Važan sastanak

DAN D ZA “3. MAJ” Uprava Uljanik Grupe danas u Rijeci mora dati konkretne odgovore

Orjana Antešić

Sve manje strpljenja kod trećemajaca / arhiva NL

Sve manje strpljenja kod trećemajaca / arhiva NL

Jedno od pitanja na koje bi Puljani trebali dati odgovor jest i novac koji »3. maj« potražuje. Kako u vidu nabavke i pristizanja materijala nužnog da se nastavi gradnja brodova u Rijeci, tako i novca za plaće



Izlazak trećemajaca na ulice i moguće blokade prometnica na početku turističke sezone, kako su zaprijetili iz tamošnjeg Sindikata metalaca, umnogome će ovisiti o današnjem sastanku u ovom riječkom brodogradilištu.


Stiže sam vrh Uljanik grupe, na čelu s Giannijem Rossandom, od kojeg se očekuju vrlo konkretni odgovori na tri ključna pitanja. Ponajprije da trećemajskim predstavnicima kaže u kojoj su fazi pregovori s talijanskim Fincantierijem koji je, podsjetimo, pokazao interes za preuzimanje »3. maja«.


U svjetlu događaja i priprema za restrukturiranje pulskog škvera, bez kojeg istarski navozi nemaju šanse preživjeti s obzirom na nagomilane gubitke koji se mjere u milijardama kuna, nemali je broj onih s ove strane Učke koji upravo u ulasku moćnog Fincantierija vide spas i jedinu šansu da »3. maj« dalje preživi. Istina, još nije poznato pod kojim bi se uvjetima dogodio taj ulazak Talijana, ni što to onda znači za proizvodni program i kapacitete kojima raspolaže riječko brodogradilište. Moguće je da će se reći nešto i o tome, makar u natruhama, na današnjem zatvorenom sastanku koji će Uprava Uljanika održati s predstavnicima svih sindikata koji djeluju u riječkom škveru. Inicijator je Sindikat metalaca Hrvatske, čiji će predsjednik Vedran Dragičević i regionalni povjerenik Damir Bačinović također biti na sastanku.





Damir Bačinović, koji je nedavno izabran za novog predsjednika Gospodarsko-socijalnog vijeća Primorsko-goranske županije, najavio je da će danas prema Gradu Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji odaslati i službeni zahtjev za sazivanjem hitnih sjednica njihovih predstavničkih tijela, upravo na temu aktualne gospodarske situacije odnosno stanja oko »3. maja«. Kako ističe Bačinović, bit će to posljednja prilika da političke strukture ovog Grada i Županije pošalju snažnu poruku kako se neće dozvoliti da se ugrozi opstanak »3. maja« i svega onog što taj veliki proizvodno-industrijski sustav veže na sebe i znači za ovaj kraj.



Nema strpljenja


Kako doznajemo od Bačinovića, jedno od pitanja na koje bi Puljani također trebali dati konkretan odgovor jest i novac koji »3. maj« i treba i potražuje. Kako u vidu nabavke i pristizanja materijala nužnog da se nastavi gradnja brodova u Rijeci, tako i novca za plaće radnicima i plaćanja obveza prema kooperantima i dobavljačima.


Bez obzira na pregovore koje Puljani vode s Fincantierijem, a navodno bi završni krug trebao uslijediti za desetak dana, sigurno je da se za »3. maj« očekuje i backup opcija, drugim riječima da Puljani kažu što to mogu i nude Rijeci kao alternativu Fincantieriju.


Otkad su eskalirali financijski i ini problemi Uljanikovog holdinga krajem prošle godine, današnji sastanak prvi je na na kojem bi trećemajci trebali dobiti odgovore što će njihovi vlasnici iz Pule učiniti da »3. maj« dobije šansu da preživi dalje. Pritom, traže se jasni i konkretni odgovori jer za bilo kakve druge priče više nema strpljenja kod trećemajaca. Čak i pod uvjetom da na današnjem sastanku u »3. maju« prođe sve »glatko«, u Sindikatu metalaca Hrvatske ističu da je zadnji rok do kojeg su u Rijeci spremni čekati kraj svibnja s obzirom na to da bi se dotad, prema sadašnjim indicijama, trebao znati konačan odgovor od Fincantierija, kao i uvjeti pod kojima će se dogovoriti jedna ovakva transakcija čiji će sastavni dio, ako do nje dođe, biti i pitanje onih pola milijarde kuna koje Puljani trebaju vratiti »3. maju«.


Prijelomni trenuci


U svakom slučaju, rasplet situacije, kako za pulsko, tako i za riječko brodogradilište ušao je u veliko finale. Istrani žure da čim prije dobiju zeleno svjetlo od hrvatske Vlade i Bruxellesa za program restrukturiranja Uljanik brodogradilišta. Jer, ne dobiju li tu suglasnost najkasnije do sredine srpnja ove godine, što je zadnji rok, u Uljaniku će nastati potpuni slom. Naravno, nije u pitanju samo suglasnost već i spremnost države da sudjeluje u troškovima restrukturiranja pulskih navoza koji se procjenjuju na blizu 600 milijuna eura.


Ne treba sumnjati da će se Istrani, od menadžmenta do tamošnjih političara potruditi i učiniti sve da se izbore za svoj plan za pulsko brodogradilište. Međutim, prijelomni su i zadnji trenuci u kojima se trasira put za »3. maj«, njegov daljnji opstanak ili konačan kraj.