Prijeti poskupljenje

Hoće li Hrvatska postati smetlište za auto otpad? ‘Vlada treba spriječiti povećanje cijena novih vozila’

Irena Frlan Gašparović

Reuters

Reuters

Vlada uredbom treba promijeniti trošarinske razrede. U protivnom, destimuliranjem kupnje novih automobila Hrvatska će postati smetlište za stare aute iz zapadne Europe, upozorava saborski zastupnik Saša Đujić



ZAGREB Što će biti s cijenama novih automobila na hrvatskom tržištu nakon što se u potpunosti počne primjenjivati novi, stroži način mjerenja CO2 , što će utjecati na visinu trošarina koje se računaju i temeljem tih emisija? To je pitanje posljednjih dana ponovno aktualizirano pa je i saborski zastupnik SDP-a Saša Đujić u dva navrata u Saboru tražio na njega jednoznačan odgovor ministra financija Zdravka Marića čiji je resor zadužen za trošarine.


U europsko zakonodavstvo još je prošle godine uveden novi sustav mjerenja CO2 (tzv. WLTP postupak) koji daje točnije podatke o stvarnoj potrošnji goriva i emisijama ugljičnog dioksida od dosadašnjih mjerenja. Puna primjena tog novog sustava očekuje se početkom sljedeće godine. No, to bi moglo značiti da će novi automobili na hrvatskom tržištu poskupjeti ako na novom, realnijem testu budu imali više emisije CO2 temeljem kojih se računaju trošarine, jer će »prijeći« iz nižeg u viši trošarinski razred. Saborski Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu još je prije pet mjeseci tražio od Ministarstva financija da se pozabavi ovim problemom i uskladi trošarine »kako ne bi došlo do porasta cijena novih osobnih vozila, a naročito onih koji su najčešći na hrvatskim cestama«. Zastupnik Đujić, koji je član tog Odbora, podsjetio je na to ministra Marića tijekom nedavnog saborskog aktualnog sata. »Od tada do danas niste napravili ništa po tom pitanju«, poručio je tada Đujić ministru. Ustvrdio je i da od 1. rujna sva nova vozila koja se uvoze u Hrvatsku već imaju nešto veću izmjerenu emisiju CO2 , a da će »od 1. siječnja iduće godine to mjerenje biti još i strože, pa se očekuje još veće poskupljenje vozila«. Isto pitanje – kada će i što napraviti – Đujić je Mariću postavio i prošloga tjedna, tijekom saborske rasprave o poreznog reformi.


Ministar uključen


U oba navrata, ministar financija poručio je da njegovo Ministarstvo vodi računa o ovom problemu. Prema njegovim riječima, namjera je Ministarstva da ne dođe do povećanja trošarina, nego da se zadrži trend njihovog smanjivanja. Najavio je da će do kraja godine poduzeti korake da se »neutralizira efekt nove uredbe«, odnosno »da u najmanju ruku zadržimo cijene koje smo smanjili početkom ove godine«.





Na pitanje koliko bi mogli poskupjeti novi automobili zbog novog izračuna, ako se ne pronađe rješenje, poručuju da bi prema stajalištu Ministarstva financija izmjena trebala biti »troškovno neutralna«. »Linearno nije moguće smanjiti davanja za određeni postotak, jer će svako vozilo primjenom WLTP standarda imati različita povećanja vrijednosti (a u nekim slučajevima i iste vrijednosti) ispuha  CO2 , te je stoga poželjno prihvatiti rješenje penalizacije koreliranim NEDC do 2020. godine, kako bi se do tada pripremila kalkulacija koja će biti troškovno neutralna. U tom smjeru su i pokrenute daljnje aktivnosti Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK«, ističu iz Hrvatske gospodarske komore.



Iz odgovora Carinske uprave na naš upit može se zaključiti da se, barem još neko vrijeme, pri naplati trošarina neće koristiti WLTP, nego nešto blaži tzv. korelirani NEDC. »Nova motorna vozila se homologiraju po WLTP protokolu već neko vrijeme, ali će do kraja 2019. godine svi modeli vozila na homologacijskim ispravama imati tzv. NEDC korelirani podatak i upravo tu algoritamski izračunatu vrijednost emisije CO2 (g/km) Carinska uprava koristi za izračun posebnog poreza na motorna vozila«, ističu u Carinskoj upravi. Dodaju da će se »takav način izračuna posebnog poreza na motorna vozila – uzimajući u obzir korelirani NEDC – primjenjivati sve dok Vlada ne izmijeni postojeću Uredbu o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na motorna vozila«.


No, Đujić upravo zato tvrdi da se problem može riješiti vrlo jednostavno.– To je tako jednostavno, uredbom Vlade treba promijeniti trošarinske razrede. Da bi se donijela uredba, treba jedan dan. Nitko ne traži da proračun bude na gubitku, ali neka pomaknu razrede pa neka bude barem kao dosad – ističe Đujić koji smatra da Vlada svojom politikom destimulira kupnju novih automobila te da će zbog toga Hrvatska »postati smetlište za polovne aute iz zapadnih zemalja«.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) ističu, u odgovoru na naš upit, da su članovi Udruženja trgovine motornim vozilima u stalnom kontaktu s Ministarstvom financija, vezano uz brojne zakonske izmjene koje su stupile na snagu ove godine i koje su rezultirale povećanjem prodaje osobnih vozila, pa tako i vezano uz temu WLTP-a.


Srednje rješenje


»Trenutno su na snazi tzv. korelirani NEDC standardi (koji se izračunavaju iz vrijednosti WLTP ispitivanja), koji su prihvaćeni kao srednje rješenje prije konačnog stupanja na snagu WLTP standarda. Većina članica zemalja EU-a prihvatila je takvo rješenje do 2020. godine«, ističu dalje. Potvrđuju pritom da se, stupanjem na snagu novih standarda mjerenja ispuha CO2 (tzv. WLTP) umjesto dosadašnjih (NEDC), »brojni proizvođači i njihovi distributeri nalaze pred zahtjevnom situacijom, koja može negativno utjecati na tržište vozila, zbog mogućeg povećanja cijene vozila«. Iz tog razloga, napominju, »nužno je produžiti penalizaciju vozila prema koreliranim NEDC standardima do 2020. godine, kao što je to učinila i većina zemalja članica EU-a«.