Dalmatinci mogu, Primorci ne

Ima li šanse da Krčki most i tunel Učka postanu besplatni? Problema je puno, a među njima su – Kalmeta i Sanader

Darko Pajić

Razmotrit ćemo sve mogućnosti rješavanja pitanja Krčkog mosta i zahtjeva lokalne zajednice, ističu u nadležnom ministarstvu



RIJEKA Tunel Sv. Ilija može biti besplatan, kao i Pelješki most kad se izgradi, Krčki most bi možda jednog dana mogao biti besplatan, a sigurno nema realnih izgleda da se ukine naplata tunela Učka i dionica autoceste koje povezuju Rijeku i Gorski kotar.


Ovako neslužbeno stoje stvari kad je riječ o nizu inicijativa koje su proteklih tjedana stigle s različitih adresa, iz PGS-a, Mosta te od primorsko-goranskog župana Zlatka Komadine. Sve one neizravno su potaknute odlukom da se od početka ove godine ukine naplata u tunelu Sv. Ilija i to na inicijativu i zahtjeve lokalnog stanovništva, kao i Splitsko-dalmatinske županije, gdje je župan Blaženko Boban između ostalog naglašavao kako je zbog loše demografske i ekonomske situacije u Imotskoj krajini bilo neophodno ukinuti tunelarinu, koja je po njemu bila i nepravedna, jer se nigdje u Hrvatskoj na ulazno-izlaznim pristupima autocesti tuneli ne naplaćuju. Hrvatska Vlada imala je razumijevanja za te zahtjeve, pa će sada iz drugih sredstava biti neophodno osigurati oko 11 milijuna kuna, koliko godišnje stoji održavanje tunela Sv. Ilija.


Tunel pod koncesijom


Istom logikom iz PGŽ-a krenuli su i zahtjevi da se ukine mostarina na Krčkom mostu uz argument kako su troškovi izgradnje mosta odavno isplaćeni. Na upit naše redakcije o tome postoji li mogućnost da se ukine naplata Krčkog mosta iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture stigao je sljedeći odgovor: – Razmotrit ćemo sve mogućnosti rješavanja ovog pitanja i zahtjeva lokalne zajednice, a uzimajući u obzir njihove potrebe i uvažavajući specifičnosti pojedinih krajeva Hrvatske.

No, stanovnici tog dijela Primorsko-goranske županije trenutno imaju pravo, odnosno, oslobođeni su plaćanja mostarine na Krčkom mostu i to temeljem Zakona o otocima. Most je besplatan za osobe koje imaju prebivalište, odnosno sjedište na otoku Krku ili na otoku koji je s tim otokom povezan brodom i trajektom (primjerice i stanovnici Cresa, Raba, Lošinja, Suska), a uvjeti i način ostvarivanja prava na oslobođenje od plaćanja mostarine regulirani su Pravilnikom o ostvarivanju prava na oslobođenje od plaćanja mostarine. Prihod od naplate mostarine uključuje i korisnike koji ne plaćaju mostarinu temeljem Zakona o otocima, a za koje, sukladno Zakonu o cestama, tvrtka Autocesta Rijeka – Zagreb ostvaruje refundaciju mostarine za koju je u 2017. godini, iz Proračuna RH, uplaćeno nešto više od 26 milijuna kuna – navodi se u odgovoru Ministarstva.





U vrijeme Vlade Ive Sanadera i ministra prometa Božidara Kalmete u kolovozu 2007. godine, Republika Hrvatska i Autocesta Rijeka – Zagreb sklopili su ugovor o izmjeni i dopuni Ugovora o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb i tada je ARZ-u trajanje koncesije produljeno s 28 godina na 32 godine i 11 mjeseci, počevši od dana početka koncesije. Međutim, ARZ je nepotrebno za proširenje koncesije u kojoj je dobio autocestu Rupa – Rijeka i Krčki most morao platiti svotu od 200 milijuna eura za koju se morao i zadužiti, a time je dugoročno značajno narušena financijska stabilnost ARZ-a, tvrtke koja ima u ingerenciji najvažnije prometnice u Primorsko-goranskoj županiji. Da nije bilo tog nameta, danas bi bilo daleko lakše provesti odluku o ukidanju naplate Krčkog mosta, a to je između ostalog posljedica maćehinske politike tadašnje HDZ-ove Vlade prema PGŽ-u, odnosno Kalmetine ostavštine teške 200 milijuna eura.



