SEZONA U ZAMAHU

Kongresni turizam vratio brojke na pretpandemijske godine: ‘Ti gosti troše tri do pet puta više od običnih’

Alenka Juričić Bukarica

Kongresni gosti prema nekim istraživanjima troše tri do pet puta više u destinaciji od klasičnih odmorišnih gostiju, a putuju u pred i posezoni, što je važno za punjenje kapaciteta te živost destinacija izvan ljetnog razdoblja



RIJEKA – Kongresni turizam ove je jeseni konačno vratio turistički promet iz godina prije pandemije. Brojni kongresi tako su već od početka rujna dobrano napunili opatijske smještajne kapacitete, prvenstveno hotele, i potvrdili važnost ovog segmenta turzma. Kongresni gosti prema nekim istraživanjima troše tri do pet puta više u destinaciji od klasičnih odmorišnih gostiju, a putuju u pred i posezoni što je također vrlo važno za punjenje kapaciteta te živost destinacija izvan ljetnog razdoblja. Ovaj je segment, međutim, bio jako pogođen koronakrizom pa se tako u prvoj godini pandemije ostvarilo tek 20-ak posto najava. Lani je situacija bila nešto povoljnija, međutim, tek je ova jesen donijela onu pravu kongresnu sezonu.


Popunjen kalendar


Tako se u Opatiji kroz čitav rujan svakodnevno održavalo i po nekoliko kongresa te manjih poslovnih zbivanja, a još veći broj ih se održava kroz listopad koji je doista prava špica kongresne sezone. U Opatiji i Rijeci tako je, uz ostalo, upravo održan i Svjetski Skål kongres koji je okupio više od 400 turističkih profesionalaca, menadžera i vlasnika turističkih tvrtki s pet kontinenata koji će sa sobom ponijeti lijepa iskustva i pridonijeti promociji regije u svijetu, a također i dolasku novih gostiju. Na pitanje je li se kongresni segment u Opatiji oporavio od pandemije, Goran Pavlović, menadžer za kongresni i ostale oblike turizma Turističke zajednice grada Opatije slikovito je kazao kako o tome najbolje govori popunjeni kalendar kongresnih događanja za rujan i listopad.


Naime, samo u rujnu je u kalendaru optijskog Kongresnog centra bilo desetak velikih kongresa, a za listopad ih je najavljeno još i više. Jesenska sezona ove godine tako je u pravom zamahu, a i daleko bolja nego proljeće.




– Jesenska sezona je svakako jača od proljeća jer je predsezona još uvijek bila dosta neizvjesna, a kada se situacija stabilizirala, već je bilo relativno kasno za planiranje. Naime, kako je poznato, konkretniji turistički promet je počeo tek krajem svibnja te u lipnju. A sada je situacija stvarno dobra, rujan i listopad su nam udarni mjeseci što se kongresa tiče. No, tu su još i manja događanja kao što su manji poslovni skupovi, team buildinzi i slično, koji također privlače goste u Opatiju. Stvarno je jako, jako dobra situacija, kazao je Pavlović te dodao kako se u pravilu radi o nacionalnim kongresima s vrlo često međunarodnim sudjelovanjem.


Na pitanje je li pandemija ostavila traga na kongresnom segmentu, odnosno agencijama koje se time bave, pojasnio je kako su se neke manje agencije zatvarale i preorijentirale na neke druge aktivnosti. Tako da su ljudi kruh pronalazili i u nekim drugim djelatnostima. Jači profesionalni organizatori su opstali.


Čitav niz dobavljača


Sada se kongresni turizam u pravom smislu riječi vratio, što je izuzetno važno za destinaciju. Naime, kako je pojasnio Pavlović, sam boravak kongresnih gostiju u destinaciji jasno ovisi o trajanju samog kongresa, bilo da se radi o jednodnevnom događanju ili kongresu koji traje više dana.


No, poslovni gosti u pravilu plaćaju skuplji smještaj od klasičnih odmorišnih grupa u pred i posezonskom razdoblju. Osim toga, puno više koriste i druge usluge, poput odlaska u ugostiteljske objekte, ali i ostalih. Sama organizacija kongresa traži i čitav niz dobavljača, od angažiranja tvrtki za postavljanje audiovizualne podrške, do cvjećara, tiskara i slično. Svi oni imaju posla oko jednog poslovnog događanja.


– Plus, tu su i transferi, a u pravilu i izleti za sudionike, tako da je multiplikator kongresnog gosta puno veći nego odmorišnog, kazao je Pavlović.


Kao i u Opatiji, tako se kongresni segment oporavio i u cijeloj Hrvatskoj nakon doista devastirajuće protekle dvije godine.


Ranko Filipović, predsjednik Hrvatske udruge profesionalaca u kongresnom turizmu (HUPKT), kazao je kako je ova godina dosta dobra i kako je ovo srce sezone za kongresni turizam.


Problemi ovog segmenta turizma, međutim, ostali su godinama isti.


– Nažalost se u Hrvatskoj još uvijek dovoljno ozbiljno ne shvaća ozbiljnost i potencijal kongresnog turizma, već sve ostaje samo na deklarativnom nivou, ukazao je predsjednik HUPKT-a. Pojašnjavajući što fali, kaže da još uvijek nema pravih kongresnih centara u kojima bi se mogli organizirati veći skupovi. I Filipović je, međutim, istaknuo kako je pandemija jako utjecala na ovaj segment turizma te dodao kako će teško biti nadoknaditi izgubljeno.


Program certificiranja do sada prošlo 120 polaznika

Hrvatska udruga profesionalaca u kongresnom turizmu i ove zime će nastaviti s programom certificiranja. Ovo je peta generacija polaznika koja će se o kongresnom turizmu obučavati na bazi međunarodnih iskustava. Do sada je program certificiranja prošlo gotovo 120 polaznika. Filipović je, naime, istaknuo kako je u kongresnom turizmu vrlo bitno stalno usavršavanje i učenje. Tim više što ovaj segment turizma ponovo dokazuje velik značaj i potencijal za dovođenje gostiju izvan glavne sezone, odnosno njeno produženje. A što je i jedan od temelja održivog turizma.