnera kao atraktivne destinacije za grupna putovanja. U travnju ove godine Kvarner se predstavio i na sajmu RDA Group Travel Expo – najvećoj europskoj burzi za autobusere tj. organizatore grupnih putovanja. Po završetku sajma za Kvarner je krenulo razdoblje statusa regije partnera s RDA. To će biti posebno istaknuto na sljedećem sajmu RDA Group Travel Expo koji će se održavati od 29. do 30. travnja iduće godine.


Ugovaranje novih poslova


Dr. sc. Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ Kvarnera istakla je tom prilikom kako je izuzetno ponosna što je ovaj važan skup uspješno organiziran na Kvarneru čime je potvrđen potencijal regije za grupna putovanja, posebice u pred i posezoni.


Foto Marko Gracin


– Istovremeno smo i našem turističkom gospodarstvu omogućili smo da iskoristi priliku za ugovaranje novih poslova. Odabirom Kvarnera, udruženje RDA potvrdilo nam je kako je regija među organizatorima putovanja itekako prepoznata kao destinacija s cjelogodišnjim poslovanjem, kvalitetnom ponudom, dobrom infrastrukturom, ali i predanosti ka razvoju održivog turizma. Ova suradnja zasigurno će biti pokretač novih poslova i razvoja novih turističkih proizvoda, povećanja broja dolazaka gostiju u pred i posezoni te jačanja naše konkurentnosti na tržištu. RDA nam je bitan partner na njemačkom tržištu i u segmentu grupnih putovanja, kazala je Peršić Živadinov.


Skupu koji je održan u hotelu Hilton Rijeka Costabella Beach Resort & Spa, prisustvovali su i Igor Radić, savjetnik ministra turizma i sporta, koji je tom prilikom apostrofirao strateško usmjerenje Hrvatske prema održivom turizmu, kao i Kristjan Staničić, direktor HTZ-a, te Romeo Draghicchio, direktor Predstavništva HTZ-a u Frankfurtu. Tom je prilikom Staničić ukazao na činjenicu kako je Hrvatska prepoznata kao izvrsna auto-destinacija s vrlo kvalitetnom cestovnom mrežom koju brojni inozemni gosti, a posebice Nijemci, koriste za dolazak u destinacije.


– Imamo i potencijal daljnjeg rasta u ovom segmentu s obzirom na to da je naša zemlja od prošle godine punopravna članica schengenskog prostora, a čime su hrvatske destinacije postale još atraktivnijima za duža, ali i kraća vikend putovanja tijekom cijele godine, izjavio je Staničić.


Foto Marko Gracin


Najodrživiji vid putovanja


A Benedikt Esser, predsjednik Europskog udruženja autobusera RDA, u Rijeci je ukazao na rastući trend grupnih putovanja autobusom. Tako je naveo kako je prema Reiseanalyse, reprezentativnom istraživanju o turističkom ponašanju u Njemačkoj, tržišni udio njemačkih autobusnih putovanja u Hrvatsku porastao s 2,7 na 4,6 posto u razdoblju od 2022. do 2023. godine. Isto je tako ukazao na potrebu daljnjeg ulaganja u infrastrukturu za prihvat autobusa u Hrvatskoj. Naime, ukazao je kako bi se u hotelima i atrakcijama trebali u većoj mjeri voditi računa o dovoljnom broju parkirnih mjesta po prihvatljivoj cijeni za autobuse, kao i adekvatnim postajama za iskrcaj gostiju te infrastrukturi za veće grupe.


Foto Marko Gracin


– Autobusni prijevoz je najodrživiji vid putovanja, a koji u fokus dolazi posebno u pred i posezoni. Činjenica je da se u avioprometu očekuje rast cijena aviokarata s obzirom na najavljena povećanja davanja vezana za ugljični otisak avioprometa. Isto tako, u Njemačkoj dio željezničkih pruga ide u rekonstrukciju te neće biti dostupne, dok je autobusni prijevoz fleksibilan i dolazi do svake destinacije, kazao je Esser. Na pitanje jesu li se autobuseri u Njemačkoj uspjeli oporaviti od perioda pandemije, naveo je kako je to doista za autobusere bio iznimno težak period.


