Ilustracija / Snimio Vedran KARUZA
Istraživanje je provedeno na uzorku od dvije tisuće učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola iz 16 županija, a fokusiralo se na navike korištenja interneta, igranje video igara te mentalno zdravlje
povezane vijesti
Istraživanje o navikama mladih na internetu, predstavljeno u srijedu, pokazalo je da 40 posto djece tijekom radnog dana provodi na društvenim mrežama više od tri sata, a 62 posto tijekom vikenda, dok 1, 6 posto djece pokazuje simptome ovisnosti o društvenim mrežama.
Istraživanje je dio projekta “Alati za moderno doba” programa prevencije rizičnog ponašanja djece na internetu, koji provodi Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (ERF) u suradnji s Hrvatskim telekomom.
Istraživanje je provedeno na uzorku od dvije tisuće učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola iz 16 županija, a fokusiralo se na navike korištenja interneta, igranje video igara te mentalno zdravlje.
Dora Dodig Hundrić s Edukacijsko Rehabilitacijskog fakulteta rekla je da je istraživanjem mjereno i pretjerano korištenje društvenih mreža i videoigara (više od 3 sata na dan), a rezultati su pokazali kako tijekom tjedna oko 40 posto učenika koristi društvene mreže više od tri sata dnevno. Njih 28,5 posto koristi 3 do 5 sati dnevno, a 11,7 posto više od pet sati dnevno. Oko 11 posto ih pretjerano igra videoigre tijekom radnog tjedna.
Vikendom se duljina provođenja vremena na digitalnim platformama povećava. Tako 62,3 posto učenika na društvenim mrežama boravi više od tri sata dnevno, 34, 8 posto 3 do 5 sati a 27,5 posto više od pet sati. Njih 30 posto igra videoigre više od tri sata na dan, 18,3 posto tri do pet sati te 12,8 posto čak više od pet sati.
Istraživanje je pokazalo da su simptomi ovisnosti o društvenim mrežama prisutni kod 1, 6 posto djece, a o videoigrama kod njih 3 posto.
“To znači da im je je psihosocijalno funkcioniranje ozbiljno narušeno”, rekla je Dodig Hundrić. Dodala je i da je istraživanje pokazalo da učenici s lošijim školskim uspjehom provode više vremena na društvenim mrežama ili u igranju video igrica (5 i više sati).
Istražena je i zastupljenost aktualnih emocionalnih problema kod djece, koji mogu biti uzrok i posljedica pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija. Trenutačno oko 7 posto učenika doživljava ozbiljne ili ekstremno ozbiljne simptome tjeskobe, depresivnosti i stresa, što su zabrinjavajući rezultati jer to djecu čini ranjivijima i u virtualnom okruženju te ukazuje na nužnost daljnjeg preventivnog djelovanja.
“Među ispitanicima nema razlika u korištenju interneta i rizičnim ponašanjima s obzirom na veličinu mjesta iz kojih djeca dolaze te ova problematika jednako pogađa djecu iz svih sredina”, rekla je Dodig Hundić. Pojasnila je da djevojke nešto intenzivnije koriste društvene mreže, a mladići češće igraju videoigre.
Kad je riječ o razlozima korištenja interneta, pokazalo se da je djeci glavni motiv povezivanje s drugima i popravak raspoloženja, no učenici ipak u većoj mjeri procjenjuju da kvalitetnije odnose mogu uspostaviti u realnom okruženju u usporedbi s virtualnim.
“Program je kroz 12 tjedana primjene radionica u osnovnim školama rezultirao odgovornijim online ponašanjem učenika, te je 50 posto učenika koji pretjerano koriste društvene mreže i videoigre, nakon završetka Programa smanjilo njihovo korištenje”, rečeno je na predstavljanju.