Ponovili stav

Kontra premijeru Oreškoviću: HDZ se i dalje protivi privatizaciji autocesta

Dražen Ciglenečki

Ništa se kod nas nije promijenilo. Nema ništa od privatizacije autocesta. To smo zastupali proteklih godina, a tako je i danas, rekao nam je jučer HDZ-ov ministar



ZAGREB  Čim su u utorak premijer Tihomir Orešković i ministar financija Zdravko Marić najavili da u Vladi razmatraju različite opcije privatizacije poduzeća koje upravlja autocestama, izazvalo je to nedoumicu zato što se HDZ, dok je bio u oporbi, tome izrazito protivio. U vodećoj stranci većinske koalicije jučer nisu željeli službeno reći koji je sada njih stav o privatizaciji HAC-ONC-a u bilo kakvom obliku, ali u neslužbenim razgovorima njihovi su dužnosnici otklanjali tu mogućnost.


– Ništa se kod nas nije promijenilo. Nema ništa od privatizacije autocesta. To smo zastupali proteklih godina, a tako je i danas, rekao nam je jučer jedan HDZ-ov ministar, ne ostavljajući niti minimalnu šansu da se njegova stranka ipak na kraju složi s Oreškovićevom idejom.


Javni pritisak


HDZ je bio saveznik sindikata i nevladinih organizacija koje su prikupljale potpise za referendum kontra namjere Milanovićeve vlade da monetizira autoceste. Nakon što je prošla Vlada, premda je Ustavni sud predloženo referendumsko pitanje proglasio neustavnim, pod javnim pritiskom odustala od monetizacije, HDZ je bio izrazito protiv i njihovog takozvanog plana B, privatizacije HAC-ONC-a putem prodaje dionica hrvatskim građanima. HDZ-ove stavove tada je artikulirao sadašnji ministar Oleg Butković, koji se po preuzimanju dužnosti izjasnio jedino za reprogramiranje dugova HAC-a i restrukturiranje te tvrtke. Stoga je Butković u utorak bio iznenađen i za RTL je priznao da ne može ništa govoriti o privatizaciji, jer nije s tim upoznat.




Orešković je prekjučer upravo rješavanje duga autocesta najavio kao jednu od prvih mjera u sklopu fiskalne konsolidacije, u kojoj je plan iskoristiti sredstva iz 2. mirovinskog stupa, te je dodao da će građani dobiti priliku kupovati dionice kroz inicijalnu javnu ponudu (IPO). Marić je, pak, kazao da se Vlada nije odlučila ni za jednu opciju te da se razmišlja i o prodaji dionica HAC-ONC-a u javnoj ponudi, ali i o mogućnosti izdavanja obveznice kojom bi se zamijenio postojeći dug. U mirovinskim fondovima rekli su nam da o konkretnim detaljima s Vladom nisu razgovarali, ali da su jasno pokazali svoj interes za autoceste i čekaju da Vlada odabere model. 


I naši sugovornici iz Vlade i iz mirovinskih fondova ističu da sindikatima ne bi trebalo smetati da dionice kupe fondovi i građani na IPO-u jer time ceste ostaju u vlasništvu hrvatskih državljana, što su oni isticali kao jedan od ciljeva kad su se protivili monetizaciji autocesta. 


Država  jamac


Ako bi ulaganje u obveznice koje bi izdale tvrtke koje upravljaju autocestama bilo i privlačno mirovinskim fondovima, naši sugovornici iz Vlade napominju da u tom slučaju država kao vlasnik mora biti jamac za tu obveznicu, što znači da bi ona jednako ulazila u javni dug, kako su uostalom u javnom dugu i svi ostali krediti koji su podignuti za gradnju autocesta iako ih nije direktno uzimala država. 


– Time bismo postigli to da možda oslabi pritisak godišnjih anuiteta koje plaćaju autoceste, jer bi obveznica bila izdana na više godina, ali novi dug značio bi i to da s godinama  plaćamo na isti iznos duga, a to je više od 4,5 milijarde eura, novu kamatu. Dakle, takva opcija, pa makar i ostvarili povoljne kamate, ne bi imala isti efekt kao prodaja dionica i automatsko smanjenje duga za, primjerice, milijardu eura, napominje naš sugovornik iz Vlade. On dodaje da će se sigurno uvažiti mišljenje sindikata i svjestan je toga da se nijedno rješenje ne može provesti bez HDZ-a.