– Mi odjednom jednostavno više nismo smjeli raditi. Sjećam se da se sam gledao vijesti i u prvom trenutku nisam povjerovao što se najavljuje, a to je da se od sutra zabranjuju autobusna putovanja. Znamo koliko je težak bio taj period, bilo je tvrtki koje su imale i po 40-ak autobusa u lizingu koji je trebalo otplaćivati, a nije se moglo raditi. Kako bismo vlastima ukazali na situaciju u kojoj se nalazimo, održali smo nekoliko demonstracija. Najveći je bio prosvjed u suradnji s drugim udruženjima, a kojeg smo organizirali u Berlinu kamo su autobuseri došli s tisuću autobusa. Nakon toga su vlasti shvatile ozbiljnost situacije te uvele mjere za pomoć sektoru i većina tvrtki je preživjela ovu krizu. Slobodno možemo reći da je kriza iza nas, prisjetio se predsjednik RDA-a ove izvanredne situacije. Ipak, reći će kako je autobusni promet gotovo vratio prijepandemijske brojke, kao i kako očekuje daljnji rast. Razlog tome su i prihvatljive cijene, situacija s avioprometom, ali i demografska slika Njemačke. Naime, kroz 10 do 15 godina dodatno će porasti udio stanovnika treće životne dobi, a koji su najviše orijentirani upravo na putovanja autobusom. No, ukazao je i kako je primjetan rast broja mlađih ljudi koji putuju busom, i to zbog sve veće ekološke svijesti oko putovanja. Predsjednika RDA pitali smo i imaju li problema s radnom snagom, odnosno nedostatkom vozača. Opisujući situaciju, kazao je, kako je i u Njemačkoj prisutan ovaj veoma kompleksan problem. Uz ostalo, reći će kako je zapošljavanje i obrazovanje vozača preregulirano pa tako izdavanje vozačke dozvole za vozača autobusa košta 12.000 eura i mora se zadovoljiti nebrojene uvjete. Naveo je i kako je tu pitanje demografije, ali i kako vozači moraju biti adekvatno plaćeni.


– Nama je potrebna i kombinacija dobre politike integracije stranih radnika, međutim, zbog nekih političkih struja, javljaju se suprotni trendovi. Umjesto da to rješavamo, gubimo se u prevelikoj regulativi. U turizmu je općenito prisutna borba za radnom snagom. Rad mora biti adekvatno plaćen, makar to u konačnici znači i više konačne cijene. No, turizam je najljepša branša na svijetu, mi smo oni koji prelazimo granice i povezujemo ljude, i važnost turizam se ističe u vrijeme kriza i ratova, naglasio je Esser.


Dodajmo i kako je čelni čovjek Europskog udruženja autobusera istaknuo kako je oduševljen Kvarnerom, kao i kako je održivost ključ.


– Kvarner je regija koja doista nudi zaokruženu ponudu sadržaja i autentične doživljaje, a to je ono što gosti traže jer moto je »meet the locals«. Ovdje imate sve, od prekrasne prirode, kvalitetnih hotela, do brojnih atrakcija, mogućnosti za vinske probe, bogatu gastronomiju. Dakle, sve ono što naši putnici traže. I jako ste nam blizu, zaključio je Esser.


Odgovaramo njemačkom tržištu


Predstavnici RDA na konferenciji su uručili posebnu zahvalu Viboru Olivariju, vlasniku turističke agencije Olivari s Krka. Riječ je o agenciji koja godinama dovodi goste iz Njemačke. Ovaj iskusni turistički djelatnik je ukazao kako se tržište kvantitetom vratilo na ono predpandemijsko.


