Kompleksan objekt

Hrvatska gradi stanicu s jedinim mogućim ciljem: Plin s LNG terminala slat će Mađarskoj

Bojana Mrvoš Pavić

Foto Denis Lovrović

Foto Denis Lovrović

Plina koji bi mogao teći prema Mađarskoj Hrvatska do sada nije niti imala, što će se promijeniti izgradnjom LNG terminala na Krku. Početak gradnje stanice stoga je indikativan jer, moguće, znači da su i mađarski zakupci zainteresirani za kapacitete na budućem omišaljskom terminalu



ZAGREB  Plinacro – operator hrvatskog plinskog transportnog sustava danas započinje izgradnju prve kompresorske stanice na plinskom transportnom sustavu Hrvatske.


Stanica koja će se nalaziti u Moslavini pored Velike Ludine bit će tehnološki najkompleksniji objekt na domaćem plinskom transportnom sustavu, no ona ima i veliku političku važnost. Od 2015. godine naovamo ona je dio sage između Ine i mađarskog MOL-a, budući da otad Mađarska inzistira da Hrvatska sa svoje strane sagradi stanicu, koju su oni pak na svojoj strani sagradili još 2011. godine.


Tek kad i naša stanica bude sagrađena, očekuje se krajem iduće godine, plin će iz Hrvatske moći teći i prema »gore«, u Mađarsku, a ne više samo obrnuto. Činjenica je, međutim, da plina koji bi iz Hrvatske mogao teći prema Mađarskoj Hrvatska do sada nije niti imala, što će se promijeniti izgradnjom LNG terminala na Krku.


Nije imalo što poteći




Krajem lipnja INA je pak od talijanskog ENI-ja otkupila njegov vlasnički udio u proizvodnji plina na 18 jadranskih platformi te je sada prvi put tamo jedini operater. Dokazane i vjerojatne rezerve plina tamo dosežu 4,3 milijuna barela ekvivalenata nafte, no iz Ine su poručili da će sav jadranski plin ići prema opskrbnom sustavu Hrvatske.


Projekt izgradnje kompresorske stanica, maksimalne snage 4,2 MW i kapaciteta 200.000 m3/h, procjenjuje se na 209,5 milijuna kuna, što će u potpunosti financirati Plinacro. Izvođači radova također će biti domaći – zajednica ponuditelja koju čine Monter – strojarske montaže, Elektrocentar Petek i S.C.A.N. Izgradnjom stanice ispunjava se i zahtjev europske direktive o mjerama zaštite sigurnosti opskrbe plinom, odnosno obaveza gradnje dvosmjernog plinovoda na interkonekcijama između država članica EU-a.


Hrvatska i Mađarska su dvosmjernim interkonekcijskim plinovodom povezane od 2011. godine, no plin prema Mađarskoj iz Hrvatske može poteći tek nakon što i mi izgradimo kompresorsku stanicu, makar je Mađarska i do sada mogla manje količine plina povući k sebi uz pomoć kompresorske stanice na svojoj strani. No, iako su inzistirali na tome da Hrvatska sagradi i svoju stanicu, činjenica je da iz Hrvatske put mađarske ionako nije imalo bogznašto poteći.


Indikativan početak


Početak gradnje stanice stoga je indikativan, jer, moguće, znači da su i mađarski zakupci zainteresirani za kapacitete na budućem omišaljskom terminalu. Podsjetimo, LNG Hrvatska je natječaj za zakup produljila do 28. rujna, i to navodno na zahtjev potencijalnih zakupaca koji dotad moraju dostaviti svoje obvezujuće ponude. Bilo bi dobro da među njima budu i mađarski zakupci jer će gradnja terminala kapaciteta 2,6 milijardi kubika plina godišnje opravdana biti samo ako se i za zakup javi zainteresiranih za najmanje 1,5 milijardi kubika. 


Da bi LNG terminal mogao proraditi, Plinacro prije mora  sagraditi i glavnu dionicu plinovoda na potezu Omišalj – Zlobin, koja bi  morala biti napravljena iduće godine. Riječ je o investiciji od 35 milijuna eura, koja će omogućiti transport 2,5 milijarde kubika plina s LNG terminala.