
Cijena derivata u hrvatskoj maloprodaji od danas je znatno viša
povezane vijesti
Cijene naftnih derivata u bliskoj budućnosti ne bi trebale značajnije rasti, štoviše, očekujem i da će padati, kaže naftni stručnjak i nekadašnji predsjednik uprave Ine Davor Štern, kojega smo pitali kako će se u narednom razdoblju kretati cijene goriva, s obzirom na rast cijena sirove nafte u zadnje vrijeme.
Cijena derivata u hrvatskoj maloprodaji od danas je znatno viša, benzin je poskupio za tri centa, a dizel za čak pet centi, no Štern i dalje smatra kako značajnijih poskupljenja ne bi trebalo biti, već da će cijene padati.
– Mislim da cijene nafte neće značajnije rasti u dogledno vrijeme. Cijene su rasle u očekivanju izbora u Sjedinjenim Američkim Državama, došle su do 80 dolara po barelu na tamošnjem tržištu, ali su već pale na 77 do 78 dolara po barelu.

18.08.2022., Zagreb – Davor Stern, bivsi ministar gospodarstva, energetski kozultant i gospodarstvenik. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Donald Trump je u svojim nastupnim govorima najavio jačanje istraživanja i proizvodnje, ali to nije tako jednostavno, niti se može provesti preko noći, pogotovo nakon godina forsiranja zelene agende.
Ulagači godinama nisu ulagali u istraživanje i proizvodnju pa će trebati neko vrijeme da se ona poveća, kaže Štern.
Dodaje da SAD u međuvremenu od drugih proizvođača traži povećanje proizvodnje kako bi se cijena sirove nafte smanjila.
– U prvom redu to traži od svojih saveznika, Saudijske Arabije i nekih drugih zemalja OPEC-a, od kojih očekuje povećanje proizvodnje za dva do tri milijuna barela dnevno.
Traži i saudijska ulaganja u američku industriju. Tu se otvaraju brojna složena pitanja, u prvom redu njihovih proračuna, odnosno utjecaja veće proizvodnje i nižih cijena na njihovu zaradu, uz sve skuplji prijevoz nafte morem.
Tu su i ruski, takozvani sivi brodovi kojima se nafta i dalje izvozi iz Rusije, ali ne mislim da će oni imati značajniji utjecaj na globalna kretanja cijena nafte.
Na našem tržištu najveća enigma je Ina, jer ona kao proizvođač, zajedno s ostalim distributerima i državom, ima koristi od većih cijena derivata u maloprodaji.
Unatoč svemu, očekujem da će cijena nafte padati, a s njom i maloprodajna cijena derivata, kaže Štern, dodajući da je teško odrediti koliki bi pad cijena u konačnici mogao biti, posebno na hrvatskom tržištu.
Prema nekima od predviđanja, cijena nafte će, od ove godine do 2030. padati, no na kretanja cijena, osim potražnje i ponude, uvelike će utjecati i svjetske političke prilike za koje je u ovom trenutku teško predvidjeti rasplet, primjerice po pitanju napada jemenskih hutista na brodove koji prolaze Crvenim morem.