Reducirano bi moglo biti oko 15 posto putničkih linija / Foto Vedran KARUZA
I u proteklim godinama je HŽPP neke nerentabilne putničke linije ukinuo ili reducirao, a nove redukcije mogle bi uslijediti s promjenama u ljetnom voznom redu
ZAGREB – Europska komisija prihvatila je Plan restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza (HŽPP) nakon dvije godine razmatranja i popravljanja dokumenta. U praksi, postupak restrukturiranja Putničkog prijevoza otpočet je još prije pet godina, kada je nekadašnji Holding ukinut, a dio njegovih radnika, kao i radnika nekadašnje Vuče vlakova pripojen Putničkom prijevozu.
Koncem 2014. godine Plan restrukturiranja HŽPP-a počeo se usuglašavati s Europskom komisijom, a nedavno je i konačno usvojen. Prema našim informacijama, jedna od mjera restrukturiranja koja bi trebala dovesti do povećanja efikasnosti i daljnjeg smanjenja troškova poslovanja je i nastavak reduciranja putničkih linija. I u proteklim godinama je HŽPP neke nerentabilne putničke linije ukinuo ili reducirao, što je izazvalo bunt lokalnog stanovništva, a nove redukcije mogle bi uslijediti već za koji mjesec s promjenama u ljetnom voznom redu.
Prijevoz autobusom
Kada bi se HŽPP vodio čistom tržišnom logikom, onda bi na domaćim prugama prometovalo svega petnaestak vlakova. Naime, svega oko dva posto vlakova pokriva svoje troškove prihodima od prijevoza putnika, a preostali su nerentabilni. Naravno, domaći željeznički putnički prijevoznik ne može se rukovoditi čisto tržišnim interesom jer bi u tom slučaju bio zanemaren javni interes, odnosno dostupnost prijevoza.
U programu restrukturiranja jasno stoji da će se za one linije za koje ne postoji pokriće iz PSO-a (Public Service Obligation, odnosno Obveza javne usluge) Ugovora za usluge prijevoza iz javnog interesa »smanjiti volumen usluge, sukladno stvarnim potrebama u okviru održivog financijskog rezultata«. Tako je jedna od mjera za smanjenje troškova »zamjena obujma prijevoznih usluga i preustroj voznog reda na izrazito nerentabilnim prugama«.
Pritom bi se zamjena privremeno provodila autobusima, »povezujući na drugi način željezničke kolodvore, dok ulaganja u infrastrukturu ne dovedu do veće konkurentnosti željeznice«. S druge strane, frekventnije linije bi se trebale dodatno ojačati, a većina tih linija je u zagrebačkom gradskom i prigradskom prijevozu.
Na naš upit o tome hoće li radi racionalizacije poslovanja ukidati pojedine putničke linije i koje, u HŽPP-u nam nisu odgovorili. Navode kako će o »aspektima poslovanja koji će tijekom ove godine biti obuhvaćeni restrukturiranjem« javnost biti pravodobno informirana. Neslužbeno se, pak, može čuti kako bi oko 15 posto putničkih linija moglo biti reducirano. No, s nepopularnim potezima neće se brzati i oni će vjerojatno biti prezentirani nakon lokalnih izbora, što se i poklapa s izmenama u voznom redu tijekom ljetnih mjeseci.
Poslovni prioriteti
Na naš upit o sadržaju programa restrukturiranja, iz HŽPP-a navode kako se temelji na financijskom, tehničko-tehnološkom i organizacijskom restrukturiranju te na ulaganju u modernizaciju vozila i opreme. Podsjećaju kako se program kontinuirano provodi od 2012. godine, te da je od tada, među ostalim, očišćena je bilanca, provedene su dvije dokapitalizacije.
Do kraja prošle godine iz poduzeća je otišlo »oko 650 radnika, nabavljen je 21 novi niskopodni vlak, uveden je integrirani sustav za prodaju i rezervaciju karata (ISPRO), potpisan je zajam s IBRD-om u iznosu od 43 milijuna eura kojim se financiraju otpremnine, obnova voznog parka i informatizacija HŽPP-a«, a provedba Programa restrukturiranja se nastavlja s ciljem povećanja efikasnosti i daljnjim smanjenjem troškova poslovanja. Prema dokumentima koji govore o restrukturiranju, još bi oko 630 radnika trebalo napustiti poduzeće uz isplatu otpremnine ili kroz željeznički fond u kojem mogu ostati maksimalno tri godine.
Jedan od prioriteta Putničkog prijevoza je osigurati 360 milijuna kuna za nastavak proizvodnje 11 DMV-ova (dizelmotornih vlakova), a potom u sljedećem razdoblju osigurati i preostali iznos za nabavu još 12 EMV-ova (elektromotornih vlakova). Riječ je o nerealiziranom dijelu ugovora s Končar-Električnim vozilima s kojima je ugovorena isporuka ukupno 44 nova vlaka s kojima bi Putnički prijevoz trebao spreman dočekati liberalizaciju putničkog tržišta.
No, uz državno jamstvo su osigurana sredstva za 21 vlak, dok je ostatak kontingenta stavljen na čekanje. HŽPP dvije godine muku muči da i za već isporučene vlakove reprogramira kredit kako bi se skinula državna jamstva, ali nitko im ne želi dati komercijalni kredit. To poduzeće, međutim, očekuje kako će do kraja ove godine iz vlastitih izvora uspjeti namaknuti nešto više od 107,6 milijuna kuna avansa za prijeko potrebnih 11 dizelmotornih vlakova, a jedna od opcija je i da ih se pokuša financirati putem leasinga.
Do konca godine, ISPRO sustav prodaje i rezervacije karata trebao bi biti u potpunosti u primjeni. Intezivirat će se i projekt upravljanja voznim parkom (LOGIS), od kojeg se htjelo i odustati, no kako je sastavni dio Programa restrukturiranja, ideja je propala. Oko 32 milijuna kuna HŽPP, pak, u ovoj godini planira namaknuti prodajom dijela voznog parka koji ne koristi.