Foto Marko Gracin


– Ono što je važno jest to da se, malo i uz pomoć promjene klime, pred i posezona za grupne aranžmane sve bolje popunjavaju. Jer gosti, unatoč svemu onome što mi kao regija nudimo, ipak i dalje odmor planiraju i ovisno o vremenskim prilikama. Puno toga nam ustvari ide u prilog, naime, hotelijerstvo se bitno diglo u smislu kvalitete ponude te smo došli u onaj jedan stadij u kojem odgovaramo njemačkom tržištu. Pogotovo njemačkom tržištu treće dobi, a to su najviše gosti koji nam dolaze u pred i posezoni. Činjenica je da iz 60 posto Njemačke autobusom na Kvarner dolazite unutar jednog dana. Inače, mi radimo 11 zemalja, od Italije pa do Grčke. Međutim, Kvarner je na savršenoj poziciji za njemačke regije Bavarsku, Baden-Wurttenberg, i dijelove malo sjevernijih njemačkih pokrajina koje jednostavno zadnjih 50 godina teže ka našem kraju. Te veze su neraskidive i mi imamo jako dobre početne pozicije. Inače, primjećujemo kako počinjemo pridobivati i neke njemačke goste koji su prije na odmor odlazili u Italiju. Puno gostiju koji putuju našim autobusima nam kažu kako su godinama išli u Španjolsku i Italiju, te kako sada radije dolaze u Hrvatsku, kazao je Olivari. Osvrnuo se i na odnos avioprometa i autobusnog prijevoza navodeći kako se autobusom iz Münchena u Opatiju stigne za osam sati. A otprilike isto toliko će trebati i autobusom, uz vrijeme koje se izgubi na aerodromima.


– U principu je autobusni prijevoz zahvalna branša za Kvarner i mislim da u tom smislu treba još puno ulagati i razvijati, ukazao je naš sugovornik dodajući kako je Kvarner danas regija koja ima jako puno za ponuditi. A u odnosu na konkurenciju će reći kako je Hrvatska prilagođavala cijene roba brže nego drugi. Konkurenti idu jako brzo naprijed, ulažu u konzultante i slično, no reći će kako smo mi ipak i dalje u prednosti i kako tu prednost možemo zadržati. Jedina prava opasnost je da ne odemo u masovni turizam i utopimo se u toj ponudi.


– A kada vas tako brendiraju, iz toga je jako teško izaći. To smo već jednom prošli kada se Hrvatska osamostalila i kada smo iz onog jeftinog »sunce i more« turizma prešli u turizam više dodane vrijednosti kakav imamo danas. Inače, što se tiče iduće godine i očekivanja od njemačkog tržišta, čini mi se da stojimo bolje nego ikada, potražnja je daleko veća nego svih ovih godina. Gostima koji putuju van Njemačke, mi smo visoko na listi odabira. Osim toga, prisutan je jedan trend koji nama ide jako na ruku, a riječ je da je avioindustrija postala prilično nepouzdana u smislu termina polazaka. I tu je bus još uvijek pouzdaniji. Puno bi nam značilo i kada bi se željeznička infrastruktura malo poboljšala jer su kombinacije vlaka i autobusa uvijek jako dobre, pojasnio je Olivari.


Uvijek neke nove ideje


Veliku ulogu u inicijativi dovođenja godišnje skupštine RDA-na Kvarner imala je i Katica Hauptfeld, članica Turističkog vijeća TZ Kvarnera, vlasnica turističke agencije Katarina line koja godinama također surađuje s njemačkim partnerima. Goran Biljaković iz Katarina linea koji je sudjelovao na poslovnoj radionici, istaknuo je da su autobuseri turistička branša bez koje hoteli na Kvarneru, a i u drugim regijama, ne bi radili ovako dobro i zatvarali bi objekte znatno ranije.


Foto Marko Gracin


– Organiziranim grupama mi konkretno uvijek nastojimo nuditi neke nove ideje, međutim, iz prakse se pokazalo kako gosti ipak preferiraju klasiku. Vole doći u Opatiju, Crikvenicu ili Krk i onda od tuda raditi kraće izlete do Plitvica, brodske izlete, vinske ture, razglede… Dok neki jednostavno žele slobodno vrijeme provesti u samoj destinaciji. A Kvarner je regija koja doista nudi čitavu paletu ponude, pojasnio je Biljaković. Njemačka je jedna konstanta i autobus je još uvijek prijevozno sredstvo koje je vrlo fleksibilno u odnosu na avion koji ima svoje fiksne slotove, i vlak koji ima tračnice, slikovito je pojasnio te ukazao na vrlo važan društveni element putovanja busom.


