Ilustracija Foto: Ana Križanec
Uvođenje međunarodne kabotaže protivno javnom interesu hrvatskih građana, kažu iz UHAJLP-a
povezane vijesti
Autobusni prijevoznici iz Udruge hrvatskih autobusnih javno-linijskih prijevoznika (UHAJLP) napuštaju radnu skupinu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (MMPI) za izradu novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu, nezadovoljni novom definicijom kabotaže u međunarodnom prijevozu, koja dugoročno dovodi u pitanje opstojnost niza njihovih linija.
Kako se ističe u priopćenju te udruge, nezadovoljni postupcima Ministarstva, radnu skupinu napuštaju svi domaći autobusni prijevoznici, osim predstavnika jedne međunarodne online platforme, za koju navode da je pro-forma prijevoznik, koji posjeduje samo četiri autobusa i četiri zaposlena vozača, temeljem čega mu je Ministarstvo izdalo dozvole da kao kooperant drugih prijevoznika obavlja međužupanijski i međunarodni prijevoz putnika.
Iz UHAJLP-a kao ključan razlog napuštanja radne skupine ističu novu definiciju kabotaže u međunarodnom prijevozu putnika, koja ide u korist samo jednoj međunarodnoj platformi, dok će se velika šteta nanijeti građanima i domaćim prijevoznicima jer se dugoročno dovodi u pitanje opstojnost niza linija, upozoravaju.
“Domaći prijevoznici ne žele vjerovati da bi se svjesno išlo uništavati hrvatske prijevoznike i raditi na štetu građana, ali upravo se takva mogućnost otvara kroz ovako loš prijedlog novog zakona. Udruzi hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika, koja predstavlja gotovo sve autobusne prijevoznike u RH, s 8000 radnika, nije prihvatljiv način da im se, nakon fingirane rasprave, na stol stavlja gotovo zakonsko rješenje koje trenutno ide u korist samo jednom igraču na tržištu”, izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik te udruge.
Iz Udruge pojašnjavaju kako prema trenutnim propisima u Hrvatskoj nije dozvoljeno autobusnim prijevoznicima u međunarodnom prijevozu kupiti i ostavljati putnike na međudestinacijama u Hrvatskoj (tzv. međunarodna kabotaža).
Pojednostavljeno, ako prijevoznik vozi liniju Osijek-Muenchen, autobus na putu za Munechen smije stati u Zagrebu, ali samo kako bi pokupio putnike za Muenchen. Ta se linija ne smije koristiti istovremeno za prijevoz na relaciji Osijek-Zagreb, navode.
Iz UHAJLP-a poručuju kako je zabrana logična i implementirana u nizu zemalja EU, jer sprječava pogodovanje stranim prijevoznicima, koji bi mogli manipulirati na unutarnjim linijama s ciljem uništenja konkurencije. Pritom su niže cijene samo marketinški trik da se s tih linija istisnu drugi prijevoznici, a nakon što se to dogodi, cijene se povećavaju, a linije ukidaju u neprofitabilnom dijelu sezone.
Problem je, ističu iz Udruge, što će po novom zakonu kabotaža biti dozvoljena, a međunarodne platforme će voziti prema svojim planovima profitabilnosti, uglavnom tijekom turističke sezone, bez obveze pružanja redovite usluge čitave godine što je važno za svakodnevno i cjelogodišnje kretanje lokalnog stanovništva, a što čine hrvatski prijevoznici na unutarnjem tržištu, napominju.
Dodaju i da je zakonsko rješenje kreirano tako da će zabrana kabotaže i dalje vrijedi na potencijalno zanimljivim tržištima za hrvatske prijevoznike, tzv. bližem inozemstvu poput Slovenije i Mađarske. Znakovito je, smatraju, i da na duže relacije, npr. za Muenchen i druge njemački gradove, putnike kupi isključivo jedna platforma.
“Ne želim vjerovati da se nas domaće prijevoznike diskriminira, jer zbog formulacije zakona upravo mi nećemo moći raditi kabotažu jer gravitiramo susjednim zemljama. S druge strane, od kabotaže mogu profitirati samo oni koji voze daleke destinacije, a zna se tko je to”, poručio je Hrvoje Meštrović.
Istaknuo je da je uvođenje međunarodne kabotaže protivno javnom interesu hrvatskih građana.
“Kada prođe turistička sezona, Dubrovčani neće imati kako doći do Zagreba, jer će mali domaći prijevoznici biti uništeni, a međunarodne platforme će prestati voziti kada nema dovoljno putnika, jer se vode isključivo vlastitim komercijalnim interesima. Uvođenje kabotaže nas domaće prijevoznike radi budalama jer moramo održavati linije cijelu godinu, a drugi će voziti kada im to odgovara i zarađivati u sezoni“, zaključio je Meštrović.
Iz Udruge poručuju kako će se prijevoznici braniti i dalje te po potrebi i pred drugim institucijama, a ne isključuju ni mogućnost općeg prosvjeda u Hrvatskoj, kao zadnju opciju na koju će biti prisiljeni ako zakon u ovom obliku bude donesen.
Ministarstvo je najavilo u 2023. godini donošenje izmjena tog zakona.