Saborski Odbor

Butković o Jadroliniji: Pogriješio sam ljudski, a i politički. Jedini moj motiv je da se sazna istina

Tihana Tomičić

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Nije bilo sigurno nikakvog prikrivanja, a jedini moj motiv je da želim istinu u ovom slučaju i to je razlog zašto nije bilo moje ostavka, poručio je Oleg Butković



U Saboru traje sjednica odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu, koja je sazvana zbog situacije u Jadrolinije. Ministar Oleg Butković poručio je da je njegov jedini motiv da sazna istinu u tragičnom slučaju pogibije trojice pomoraca s broda Lastovo na Lošinju.


Foto galerija: Saborski odbor o Jadroliniji Foto: Davor Kovačević


“Pogriješio sam ljudski, a i politički što nisam 11. kolovoza, kada se dogodila nesreća, nisam tamo otišao. Trebao sam odmah otići na lice mjesta, ali bio sam šokiran.


Ovo razdoblje za mene bilo je stresno. Nije bilo sigurno nikakvog prikrivanja, a jedini moj motiv je da želim istinu u ovom slučaju i to je razlog zašto nije bilo moje ostavka”, izjavio je Butković na pitanja oporbe o odgovornosti za tragičnu nesreću na Lošinju.


Marković: Otočani moraju dobiti odgovore o sigurnosti




Predstavnici oporbe predvođeni Ivanom Marković iz SDP-a, gradonačelnicom Supetra na Braču, koja je i tražila ovu sjednicu, poručili su kako otočani se rađaju i umiru s Jadrolinijom i zato im je važno dobiti odgovore o sigurnosti.



Marković je upozorila da državna revizija nije bila u Jadroliniji od 2014., a također i da u međunarodnim natječajima za koncesije za linije se kaže da starost plovila ne može biti iznad 11 godina, a dobro se zna da Jadrolinija kupuje u pravilu rabljene brodove starije od 10 godina.


Zato postavlja pitanje kako država štiti Jadroliniju da kao državna firma ostane na tim linijama.


Butković upravi Jadrolinije: Mora se saznati istina


Butković je rekao da država ima zadatak da pomogne Jadrolinji da ostane na tim linijama, budući da je u trećini svojih prihoda firma i subvencionirana od države.



“Imam iskustvo ministra prometa preko 8 godina i znam da su drugi brodari zainteresirani zauzeti mjesto Jadroliije, ali mi ćemo to štititi”, poručio je ministar.


Rekao je i kako sve odluke o nabavci brodova donošene temeljem akcijskog plana i da nije riječ o bilo čijim osobnim odlukama, nego sustavnim.


Arsen Bauk pitao ga je stoji li iza Sopte jer se priča da Sopta nije njegov izbor nego Plenkovićev. Butković kaže da sve uprave ovakvih poduzeća biraju se na javnim natječajima.


“Nema nikakvog sugeriranja, ja sam dio te vlade i glasao sam za Davida Soptu. U šali možemo raspravljati o ovakvim pitanjima, međutim u ovako ozbiljnim raspravama ne”, poručio je Butković.


Njegova je poruka upravi Jadrolinije također da se mora saznati istina.


Sopta: Osiguravamo sigurnu i pouzdanu vezu


Pred saborskim odborom izjavu daje i predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta.



Svi brodovi Jadrolinije imaju sve potrebne certifikate i svjedodžbe, tehnički su ispravni, i njihovo se održavanje provodi u skladu s godišnjim planom tehničkog održavanja.


Jadrolinija je najveći hrvatski brodar sa stoljetnom tradicijom i uz brojne izazove koje nosi poslovanje, svakodnevno izvršava odgovornu zadaću.


Želim istaknuti kako svojim putnicima osiguravamo sigurnu i pouzdanu vezu s otocima, što dokazuje brojka od 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila godišnje, uz zavidan postotak od 98% odrađenih putovanja u odnosu na definirani red plovidbe u 2024. godini.


U planu je realizacija investicija u razini vrijednosti od 135 milijuna eura, gdje ćemo s nabavom 19 brodova odgovoriti rastućim potrebama tržišta te zadržati lidersku poziciju na Jadranu u natječajima koji nam predstoje”, rekao je Sopta.


O sigurnosti prijevoza


Što se tiče sigurnosti putničkog prijevoza Sopta ističe da svi brodocvi posjeduju sve valjane svjedodžbe i odobrenja.



“Na svim brodovima Jadrolinije obavljaju se redovni godišnji remonti. Uz redovite remonte, tijekom godine, brodovi prolaze unutar sustava propisane procedure održavanja i testiranja Sustava upravljanja sigurnošću od strane posade i stručnih službi Jadrolinije, koji su dužni prijaviti svaki kvar ili oštećenje nadležnom inspektoru broda.


Također uz navedeno, brodovi prolaze godišnji redovni pregled Lučke kapetanije prije svake sezone. Kako bi se provjerile brodske svjedodžbe te cjelokupna funkcionalnost brodskih sustava s posebnom pažnjom na sredstva za spašavanj.


Veliku ulogu ima Zapovjednik koji je najodgovornija osoba za provedbu SUS-a na brodu te samim time i odgovorna osoba za sigurnost posade i putnika. U zadnjih 10 godina broj tehničkih problema brodova smanjen je za od prilike 30%”, rekao je Sopta.


O pravima pomoraca na Jadroliniji


Sopta je poručio da je nakon 29 godina u jadroliniji potpisan Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce.



“Plaće u jadroliniji kontinuirano rastu već četvrtu godinu, čime ulažemo napore ostati konkurentni i privući
kvalitetan kadar. Od 2018. do danas povećana bruto plaća pomoraca za 60%, a prije toga plaće nisu rasle 10 godina.


Čim su se stekli uvjeti, počeli smo s poboljšanjem radnih uvjeta – plaće u Jadroliniji kontinuirano rastu već četvrtu godinu, čime ulažemo napore ostati konkurentni i privući kvalitetan kadar.


Pred potpisivanjem smo Kolektivnog ugovora za kopno. Jadrolinija danas ima najbolje plaće i uvjete za pomorce u obalnom
linijskom sustavu na Jadranu”, rekao je Sopta.


Sindikalisti: Očekujemo smjenu Sopte


Predstavnici sindikata, koji nisu reprezentativni u Jadroliniji, Sindikat promorac Hrvatske i Strukovni sindikat Jadrolinije iznijeli su ozbiljne otpužbe na račun Sopte.



Rekli su kako sustav upravljanja sigurnošću, koji je potpisan kao međunarodni kodeks, ne funkcionira na brodovima Jadrolinije, kako je potpuno zapušten i kako zapovjednici brodova pri pristajanju i manovrama ne idu uopće po check listi koraka koje trebaju poduzeti, a razlog je u tome, kažu, što je upravo Uprava to zapustila.


Pet brodova Jadrolinije je starije od 30 godina. Ovi sinidikalisti smatraju ih opasnim jer uopće nemaju, kažu, signalizaciju za otvaranje rampe.


Oni su upozorili i kako pravilo struke nalaže da zapovjedna struktura na svakom brodu mora biti iskusna, a na Lastovu, brodu na kojem se dogodila tragedija, zapovjednik je bio samo dva mjeseca na brodu, vođa palube jedan mjesec, a upravitelj stroja također samo jedan mjesec.


Svi su imali premalo iskustva da bi zajedno bili na jednom brodu, ističu. Ovi sindikalisti očekuju da ministar smijeni Soptu.