– To je jedna cjelina gdje je više ljudi iz neke regije. A osim aranžmana iz kataloga, često imamo neke određene skupine, klubove i udruženja koja za članove organiziraju zajednička putovanja. Kod ovih grupa ne radi se samo o seniorima, već i o radno aktivnim putnicima. I ponavljam, bez njih ne bi bilo ovako duge pred i posezone, zaključio je naš sugovornik.


A ovo doista značajno događanje organizirano je u Hilton Rijeka Costabella Beach&Spa Resortu u kojem također surađuju s autobuserima. Maja Šimunić, direktorica prodaje riječkog Hiltona, također je istakla zadovoljstvo domaćinstvom ovako značajnom skupu.


– Mi suradnju s njemačkim autobuserima želimo još više razvijati i to kroz aranžmane za zimski period. Imamo i nešto švicarskih, kao i njemačkih grupa, s time da smo nešto višeg cjenovnog ranga pa surađujemo uvijek sa zvučnim imenima iz branše koje imaju budžet za dovođenje grupa u naš objekt. Jako mi je drago da smo imali priliku ugostiti godišnje okupljanje RDA, udruženja koja okuplja doista »creme de la creme« autobusera iz Njemačke i Švicarske, ali i cijele Europe. Te zahvala cijeloj TZ Kvarnera da su podržali dolazak udruženja u našu regiju, istakla je Šimunić. Podsjetila je kako autobusne grupe imaju definirane kompletne itinerere u čemu jako bitnu ulogu imaju domaće agencije koje daju podršku te organiziraju izlete i razglede ovisno o tipu gostiju. U Hiltonu u pravilu imaju polupansion, a uživaju i u ostalim brojnim sadržajima hotela, među kojima je i najveća wellness i spa zona u ovim krajevima.


Dodajmo i kako je u okviru ovog okupljanja za 20-ak agencija, touroperatora i hotela s područja Kvarnera ali i cijele Hrvatske, ključan je bio susret na poslovnoj radionici koja je bila izvrsna prilika za umrežavanje i sklapanje novih poslovnih partnerstava.


Posebno zanimljiva bila je i stručna konferencija s predavanjima na kojima je šest eminentnih predavača predstavilo i raspravljalo o temama poput budućnosti putovanja i novim trendovima, promjenama u ponašanju potrošača, povećanju učinkovitosti u tvrtkama korištenjem umjetne inteligencije, te novo predloženoj EU Direktivi o paket aranžmanima.


Markus Misir: Nijemci razumiju filozofiju hrvatskog turizma


Jedna od najjačih njemačkih agencija što se tiče organiziranih dolazaka grupa u Hrvatsku je Misir Sonnenlandreisen iz Essena. Ovi specijalisti za Hrvatsku, u našu zemlju dovode goste još od 1966., dakle, gotovo 60 godina. Markus Misir, koji predstavlja drugu generaciju u ovoj obiteljskoj tvrtki, s ponosom je kazao kako je agencija čak 58 godina na turističkom tržištu.


Foto Marko Gracin


Što se tiče aktualne situacije i potražnje na njemačkom tržištu, Misir je kazao kako je vrijeme pandemije bilo katastrofalno za autobusni promet. Tako u ljeto 2022. njihovi autobusi nisu krenuli prema Hrvatskoj iz jednostavnog razloga što putnici još uvijek nisu htjeli putovati busom. Autobusne grupe su se vratile lani, a ove godine i sami imaju velik broj organiziranih dolazaka vlastitim autobusima u Hrvatsku. Trenutno imaju dvije grupe, odnosno stotinjak putnika u Dalmaciji na branju mandarina, kao i dvije grupe u Crikvenici, u hotelima Omorika i Mediteran. U ovo vrijeme najviše dolaze seniori, a kako je udaljenost nešto veća, jednu noć se pri dolasku i odlasku spava u Austriji. Kad su gosti na Kvarneru, u pravilu imaju organizirane izlete na Plitvice, Risnjak, u Opatiju, Mošćeničku Dragu, Rijeku, Krk na vinske probe.


