REUTERS
Motivacija pilota će porasti više jer do sada nije bilo perspektive. MiG-ovi 21 su dosta zastarjeli, a selekcija među populacijom koja pretendira postati pilotima je vrlo oštra, rekao je Josip Štimac
povezane vijesti
Što za našu obranu znači kupnja francuskih Rafalea? Ima li hrvatsko zrakoplovstvo dovoljno stručnog kadra da prati takvu modernizaciju i potrebnu logističku potporu? Koliko će sredstava biti potrebno za njihovo održavanje? Hoće li zbog toga trpjeti ostale dvije obrambene grane? Može li kupnja francuskih borbenih zrakoplova ugroziti strateško partnerstvo sa SAD-om, ta su pitanja, između ostalog, bila raspravljana u HRT-ovoj emisiji Otvoreno
Brigadir Davor Tretinjak rekao je da je sretan i ponosan što je dio generacije koja je uspjela nabaviti avion poput Rafalea.
– Ponude su došle na otprilike 500-injak strana, došle su četiri ponude. Trebalo je 2000-2500 strana analizirati, napraviti studiju izvedivosti, procjene i s time izaći pred Vladu. Kad je Vlada donijela odluku da je francuska ponuda najpovoljnija, onda je krenuo postupak pregovaranja koji je trajao 4-5 mjeseci, što nije dugo u takvom poslu.
Tretinjak je rekao da će Hrvatska prenijeti vlasništvo na prva četiri aviona krajem 2023. Osam aviona će doći 2024., s tim da će šest aviona doći odmah početkom 2024. Početkom 2025. doći će još četiri aviona.
– Flota će biti kompletirana u travnju 2025. S francuskom stranom već imamo ugovorene sastanke koji će uslijediti za dva mjeseca, a što se naše strane tiče ide selekcija pilota, koja je već napravljena, rekao je Tretinjak.
U Francusku će na 12 do 15 mjeseci poslati 12 pilota kako bi dobili kompletnu obuku za Rafale. Prva grupa tehničara kreće krajem 2022., a piloti početkom 2023.
– Svijest o tome da nama ti avioni trebaju bila je neupitna, ja bih rekao da je bio kompletan konsenzus puno veći nego kad je u pitanju recimo cijepljenje, ne samo u Saboru, nego i u javnosti. Sretan sam što se to dogodilo, iako sam još uvijek malo skeptičan. Ugovor je potpisan, ja se nadam da više nema uzmaka, rekao je Josip Štimac dodajući da je Rafale jedan od trenutno najboljih borbenih aviona u svijetu.
– Ponosni smo imati moderne zrakoplove koji će osigurati veći stupanj sigurnosti naše domovine i na neki način zaokružuje se taj cjelokupni obrambeni segment, ipak je zrakoplovstvo najsofisticiraniji oblik obrane. Sretni smo što smo sačuvali ljudski potencijal koji će kroz obuku biti sposoban koristiti te zrakoplove, rekao je general Josip Lucić.
Vlatko Cvrtila rekao je da smo nabavom Rafalea dobili kontakt s vrhunskom tehnologijom s kojom inače ne bi imali kontakt, dok smo u geopolitičkom smislu dobili novog partnera koji otvara druge perspektive, ne samo u EU.
– Francuskoj je dosta važno da ima jednu vrstu harmonizacije u nekim politika u EU. Francuska osjeća svoju odgovornost za EU. Nakon što je Velika Britanija izašla iz EU-a, ostaje taj osovina Berlina i Pariza koja će diktirati mnoge procese i u tom smislu mislim da je Hrvatska u dobroj poziciji. Od ranije smo vezani bili uz Njemačku, sada smo i uz Francusku, s kojom smo i prije imali dobre odnose. Uspoređivati našu i francusku korist, mislim da je nemjerljivo, rekao je.
Kako su Rafalei stigli do Hrvatske?
Rafalei su od Francuske do Hrvatske putovali, rekao je Frka Petešić, putovali pet sati pri čemu je bilo potrebno sinkronizirati kraj tiskovne konferencije Plenkovića i Macrona s njihovim dolaskom, a da se ne zatvori zračni prostor nad Zagrebom predugo.
– Gorivo se punilo u zraku, s tankerima. Zanimljivo je da je Rafale jedan od rijetkih borbenih aviona koji može jedan drugoga puniti.
Tretinjak je rekao da su Rafalei danas letjeli iznad Zagreba brzinom 600-800 km/h, dok je 2200 km/h najveća brzina koju mogu postići na maksimalnoj visini 15 do 16 tisuća metara.
– Ne treba ništa na njima mijenjati. Vidim da se svašta pojavljuje u javnosti, neki analitičari koji govore da je to neka basic varijanta. Doći će s istim softverom kao što su u uporabi u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Francuska je iste takve nove Rafale naručila, rekao je.
Štimac je rekao da je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo složen sustav u kojem se piloti školuju dugo vremena.
– Motivacija pilota će porasti više jer do sada nije bilo perspektive. MiG-ovi 21 su dosta zastarjeli, a selekcija među populacijom koja pretendira postati pilotima je vrlo oštra, tako da mali postotak ljudi može doći u situaciju da dođe na obuku za takvu vrstu aviona, javlja HRT