Ono što se neslužbeno može doznati u Ministarstvu i ARZ-u govori kako je sasvim nerealno očekivati da bi bilo koji prijedlog, izuzev eventualno Krčkog mosta, u ovom trenutku bio prihvatljiv. Tunel Učka je dio istarskog ipsilona koji je pod koncesijom i BINA Istra priprema realizaciju projekta izgradnje nedostajućeg punog profila na potezu od čvora Matulji prema Pazinu te nema izgleda da se naplata tunela ukine, jer bi za to država vjerojatno morala krenuti u pregovore oko izmjene koncesijskog ugovora, te pristati na dodatnu naknadu koncesionaru na godišnjoj razini.


Politička odluka


Isto vrijedi i za autocestu Rupa – Rijeka, kao i za dionice autoceste od Rijeke prema Gorskom kotaru, koje su dio koncesije Autoceste Rijeka – Zagreb i ti se zahtjevi u Ministarstvu prometa i ARZ-u smatraju megalomanskim i neutemeljenim iz više razloga. Prije svega riječ je o dionicama autocesta izgrađenim u punom profilu, pa se po svim kriterijima moraju i naplaćivati kao i u ostatku Hrvatske. Također je riječ o dionicama koje se nalaze na važnim pravcima za tranzitni i turistički promet, pa bi i manjak prihoda od cestarine bio izuzetno velik, pogotovo u sezoni.


Jedina iznimka mogao bi biti Krčki most, ali sigurno ne u bližoj budućnosti. Most je dio koncesijskog područja ARZ-a i godišnje prihoduje oko 50 milijuna kuna, što je višestruko više od troškova održavanja mosta, ali je isto tako bitno napomenuti kako će troškovi održavanja u budućnosti biti sve veći. No, niti to nije najvažniji argument protivljenja prijedlogu o ukidanju mostarine. Svaka analiza koja se spominje u Ministarstvu prometa podrazumijeva kako pitanje ukidanja naplate Krčkog mosta mora biti sagledano u okvirima restrukturiranja cijelog cestarskog sektora i refinanciranja dugova za kredite ARZ-a i HAC-a, koji iznose više od 4 milijarde eura.


Ukidanje naplate stoga bi bilo neophodno dogovoriti sa Svjetskom bankom i ostalim financijskim institucijama ili bi Hrvatska jednostavno morala pristati na nadoknadu smanjenih prihoda od mostarine iz državnog proračuna. To je naravno politička odluka, koja nije nemoguća, ali tek treba vidjeti hoće li hrvatska Vlada imati sluha za zahtjeve iz Primorsko-goranske županije, jednako kao što je bilo i s onima iz Splitsko-dalmatinske županije kada je bila riječ o ukidanju tunelarine u Sv. Iliji. O ovome bi sigurno moglo biti riječi tijekom sutrašnjeg dana, kada će u službenom posjetu Rijeci biti resorni ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a tema će biti realizacija niza riječkih infrastrukturnih projekata. Komentirajući zahtjev da se ukine mostarina na Krčkom mostu, Butković je rekao kako se nakon oslobađanja od plaćanja tunelarine kroz tunel Sveti Ilija razmatra i inicijativa za oslobađanje od plaćanja mostarine za Krčki most.


Naplata 38 godina


U svakom slučaju, inicijativa o ukidanju naplate na Krčkom mostu nije bez izgleda i na njoj treba dugoročno inzistirati, prije svega s argumentom da se mostarina naplaćuje već 38 godina, odnosno od prvog dana nakon izgradnje mosta. Troškovi gradnje odavno su isplaćeni, a prometna cestovna alternativa za most ne postoji. Ako može za tunel Sv. Ilija, sigurno može i za Krčki most, i tu ništa nije sporno. Tim više što bi bilo doista nepravedno ukoliko se jednog dana dogodi da nema naplate na novoizgrađenom Pelješkom mostu, a još uvijek ima na Krku. Ipak, zanimljivo je primijetiti kako u četiri godine SDP-ove Vlade iz PGŽ-a nije bilo tako izraženih zahtjeva i inicijativa da se ukine naplata mostarine, a sada ih ima prema HDZ-ovoj Vladi. Bit će da je ipak lakše tražiti nego – napraviti.