Nezakonitosti leasing društava

Klijenti leasing društava preplatili kamate! Postavlja se pitanje obeštećenja, a iz Hanfe poručuju da ne mogu naložiti povrat novca. Klijente upućuju na sudove

Aneli Dragojević Mijatović

Foto: arhiva NL

Foto: arhiva NL

Korisnicima preporučujemo da prvo u kontaktu s društvom ostvare svoja prava, a ako ne mogu postići dogovor, uvijek mogu pokušati ostvariti svoja prava i sudskim putem, kažu u Hanfi.



RIJEKA – Potaknuta nezakonitostima i nepravilnostima pri izračunu kamatnih stopa utvrđenima u lanjskom nadzoru nad Raiffeisen leasingom, Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) pokrenula je postupak nadzora nad još devet većih leasing društava te su, kao što je poznato, za čak osam od tih devet društava također utvrđene slične nezakonitosti i nepravilnosti, i to za: BKS – leasing Croatia, Erste&Steiermärkische S-Leasing, Impuls Leasing, Mercedes Benz Leasing Hrvatska, HETA Asset Resolution Hrvatska, OTP Leasing, PBZ-LEASING, i UniCredit Leasing Croatia. Nadzor Hanfe odnosio se na izračun kamatnih stopa od 2008. do 2020., a nepravilnostima je, naveli su, obuhvaćeno više od 50 tisuća ugovora.


Hanfa je pojasnila da su leasing društva neosnovano mijenjala visinu kamatne stope ili marže jer nisu usklađivala promjenjive kamatne stope s promjenama tržišnih vrijednosti referentnih kamatnih stopa pa su primatelji leasinga tijekom trajanja ugovora platili ukupno veći iznos od onoga koji su trebali prema prvotno ugovornim odredbama. Pitanje koje se sada, naravno, nameće za korisnike leasinga koji bi se mogli »prepoznati« u ovom rješenju Hanfe, jest hoće li biti obeštećeni, odnosno hoće li im društva vratiti iznose preplaćenih kamata. Pitanje je i kakva je uopće pravna snaga Hanfina rješenja, odnosno jesu li društva samim ovim rješenjem u obvezi vratiti preplaćene kamate klijentima ili će klijenti, ako to žele, morati individualno »istjerivati pravdu«. Iz Hanfe su, odgovarajući na naš upit, potvrdili da nikakva automatizma nema.


U prosjeku 35 eura

U Erste Leasingu kažu da detaljno analiziraju rješenje Hanfe te će, vele, »u najskorijem roku poduzeti odgovarajuće i potrebne korake s ciljem uklanjanja i ispravljanja uočenih nepravilnosti, u skladu s preporukama regulatora te odredbama važećih pozitivnih propisa RH«.- Prema našem preliminarnom razumijevanju, rješenje Hanfe odnosi se na klijente čiji su ugovori o leasingu u najvećem dijelu istekli do kraja 2016. Dio iz kojeg mogu proizaći određena novčana potraživanja klijenata prema Erste Leasingu mogao bi obuhvatiti nešto više od 570 klijenata. Među njima su oko 85 posto pravne, a 15 posto fizičke osobe. Pritom je važno naglasiti da bi ukupan iznos takvih potraživanja mogao dosegnuti iznos od oko 50 tisuća eura (bez zateznih kamata), a kad su u pitanju potrošači, odnosno fizičke osobe – korisnici leasinga, prosječan iznos mogućih potraživanja iznosi oko 35 eura, ne računajući zateznu kamatu. Erste Leasing će stupiti u kontakt s tim klijentima te u izravnoj komunikaciji pronaći optimalan model za konačno rješavanje ove situacije, poručuju iz Erste Leasinga.



– Hanfa nakon obavljenog nadzora ne može nalagati leasing društvima povrat preplaćenih kamata. No zato ćemo od društava kod kojih su utvrđene nepravilnosti tražiti da nas u roku od 30 dana izvijeste o svim poduzetnim aktivnostima prema primateljima leasinga. Korisnicima leasinga preporučujemo da prvo u kontaktu s leasing društvom ostvare svoja prava, ovisno o tome je li u njihovu slučaju došlo do preplate kamatnih stopa. U slučaju da ne može postići dogovor s društvom, korisnik uvijek može pokušati ostvariti svoja prava i sudskim putem, no te će odluke ovisiti o svakom pojedinom korisniku i pravnoj poziciji s obzirom na vrijeme kada je otplaćivao leasing, poručuju iz Hanfe. Kažu da će Hanfa, i nakon obavljenog nadzora, izvijestiti što je svako pojedino društvo poduzelo po svim točkama rješenja.


