Foto Marko Prpic/PIXSELL
Od 140 mandata imali su odstupanje samo u dva
povezane vijesti
Izlazna anketa agencije Ipsos Puls “pogriješila” je u samo dva od 140 mandata koliko ih se u Hrvatski sabor bira u 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj, što je iznimno dobar rezultat kojim je zadovoljan regionalni direktor medijskih istraživanja agencije Ante Šalinović.
Prema raspodjeli mandata temeljem rezultata Državnog izbornog povjerenstva (DIP), HDZ je relativni pobjednik jučer održanih parlamentarnih izbora i osvaja 61 mandat pri čemu 58 u 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj te 3 mandata u dijaspori.
Rijeke pravde okupljene oko SDP-a dobivaju 42 mandata, Domovinski pokret je treći s 14 mandata, Most ima 11, a Možemo! 10 mandata, dok po dva mandata osvajaju IDS i Nezavisna platforma Sjever te jedan koalicija Fokus-Republika.
Prema izlaznoj anketi Ipsosa, objavljenoj sinoć u 19.30, HDZ je u 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj dobivao 59 mandata, odnosno jedan mandat više od rezultata koje pokazuje raspodjela temeljem DIP-ovih rezultata. Pritom treba istaknuti da je Ipsos u prvim rezultatima izlaznih anketa, objavljenima u 19 sati, HDZ-u dao upravo 58 mandata, koji zajedno s tri mandata “iz dijaspore” čine ukupnu brojku od 61 mandata HDZ-a.
Rijeke pravde osvojile su 42 mandata u Saboru, a Ipsosove ankete dale su joj 43, odnosno Ipsos je “pogriješio” samo za jedan mandat koji je više dao toj koaliciji.
Po mandat manje stoga su u predikciji Ipsosa imali Domovinski pokret, jer su njihove ankete toj stranci i partnerima predvidjele 13 mandata, a prema rezultatima DIP-a osvaja ih 14 te Nezavisne platforme sjever kojoj su izlazne ankete davale jedan mandat, a osvojio je dva.
Šalinović: Od 140 mandata imali smo odstupanje u samo dva
Regionalni direktor medijskih istraživanja agencije Ipsos Puls Ante Šalinović u izjavi Hini u četvrtak naglašava da samo izlazna anketa služi za predikciju rezultata izbora dok sva druga istraživanja to nisu, već mjere raspoloženje javnog mnijenja u trenutku provođenja istraživanja.
“Struka smatra da su izlazne ankete dobre, ako je prosječno odstupanje rezultata do dva posto, ali u praksi mi već dugi niz godina imamo puno uspješniji rezultat od toga, pa prosječna pogreška odstupa do jedan posto. A na ovim parlamentarnim izborima imali smo još i veću preciznost tako da nam je, gledajući postotno, prosječno odstupanje ovih pet većih lista – pri čemu se sve drugo grupiralo u ‘ostalo’ – bilo 0,2 posto, što je iznimno, iznimno uspješno”, rekao je Šalinović.
Kad se to prebacivalo preko D’Hondtove metode u mandate, objašnjava Šalinović, dobili smo rezultate koji su bili zaista vrlo precizni iz perspektive predikcije same raspodjele mandata.
U D’Hondtovoj metodi, objašnjava, zadnji mandat u svakoj izbornoj jedinici ovisi o pomaku ispod jedan posto, zbog čega je jako teško imati preciznost na ovoj razini koju smo ovaj put ostvarili, a mi smo ovaj put od 140 mandata u 10 izbornih jedinica imalo samo dva odstupanja.
Sam teren, dodaje Šalinović, logistički je bio vrlo zahtjevan jer su na 400 biračkih mjesta u jednom danu morali imati angažirano oko 1000 suradnika a to je, rekao je, s istraživačke perspektive izuzetno velik logistički izazov.
Uz zahvalu njima na dobro obavljenom poslu, kao i centralnom timu i koordinaciji, Šalinović je zahvalio i svim ispitanicima koji su sudjelovali u anketi i na taj način Ipsosu omogućili da uspješno odradi posao.
Macan: Hrvatska ima vrlo profesionalno istraživanje javnog mnijenja
I PR stručnjak Krešimir Macan ističe da Ipsos nije točno predvidio samo dva od 140 mandata te je izrazio iznimno zadovoljstvo rezultatima kad se uspoređuju izlazne ankete i rezultati DIP-a.
“Želja mi je da se ovaj uspjeh Ipsosa što više predstavi u javnosti kako bi ona vidjela da istraživanja javnog mnijenja ne određuju rezultate izbora već samo pokazuju raspoloženje u danom trenutku. I drugo, precizna izlazna anketa već na početku izborne noći omogućava vam da znate što se događa s izborima”, rekao je Hini u kratkoj analizi.
A točnost izlaznih anketa potvrdili su rezultati DIP-a koji su došli nevjerojatno brzo, dodaje Macan izrazivši, kako je rekao, kao čovjek koji radi i analizira izbore, zadovoljstvo izbornom infrastrukturom, razinom profesionalnosti i agencija i DIP-a.
Izlazne ankete jedini su alat da doznamo tko je za koga glasao i kada su odlučili izaći na birališta, dodaje.
Potvrđuje se, istaknuo je Macan, da Hrvatska od 2000. godine ima vrlo profesionalno istraživanje javnog mnijenja i niz ciklusa imamo izlazne ankete koje su uvijek unutar statističke pogreške istraživanja. “A ovaj puta je rezultat gotovo točan i treba biti ponosan da imamo tako profesionalno istraživanje tržišta i da imamo takve instrumente, jer se onda svi možemo na njih osloniti”, poentira Macan.