Foto: Goran Kovačić / PIXSELL
Kvarner i RH se pozicioniraju u središte zelene energetske tranzicije čitavog Mediterana, istaknuo je Josip Ostrogović
povezane vijesti
Nacionalni lanac marina ACI prijavio se na natječaj Europske unije “Dolina vodika Sjeverni Jadran“, u koji je Hrvatska uključena zajedno sa Slovenijom i Autonomnom regijom Friuli, Venezia Giulia iz sjeverne Italije, s ciljem da ACI marina Opatija postane prva hrvatska marina u kojoj bi se razvio cijeli lanac vrijednosti vodika, priopćili su u petak iz ACI-ja.
Iz ACI-ja podsjećaju da je Hrvatski Sabor u ožujku 2022. donio Hrvatsku strategiju za vodik do 2050. godine, koja određuje okvirne mogućnosti razvoja proizvodnje, pohrane, transporta i općenito uporabe vodika s ciljem smanjenja CO2 emisija, kao i mogućnosti uključivanja gospodarstva u sektor proizvodnje opreme, čime bi se osigurala tehnološka prilagodba i sudjelovanje na europskom i svjetskom tržištu vodikovih tehnologija.
“Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja objavilo je javni poziv za iskaz interesa za uvrštavanje na listu potencijalnih važnih projekata od zajedničkog europskog interesa u području tehnologija i sustava vodika. ACI je, prepoznavši važnost zelene energetske tranzicije, iskazao interes po objavljenom pozivu”, stoji u priopćenju.
Kako je navedeno u Strategiji, poseban oblik međunarodne suradnje vezan je uz potencijalnu uspostavu dolina vodika, a riječ je o regionalnim sustavima koji povezuju proizvodnju vodika, transport i različite krajnje uporabe te su važni za uspostavu i jačanje gospodarstva zasnovanog na vodiku. Hrvatska je uključena u projekt “Dolina vodika Sjeverni Jadran«, koji za cilj ima povezivanje projekata koji su sastavni dio doline, s potencijalnim partnerima u državama članicama doline.
Radi što brže prilagodbe odnosno tranzicije na zelenu energiju, na razini Europske unije započelo je raspisivanje niza natječaja, iz kojih se sredstva mogu koristiti upravo u svrhu opisane uporabe vodika. Jedan od tih natječaja je “North Adriatic Hydrogen Valley (Horizon Europe Programme – Clean Hydrogen Joint Undertaking)“, na koji se prijavio i ACI s namjerom da marina u Ičićima postane prva ACI marina u kojoj bi se razvio cijeli lanac vrijednosti vodika.
Time bi marina postala važno energetsko središte i jezgra budućeg razvoja Hrvatske, a sam je projekt dio šireg projekta “Koridor mobilnosti sa nultom emisijom Sjeverni Jadran. ACI-jev cilj je pritom i aktivno djelovanje na poljima koja bi tvrtki osigurala nastavak pozicioniranja na položaju predvodnika zelene tranzicije na Jadranu te posljedično jačanje nacionalne konkurentnosti Hrvatske, navodi se u priopćenju.
Član Uprave ACI-ja Josip Ostrogović istaknuo je da ACI, kao regionalni predvodnik u zelenoj energetskoj tranziciji u nautičkom turizmu, odnosno implementaciji najsuvremenijih visokotehnoloških rješenja usmjerenih na održivi razvoj te optimizaciju gospodarenja morem i priobaljem, predstavlja konkurentnu i logičnu opciju za realizaciju projekta tih gabarita.
“Prema planovima, zajednička tvrtka ACI – GITONE, uskoro će započeti s izgradnjom ACI marine Rijeka, najveće investicije u povijesti nautičkog turizma RH, koja će zahvaljujući najsuvremenijim tehnološkim rješenjima biti najnaprednija marina na Mediteranu. Realizacijom projekta doline vodika EU i Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, ACI marina Opatija također bi se pridružila takvom elitnom krugu te pozicionirala Kvarner kao mikro-lokaciju i RH kao članicu EU u središte zelene energetske tranzicije čitavog Mediterana“, istaknuo je Ostrogović.
“Clean Hydrogen Joint Undertaking” stavio je na raspolaganje ukupno 25 milijuna eura za potrebe projekta. Tim projektom predviđena je uspostava godišnjeg proizvodnog kapaciteta od 5.000 tona obnovljivog vodika, od čega najmanje 20 posto mora biti osigurano za prekograničnu razmjenu između uključenih zemalja. Italija, Slovenija i Hrvatska zajednički će promicati inovativna energetska rješenja temeljena na vodiku i tako pridonijeti ostvarenju ciljeva Europskog zelenog dogovora i Europske vodikove strategije, navode iz ACI-ja.