Reputacijski rizik


– Ovisno o ishodu poduzetih aktivnosti, Hanfa će nastaviti nadzirati društva i surađivati s pravosudnim nadležnim tijelima za pokretanje sudskih postupaka. Hanfa ne može odrediti je li neki ugovor u zastari i koliki bi dio korisnika time bio obuhvaćen. Prema vrlo grubim procjenama u zastari nije oko 3 milijuna eura po osnovi preplaćenih kamatnih stopa, otkriva Hanfa. Dakle, kao što je spomenuto, »automatizma« nema, već je na društvu kako će se postaviti, ako mu (bivši) klijent koji je platio previše kamata, pokuca na vrata. A onda je opet na klijentu što će učiniti ako ne bude zadovoljan odgovorom. Može, kao što kažu u Hanfi, i tužiti. Postoji, međutim, i nešto što se zove reputacija, odnosno reputacijski rizik, koji će društva vjerojatno također imati na umu. Ono što je zasad poznato, jer je Hanfa objavila, jest da su društva RBA Leasing (nad kojim je nadzor bio proveden još lani te je taj slučaj bio i povod za širu Hanfinu »akciju«) te Unicredit Leasing, već dostavila obavijesti i dokaze o povratu preplaćenih sredstava primateljima leasinga, držeći se, kažu, zastarnog roka. S obzirom na to da su se ova društva dakle već očitovala, upit o tome što će napraviti poslali smo svim ostalim društvima koje Hanfa u svom izvješću navodi.


Detaljno proučavanje


Iz PBZ Leasinga su kratko odgovorili da će postupiti po rješenju Hanfe. OTP Leasing je »zaprimio rješenje Hanfe i detaljno ga proučava«.


– Zasada možemo reći samo da razmatramo sve mogućnosti koje su nam na raspolaganju, ali želimo naglasiti kako je svako leasing društvo drugačije, s drugačijim proizvodima i procedurama te nije moguće generalno pristupati navedenoj temi, kažu u OTP Leasingu. Direktor Impuls Leasinga Marin Juraić na naš je upit odgovorio da će »ovo leasing društvo nakon primitka rješenja postupiti sukladno pozitivnim propisima. O daljnjim mjerama i radnjama će pravodobno biti donesene potrebne procjene i odluke«, ističe Juraić. Odgovor je stigao i iz Mercedes-Benz Leasinga.


– Ukoliko je neka od naših stranaka bila oštećena, utoliko će stranka biti obaviještena i obeštećena. Mercedes-Benz Leasing Hrvatska d.o.o. uvijek se trudi da naši klijenti budu zadovoljni i to će činiti i ubuduće, poručili su iz ove leasing kuće.


– Za BKS-leasing Croatia d.o.o. stajalište Hanfe da se prilagodbe ugovora u 2009. godini, to jest, prije više od 10 godina – nisu odvijale kako je dogovoreno, neshvatljivo je, kaže Dubravko Orlovac, predsjednik Uprave BKS-leasing Croatia. Poručuje dalje da je 2009. došlo do velike globalne financijske i ekonomske krize. – Znalo se da je refinanciranje na ovom tržištu vrlo teško i povezano s povećanim troškovima. Kao rezultat toga, BKS-leasing Croatia d.o.o također je morao izvršiti pojedinačne prilagodbe ugovora. BKS-Leasing Hrvatska d.o.o. promijenio je izvorno dogovorene kamatne stope nekolicini klijenata. U većini su slučajeva promjene s kupcima dogovorene telefonom, a većina ih je i potvrdila u pisanom obliku. S obzirom na to, ne očekujemo nikakve zahtjeve za otplatu. Bude li ih ipak bilo, pažljivo ćemo ispitati stvar i naravno pronaći rješenja zajedno s našim kupcima, zaključuje Orlovac.