Reuters
Nabavna cijena borbenog aviona prema stručnim analizama čini tek između 25 i 35 posto ukupnih troškova posjedovanja i upravljanja borbenim avionima tijekom cijelog njihova vijeka
povezane vijesti
Iza odluke Vlade da Hrvatska kupi 12 borbenih aviona F3R Rafale za 999 milijuna eura ostalo je puno neodgovorenih pitanja o tome na što će zapravo porezni obveznici potrošiti gotovo milijardu eura, piše u nedjelju Jutarnji list.
Premijer Andrej Plenković i ministar obrane Mario Banožić u petak su bili suzdržani u otkrivanju detalja francuske ponude, a ni o konkurentskim ponudama službeno se ne zna ništa.
Premijer Plenković je kazao kako ih nikada neće ni objaviti. Tek se u obrazloženju Vladine odluke navode općeniti podaci ponude. Javnost u ovom trenutku nema odgovor na ključno pitanje – što ustvari kupujemo za 999 milijuna eura i koliko će se morati dodatno uložiti u taj projekt.
Prema neslužbenim informacijama, američka ponuda za novi F-16 Block 70 iznosila je oko 1,8 milijardi dolara, a švedska za nove JAS-39 Gripene nešto više od milijardu eura. Po kojim uvjetima i što bismo za te novce dobili nije poznato.
Tek je na novinarsko inzistiranje premijer otkrio da su nam Francuzi ponudili jednu godinu počeka za isplatu koja će krenuti početkom 2022., a završiti 2026. Dakle, u četiri godine. To je u neskladu s tvrdnjom iz Vladina dokumenta da je otplatni rok šest godina.
Osim toga, premijer je potvrdio da nije odlučeno iz kojeg ćemo izvora to plaćati: iz proračuna ili kreditnim zaduženjem.
Predsjednik Vlade tvrdi da će država milijardu eura platiti bez problema. Prema dostupnim informacijama, konkurenti, Sjedinjene Američke Države i Švedska, ponudili su dulji rok otplate. Švedska je prema našim informacijama ponudila otplatni rok od 10 godina i dulji poček.
Nabavna cijena borbenog aviona prema stručnim analizama čini tek između 25 i 35 posto ukupnih troškova posjedovanja i upravljanja borbenim avionima tijekom cijelog njihova vijeka. Ostatak se odnosi na operativni trošak, odnosno letenje, održavanje, popravke itd.
I dalje nema podataka o tome koliko ćemo platiti korištenje francuskih aviona i koliki su njihovi troškovi u usporedbi s drugima, donosi Jutarnji list.