Govoreći o prednostima Kvarnera, Markus Misir kazao je kako je jedna od velikih prednosti sama lokacija.


– Mi dolazimo iz sjevernog dijela Njemačke i moramo samo do granice s Austrijom voziti 750 kilometara. I nešto više od 1.000 kilometara do Crikvenice, a gdje imamo i vlastiti hotel Mediteran. Kvarner je dobro smješten, dok nam je Dalmacija, posebno Dubrovnik, malo predaleko. Kvarner je idealan. Volimo Opatiju i Crikvenicu koju moram pohvaliti da ima dobro posloženu infrastrukturu. Osim dobrih hotela, tu je i Thalassotherapia Crikvenica, dakle, taj zdravstveni dio ponude koji nam je jako bitan, kao i dovoljno parkinga za autobuse, kazao je Misir pojasnivši kako posezonski gosti dolaze na dva tjedna.


– Kvarner je idealna destinacija jer goste možemo dovoditi cijele godine. U Dalmaciji je, pak, zimi sve zatvoreno od siječnja do Uskrsa, ukazao je naš sugovornik.


Na pitanje što je s cijenama, kazao je kako je agencija u dobroj poziciji jer imaju svoj hotel u Crikvenici, ali kako su cijene van glavne sezone u skladu s očekivanjima. Problem je, međutim, ljeto.


– To nije dobro za segment obitelji. Naime, taj segment jako uspoređuje cijene u različitim destinacijama Turskoj, Bugarskoj, Španjolskoj, Grčkoj, Maroku, Tunisu… Hrvatska je za njih preskupa. U Turskoj možete rezervirati hotel s 4 ili 5 zvjezdica za cijenu hotela s tri zvjezdice u Hrvatskoj. I stoga obitelji idu u Tursku, pa čak i Tunis i Maroko gdje ujedno imaju puno ponude za djecu. Ponuda za mališane je nešto na čemu u Hrvatskoj morate više poraditi. Činjenica je da u Hrvatskoj nemate puno all inclusive hotela, ali po meni je to dobro jer je važno da gost izađe u samo mjesto i osjeti destinaciju. Ta filozofija u Hrvatskoj je dobra i Nijemci je razumiju i prihvaćaju, no za taj segment obitelji s djecom nije toliko prihvatljiv, rekao je Misir. Na pitanje koliko ekonomska situacija u Njemačkoj utječe na odluke Nijemaca o putovanjima, kazao je kako su ljudi pažljivi s troškovima. Prije pandemije i inflacije, Nijemci su radili dva ili tri godišnja odmora od tjedan dana kroz godinu. Međutim, sada idu na jedan veliki odmor, a ostala dva ili tri su kraća, vikend putovanja i mahom ostaju u Njemačkoj. No stariji gosti, seniori imaju novca i vremena te žele putovati. I neće čekati nekoliko godina da recesija prođe, kao što je slučaj s obiteljima.


A govoreći o sezoni 2025. poručio je – cijene moraju pasti.


– Potpisali smo nekoliko ugovora s hotelima u Srednjoj Dalmaciji s nižim cijenama jer je to način da uspijemo dovesti i više obitelji s djecom. Vidimo i kako će nam nagodinu segment grupnih putovanja biti bolji nego lani i ove godine. Dakle, iduća godina bi trebala biti još bolja nego ova te planiramo angažirati još jedan autobus zbog povećanje potražnje. Ne samo za Hrvatsku, već i druge zemlje. Općenito autobusni segment dobro radi, u uzlaznoj je putanji, uz ostalo i stoga što seniori ne vole putovati individualno, već radije putuju u grupi. Tako se osjećaju sigurniji, imaju vodiča… Seniori vole ponudu kao što su wellnessi i slično tu Kvarner definitivno ima svoje mjesto, zaključio je Misir.