Aktivnost njemačke industrije na kraju siječnja spustila se na najnižu razinu u pet godina i prvi put zabilježila pad. To je nevolja za cijelu Europu – ne samo gospodarska, nego i politička
ZAGREB Njemačko gospodarstvo naglo gubi dah, što promatrače navodi na pomisao da se europska ekonomska lokomotiva približava recesiji. Najnovijih podataka o kretanju njemačkog BDP-a još nema, ali mnogi procjenjuju da je ta zemlja uspjela u drugoj polovini prošle godine izbjeći pad u recesiju, za razliku od Italije koja joj je podlegla.
Ipak, analitičari su zabrinuti za razvoj događaja u ovoj godini, jer se neugodne vijesti nižu jedna za drugom. Aktivnost njemačke industrije na kraju siječnja spustila se na najnižu razinu u pet godina i prvi put zabilježila pad, prema anketi koju je londonska kuća IHS Markit provela među 500 industrijskih kompanija. Prema mišljenju američkog Marketwatcha, to navješćuje nevolje i za cijelu Europu – ne samo gospodarske, nego i političke.
Recesija eurozone
– Najgore možda tek dolazi, jer industrija bilježi najveći pad narudžbi u gotovo šest godina dok u uslužnom sektoru one gotovo stagniraju, upozorava Chris Williamson, glavni ekonomist Markita. »PMI pokazuje da BDP eurozone raste po kvartalnoj stopi od samo 0,1 posto, što priprema teren za najgori kvartal te regije od 2013. godine,« dodaje Williamson, opisujući stanje na kraju siječnja.
Ovisni o izvozu
Neki njemački ekonomisti, poput predsjednika Bundesbanke Jensa Weidmanna, smatraju da je riječ o privremenoj slabosti gospodarstva. Gubljenje zamaha oni najčešće pripisuje nevoljama automobilske industrije koja je u rujnu zabilježila veći pad prodaje, zbog nepripremljenosti na nove europske standarde protiv onečišćavanja okoliša. Neki vjeruju da je gospodarstvo oslabilo i zbog niskog vodostaja Rajne, što je usporilo promet i opskrbne lance.
Međutim, s time se ne slaže Ashoka Mody, bivši pomoćnik direktora MMF-a za Europu. On smatra da klizanje Njemačke u recesiju nikoga ne bi trebalo iznenaditi, jer su razlozi za to stukturni i dugotrajni. Njemačka je pretjerano ovisna o izvozu. Osim toga, ima razmjerno zastarjelu industrijsku strukturu koja zaostaje u ključnim tehnologijama. Zemlja je pretjerano ovisna i o autoindustriji, koja s kooperantima čini čak 17 posto gospodarstva, ali zaostaje za SAD-om i Kinom u tehnologiji za proizvodnju električnih automobila.
– Svjetska trgovina počela je s usporavanjem početkom prošle godine, upravo u trenutku kada je njemačka autoindustrija doživjela nagli pad prodaje na domaćem tržištu, kaže Mody. Taj paralelni tijek događaja pogodio je dvije njemačke ranjivosti: pretjeranu ovisnost od rasta svjetske trgovine i njezinu industrijsku strukturu koja sve brže zastarijeva. Budući da nema herojskog političkog napora, dugotrajno njemačko usporavanje će obuzdati i europski rast. To može dodatno potaknuti rast nacionalizma, što će biti još jedan udarac viziji ujedinjene Europe, tvrdi Mody u članku na MarketWatchu.