Arhiva NL
Neće biti rampi, imat ćete poseban račun na kojem ćete imati posebna sredstva koja će se skidati ulaskom i izlaskom s autoceste. To je vid elektroničke vinjete, kaže ministar Oleg Butković
povezane vijesti
RIJEKA – Nakon što su s 1. siječnja ove godine u povijest otišle gužve na graničnim prijelazima prema Sloveniji i Mađarskoj, ulaskom Hrvatske u šengensku zonu slobodnog prometa, od prvog dana iduće godine trebale bi nestati i gužve na naplatnim kućicama na autocestama, najavio je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Prije 1. siječnja iduće godine trebalo bi biti riješeno i pitanje gužvi i zastoja na dvjema naplatnim postajama u blizini granica, Rupi i Bregani, na kojima će naplata najvjerojatnije biti ukinuta, barem do uvođenja novog sustava naplate.
Poseban račun
Butković je, gostujući na N1 televiziji, kazao da je ove godine naplaćeno rekordnih tri milijarde kuna cestarine na autocestama, a najavio je uvođenje novog sustava naplate.
– Cilj je da to bude 1. siječnja 2024. godine. Ranije ne može biti, rekao je ministar, dodajući kako će novi sustav biti beskontaktni, zbog čega će sa svih ulaza i izlaza s autocesta biti uklonjene rampe, što će omogućiti daleko brži protok vozila.
– Neće biti rampi, imat ćete poseban račun na kojem ćete imati posebna sredstva koja će se skidati ulaskom i izlaskom s autoceste. Više nema rampi, nema gužvi i cilj je povećati promet na autocestama. To je vid elektroničke vinjete, vidite da se klasične vinjete napuštaju, rekao je Butković, najavivši da je ukidanje naplate na naplatnim postajama Rupa i Bregana jedna od opcija koje se razmatraju kako bi se izbjegle gužve tijekom turističke sezone i praznika.
Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture uputili smo upit o detaljima novog sustava naplate, a u njihovom odgovoru stoji kako se novi sustav uvodi nakon provedene modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora, a temeljit će se na kombinaciji dviju provjerenih tehnologija – naplati putem unaprijeđene verzije uređaja za elektroničku naplatu cestarine (ENC) i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka.
Poticajne otpremnine
– Za teška vozila (kamioni, autobusi) uređaj ENC će biti obvezan, dok će ostala vozila – osobna, kombi, laka vozila s prikolicom i druga, moći izabrati ono što im više odgovara: ENC uređaj ili prijavu registarske oznake vozila u sustav naplate. Novi sustav naplate cestarine temelji se na slobodnom protoku s više voznih trakova, bez zaustavljanja vozila, s beskontaktnim načinima plaćanja. Dakle, s uvođenjem novog sustava naplate cestarine više neće biti rampi pa se očekuje da bi sve trebalo biti brže i bez gužvi, a cilj je i povećati promet na autocestama. Podsjetimo, do kraja 2022. godine na dionicama Hrvatskih autocesta naplaćeno je više od tri milijarde kuna, što je prvi put u povijesti, odgovaraju iz Ministarstva, dodajući kako će natječaj za implementaciju novog sustava naplate biti raspisan u prvom dijelu ove godine, pri čemu se vrijednost investicije procjenjuje na 500 milijuna kuna, za što su sredstva osigurana kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Što se tiče radnika zaposlenih na naplatnim postajama Hrvatskih autocesta (HAC), dio će ih, objašnjavaju iz Ministarstva, otići u mirovinu, dio kroz sustav poticajnih otpremnina, a ostali će biti angažirani na poslovima nadzora i drugim »pozadinskim« poslovima. Inače, od 2017. godine, kad je pokrenut proces restrukturiranja, iz HAC-a je otišlo oko 700 radnika.
Po pitanju rješavanja gužvi na naplatnim postajama Rupa i Bregana i njihovog utjecaja na protočnost prometa, ističe se kako Ministarstvo i HAC radi na evaluaciji najboljeg modela.
– Pripremamo određena rješenja tako da će se nastojati pronaći rješenje kako bi se, i prije uvođenja novog sustava naplate smanjile gužve i povećala protočnost prometa, a što je naročito bitno u turističkoj sezoni, stoji u odgovoru.
Staničić: Dodatno će se olakšati dolazak turista
Uvođenje novog sustava naplate na autocestama pozdravio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, koji ističe kako će se time dodatno olakšati i ubrzati protok prometa, što će, očekuje, imati pozitivan učinak na broj dolazaka turista.
– Nakon ulaska Hrvatske u šengensku zonu i uvođenja eura, što će sigurno imati pozitivan učinak na turističke rezultate, smanjenje gužvi na naplatnim kućicama na autocestama sigurno će također pridonijeti lakšem i bržem putovanju. To će Hrvatsku učiniti još atraktivnijom destinacijom za turiste iz Europske unije, ali i drugih zemalja, rekao je Staničić.