U Hrvatskoj je ove godine ukupno registrirano 477 električnih automobila. Od toga je primjerice njih čak 145 marke Tesla kod koje Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost s po 70 tisuća kuna subvencionira tri modela - 3, S i X - čija su cijene 330, 740 i 820 tisuća kuna
Prema najnovjim podacima o prodaji automobila u Hrvatskoj je ove godine ukupno registrirano 477 električnih automobila. Od toga je primjerice njih čak 145 marke Tesla kod koje Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost s po 70 tisuća kuna subvencionira tri modela – 3, S i X – čija su cijene 330, 740 i 820 tisuća kuna. Iako navedeno djeluje kao još jedna od informacija, zapravo je riječ o pravom butiku apsurda.
Fond je ove godine naime raspisao dva poticajna kruga tako da bi se ove godine broj prodanih električnih automobila mogao približiti sumi od tisuću. Točnije – za poticaje namijenjene plug-in i električnim automobilima izdvojit će se 105 milijuna kuna.
Da se taj novac primjerice dodijelio kao poticaj izgradnji malih elektrana, onih snage do 10 mW, po recimo omjeru pola Fond pola investitor, Hrvatska bi bila bogatija za stotinjak takvih elektrana. S obzirom da demografski opustošeni krajevi poput Like ili Gorskog kotara obiluju mogućnostima za izgradnju elektrana što koriste obnovljive izvore energije, vjerojatno bi im se karta zastrašujuće demografije – okrenula. Ali ne, kod nas je dozvolu za izgradnju takvih elektrana skoro nemoguće dobiti, ali se zato bez muke može dobiti 70 tisuća kuna poticaja kupnji automobila za koje hrvatski radnik s prosječnom plaćom mora raditi najmanje deset godina! Nije samo Tesla, nagrada s navedenim iznosom ide na račun najmanje trideset posto vlasnika vrlo, vrlo skupih električnih automobila, dok nam je s druge strane vozni park sve stariji i sve – nesigurniji.
I kao treći biser – od 650 električnih punionica u Hrvatskoj, najmanje ih dvadeset posto uopće ne radi. Istražili smo u Rijeci, u rujevičkom hipermarketu Interspar, iako je ta trgovačka kuća priredila pet mjesta za punjenje, kojima upravlja koncesionar Hrvatskom telekom, tjednima ne radi njih – četiri. Svakodnevno ih se zove zbog popravka, odgovora nema.
I sad – pa kakvog smisla ima bez programa i plana, bez investicija u proizvodnju električne energije koja će se tražiti sve više i više dijeliti 105 milijuna kuna kako bismo pomagali – najbogatiji sloj ljudi ove ekonomski inače ne baš sretne zemlje i nabavku automobila koje se nema gdje puniti?
Je li naprosto pametno dijeliti na navedeni način milijune kad će se i zbog takve politike tamo negdje 2035. godine, baš one kad električni automobili budu odnijeli brojčanu prevagu nad konvencionalnima, kod nas proglasiti demografski bankrot Gorskog kotara. Šteta, jer, da nam je danas pameti – Zeleno srce Hrvatske bi za petnaestak godina uživalo u energetskom bogatstvu i – veselom smijehu velikog broja djece. Uistinu, i Alan Fordov Superhik bi nam na nekim rješenjima mogao – pozavidjeti.