Online platforme

Jadranska Hrvatska je europska regija s najviše noćenja u privatnom smještaju u špici sezone . Iza nje dolazi Andaluzija

Alenka Juričić Bukarica



Za ovu godinu će se tek vidjeti, no lanjska je po mnogočemu bila rekordna. Turistička 2024. je, naime, prema novim podacima Eurostata postavila novi rekord u turističkom prometu u apartmanima koji se bukiraju putem takozvanih OTA platformi, odnosno servisa poput Booking.coma ili Airbnb-a. Naime, u 2024. godini turisti su proveli 854,1 milijun noćenja u kratkoročnom smještaju u EU-u rezerviranom putem Airbnb-a, Bookinga, Expedia Grupe ili TripAdvisora, čime je postavljen novi rekord. To predstavlja povećanje od čak 18,8 posto u usporedbi s 2023. kada su turisti u apartmanima bukiranima preko platformi proveli 719 milijuna noćenja.


Najam apartmana


Dakle, bez obzira na restrikcije, privatni smještaj u Europskoj uniji, i to samo onaj dio koji su evidentirale platforme, rapidno raste, skoro 20 posto u godinu dana, što je itekako znakovito.


Ako se gleda po regijama, prvo mjesto u Europi lani po pitanju najma apartmana i kuća preko platformi u samoj špici sezone, odnosno trećem kvartalu, »osvojila« je jadranska Hrvatska.




U jadranskoj Hrvatskoj je tako u trećem kvartalu preko platformi bukirano 25,2 milijuna noćenja ili 6 posto više nego godinu ranije. Na drugom je mjestu Andaluzija s oko 17,2 milijuna noćenja, no iako se radi o manjim brojkama, Španjolci su imali daleko veće povećanje od gotovo 25 posto. Treće mjesto u špici sezone je s oko 15,6 milijuna noćenja dostiglo područje Provansa – Alpe – Azurna obala s najvećim rastom među ovom trojkom od 26,2 posto.


Ipak, ako se gleda po zemljama, a ne po regijama, daleko najviše noćenja je u privatnom smještaju lani putem platformi bukirano u Francuskoj, preko 190 milijuna. Slijede Španjolska sa 169 milijuna i Italija sa 124 milijuna. Njemačka je na četvrtom mjestu s oko 59 milijuna, dok je Grčka zauzela peto mjesto s oko 45 milijuna noćenja. Na šestom mjestu slijedi Hrvatska s oko 37,7 milijuna noćenja u privatnom smještaju koja su lani bukirana preko platformi. U prvom kvartalu je u Hrvatskoj bukirano oko 800.000 noćenja, u drugom oko 8,8 milijuna, u trećem 26 milijuna noćenja, a u četvrtom oko 2 milijuna.


Zanimljivo je kako je u Hrvatskoj najveći rast zabilježen u prvom kvartalu, dakle od siječnja do ožujka, i to od oko 27 posto. Doduše, u odnosu na špicu sezone, i dalje se radi o vrlo malim brojkama. I četvrti kvartal je imao značajan rast od oko 20 posto, a riječ je dakle o periodu od listopada do kraja godine. Petnaestak posto je bio rast u drugom kvartalu, u proljetnim mjesecima, dok je od srpnja do rujna, Hrvatska u privatnom smještaju koji je bukiran preko platformi imala najmanji rast od 6 posto.


Navala gostiju


Hrvatski privatni smještaj je po niskoj stopi rasta u špici sezone specifičan u odnosu na druge europske zemlje. Naime, uz Austriju i Island, Hrvatska je jedina imala jednoznamenkasti rast prometa u privatnom smještaju u trećem kvartalu. U Španjolskoj su u špici, kada je općenito navala gostiju i njihova koncentracija daleko najveća, imali čak 20 posto više noćenja u privatnom smještaju nego godinu ranije. I zemlja koja je ukupno imala najviše noćenja u privatnom smještaju, Francuska, imala je u trećem kvartalu izniman rast od čak 23 posto. U Njemačkoj je taj rast bio čak 26 posto, Italiji 16 posto, a u Grčkoj 14 posto.


Zanimljiva je i usporedba prometa koji se u Europi i Hrvatskoj ostvari u privatnom smještaju, hotelima i kampovima. Prema podacima Eurostata, lani je u Europi gotovo dvije trećine noćenja ostvareno u hotelima. Naime, službena statistika kaže kako je na razini EU-a čak 63 posto svih turističkih noćenja ostvareno u hotelskim kapacitetima. Na privatni smještaj na razini EU-a otpada ipak daleko manji promet od oko 24 posto, a na kampove najmanje, nekih 13 posto. U Hrvatskoj je, pak, lani, ako se gledaju podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ), najviše noćenja ostvareno u privatnom smještaju, i to oko 37 posto, dok na hotele otpada 23 posto, a kampove 19 posto noćenja. S time da podaci nisu potpuno usporedivi jer HTZ navodi i kategoriju nekomercijalnog smještaja, odnosno vikendica na koje je lani u Hrvatskoj ponovo otpalo oko 10 posto prijavljenih noćenja, no njih se ne može računati kao klasičan turistički promet. Sve u svemu, Hrvatska ima u prosjeku veći udio privatnog smještaja u ukupnom prometu nego što je prosjek EU-a, međutim, ako u ostalim zemljama rast prometa u apartmanima i kućama za odmor nastavi rasti ovakvim dvoznamenkastim stopama, za očekivati je da će se i u Europi ta prednost hotela ipak donekle istopiti. Zanimljivo je i kako se u najjačim mediteranskim turističkim velesilama, unatoč činjenici da je većina posegnula za značajnim restrikcijama oko iznajmljivanja, pa su u nekim destinacijama poput Barcelone potpuno zabranili ovakav najam stanova, bilježi dvoznamenkasti rast, i to ne samo u špici, nego tijekom čitave godine.


Potražnja za nekretninama


Valja dodati još jedan, na prvu suhoparan statistički podatak Eurostata koji je, naime, ovih dana objavio i kako su cijene kuća i stanova u zadnjem kvartalu prošle godine u EU-u porasle za 4,9 posto u odnosu na isto razdoblje 2024. Sigurno je na to utjecala inflacija, ali ni potražnja za nekretninama očito ne pada.