Reguliranje prometa tzv. vozila bez vozača

Budućnost je stigla, barem u promjeni zakona. Za ometanje robotaksija kazna do pet tisuća eura

Vanja Vesić

Kako voze neki vozači, bolje je pustiti auto da sam ide / Foto ŽELJKO LUKUNIĆ/PIXSELL

Kako voze neki vozači, bolje je pustiti auto da sam ide / Foto ŽELJKO LUKUNIĆ/PIXSELL

Vozila bez vozača još nisu oko nas, pitanje je i kad će, ali zato jesu u izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama



Izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama na koncu su javnog savjetovanja, a tiču se prije svega reguliranja prometa tzv. vozila bez vozača. Naime, važećim Zakonom o sigurnosti propisano je da je vozač za vrijeme upravljanja vozilom »dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom«, osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila. No, budući da aktualni Zakon o sigurnosti prometa na cestama, osim navedene opaske, ne sadrži konkretne uvjete za testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila, niti propisuje uvjete pod kojim takva vozila budućnosti mogu sudjelovati u prometu, potrebno je isti dopuniti novim odredbama. Izmjenama zakona koje bi se nakon savjetovanja trebale usvojiti po hitnoj proceduri, zakonski će se definirati mogućnost da automatizirani automobili sigurno i vidljivo sudjeluju u prometu na domaćim cestama.


Potpora Mati Rimcu


Hitne izmjene zakona treba gledati i u kontekstu vladine podrške projektu Mate Rimca i uvođenju famoznih robotaksija koji bi se, prema najavama hvaljenog i osporavanog poduzetnika trebali do 2026. pojaviti na cestama, najprije na ciljanom području Zagreba. S obzirom da je Rimčev projekt financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) Europske unije s čak 179,5 milijuna eura jasno je da je MUP kao predlagatelj zakonskih izmjena pokrenuo korake intervenirajući u sadašnju regulative.


– Svjedočimo činjenici razvoja tehnologije umjetne inteligencije u prometu na cestama na način da se razvijaju automatizirana vozila bez vozača, a koja bi bila sposobna osigurati potpunu kontinuiranu dinamičku kontrolu vozila za sudjelovanje u prometu na cestama, navodi MUP u ocjeni aktualnog stanja. Izmjenama Zakona ujedno se osigurava provedba uredbi Europske unije u području automatizirane vožnje i automatiziranih vozila.


Brojne prednosti autonomnih vozila



 


Ova vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti, kao što su starije i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom ili osobe koje nemaju vozačku dozvolu, čime se povećava kvaliteta njihovog života. Također, predviđa se smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu, budući su potpuno automatizirana vozila pogonjena električnom energijom, navodi se u ocjeni stanja i razlozima za zakonodavne novine.

– Potpuno automatizirana vozila donose brojne prednosti koje mogu značajno utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama. Naime, potpuno automatizirana vozila mogu utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća koje su posljedica ljudskih grešaka, kao što su nepažnja, umor ili vožnja pod utjecajem alkohola.


Zakonodavnim dopunama propisalo bi se da takva vozila mogu prometovati isključivo u granicama odobrenog područja te da moraju biti vidljivo obilježena kako bi se vizualno mogla razlikovati od konvencionalnih prometala. Svakako, MUP je računao da se odredbe doista i primjenjuju i poštuju u praksi pod prijetnjom novčanih kazni.


Matične kamere


Tako se primjerice predlaže da ukoliko automatizirano vozilo bude zatečeno izvan odobrenih granica, vlasnik može biti kažnjen u rasponu od 10 do čak 132 tisuće eura, a u slučaju ponavljanja prekršaja predviđeno je i oduzimanje automobila. Ciljano, novo vozilo morat će biti propisno označeno kao automatizirano, a u slučaju izigravanja ove odredbe vlasnik bi mogao biti kažnjen s pet do 15 tisuća eura.


Snimke iz »crne kutije«

 


Snimke iz »crne kutije« će se čuvati 30 dana, a mogu se zatražiti i kao dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom postupku, sve do pravomoćnosti. U slučaju da se video-zapis namjerno obriše, također je predviđena kazna i to od čak 132 tisuće eura, stoji u prijedlogu izmjena.

Zakonodavac predlaže i zaštitne kazne u slučaju ugrožavanja slobodnog prometovanja novog vozila. U slučaju da drugi sudionici u prometu ometaju automatizirano vozilo na način da je prisiljen poduzimati nepotrebni i nepredviđeni manevar, radnju koju inače ne bi izveo, riskirat će kazne od 1.000 do 5.000 eura.


Vožnju automatiziranog automobila snimaju matične kamere, a snimke se pohranjuju prilikom aktivacije uređaja za snimanje podataka o događaju Event Data Recorder (EDR), svojevrsnoj »crnoj kutiji« kakvu odnedavno EU traži da bude ugrađena u novoproizvedene automobile u smislu olakšavanja istrage u slučaju prometne nezgode.


Video-sustav mora biti zaštićen od pristupa trećih neovlaštenih osoba, a vlasnik će biti obavezan uspostaviti automatizirani sustav zapisa za evidentiranje pristupa memoriranim snimkama. Dopunjenim zakonom uredit će se pitanje odgovornosti u slučaju prometne nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje i lakše utvrditi je li uzročnik proizvođač, vlasnik vozila, operator vozila odnosno operator na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama, uvjeravaju iz MUP-a.