Kristijan Pavić

Zbog kašnjenja i inflacije marina u Porto Barošu gotovo će sigurno biti skuplja od planiranog

Marinko Glavan

Kristijan Pavić / Foto Nikola Blagojević

Kristijan Pavić / Foto Nikola Blagojević

Ni nas kao investitore ne veseli kašnjenje, međutim, u ovom trenutku smatramo da je bilo bolje kvalitetno pripremiti cijeli projekt nego žuriti, ističe Kristijan Pavić



Predsjednik uprave ACI-ja Kristijan Pavić potvrdio je da prva faza, odnosno morski dio nove ACI marine Rijeka u Porto Barošu neće biti u funkciji iduće turističke sezone, ponajprije zbog dugotrajne procedure izdavanja građevinske dozvole koja se očekuje ovih dana.


Pavić je, odgovarajući na novinarska pitanja potvrdio i da u ACI-ju očekuju kako će potrebno ulaganja za potpunu izgradnju marine biti veće od predviđenog koncesijskim ugovorom, prema kojemu ACI i Gitone Kvarner koji je dio Lurssen grupe, suvlasnici tvrtke ACI Gitone koja upravlja marinom, moraju uložiti najmanje pedeset milijuna eura.


Foto galerija: Dan ACI-ja u ACI marini Opatija Foto: Nikola Blagojević


Pavić je to kazao na danu ACI-ja, manifestacije u povodu 41 godine poslovanja najvećeg lanca nautičkih marina na Jadranu, održane u ACI marini Ičići, gdje su, uz prigodno druženje, podijeljene nagrade i priznanja dugogodišnjim gostima i zaposlenicima ACI-ja.


O koncesijama za postojeće ACI marine




Predsjednika uprave pitali smo i o koncesijama za postojeće ACI marine koje istječu za manje od šest godina, što predstavlja dodatni problem u pogledu mogućnosti ulaganja, budući da će tvrtka teško moći ishoditi značajnije kredite bez dužeg koncesijskog roka.


– Koncesije traju do 2030. godine, osim ACI marine Slano gdje koncesija ističe 2027. Jedna od osnovnih stvari za funkcioniranje ACI-ja i financiranje ulaganja, kao lanca marina sa svim stvarima koje to nosi, je produženje koncesija.


Mi smo 2020. godine podnijeli zahtjev resornom ministarstvu, aktivno radimo na rješavanju tog pitanja i vjerujem da ćemo u narednom razdoblju pitanje kocesija riješiti, a time i stvoriti pretpostavke za idući investicijski ciklus, rekao je Pavić.


Zanimalo nas je temelji li ACI zahtjeve za produženjem koncesija na dosadašnjim ulaganjima, odnosno na planiranima i može li se po tom pitanju povući paralela, primjerice s tvrtkom Bina Istra, koncesionaru autocesta u Istri, kojoj je koncesija u nekoliko navrata produžena upravo zbog ulaganja, primjerice u izgradnju druge cijevi tunela Učka.



– ACI je imao svoje obveze iz osnovnog ugovora koje su ispunjene, u tadašnjem zakonu je stajalo da svaki koncesionar može tražiti produženje koncesije na temelju ostvarenih, kao i planiranih investicija.


Upravo na temelju toga smo i podnijeli zahtjev. Princip koji je primijenjen na istarskom ipsilonu u može se primijeniti i na ACI.


Mi smo spremni za novi investicijski ciklus i to stoji u prijedlogu poslanom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, odgovorio je Pavić.


O kašnjenju s realizacijom ACI marine Rijeka


Na pitanje o kašnjenju s realizacijom ACI marine Rijeka u Porto Barošu, čija prva faza, odnosno morski dio, zbog dugotrajne procedure izdavanja građevinske dozvole, neće biti u funkciji iduće sezone, već tek 2026., i kako će se to odraziti na poslovanje ACI-ja, odgovara da je ACI u projektu partner s tvrtkom Gitone, te potvrdio da projekt kasni.



– Došlo do izmjena nekih okolnosti, u prvom redu konzervatorskih studija koje su bile potrebne, jer su neki dijelovi marine stavljeni pod zaštitu za trajanja natječaja.


Koncesija je na trideset godina, počevši od prošle godine, a ni nas kao investitore ne veseli kašnjenje, međutim, u ovom trenutku smatramo da je bilo bolje kvalitetno pripremiti cijeli projekt i odraditi sve studije, nego žuriti, ističe Pavić.


Jesu li u ACI-ju napravili nove izračune?


Produženje rokova za izgradnju velikih projekata u zadnjih nekoliko godina obično sa sobom nosi i značajno povećanje cijene. Kad se uzme u obzir povećanje cijena rada, materijala i energenata u zadnje dvije godine, otkad je natječaj pripremljen i raspisan, uz dodatno kašnjenje zbog čekanja na izdavanje građevinske dozvole, teško je očekivati da će marina biti u cijelosti izgrađena za planirani iznos od pedeset milijuna eura, koliko minimalno ACI i Gitone Kvarner moraju uložiti prema koncesijskom ugovoru.



Zanimalo nas je jesu li u ACI-ju napravili nove izračune potrebnog ulaganja i jesu li o tome postigli dogovor s partnerom.


– U ovom trenutku je prerano za konačni odgovor po tom pitanju, ali zasigurno u tom dijelu očekujemo da će doći do promjena na više.


No kad završimo postupak odabira izvođača i kad ugovorimo iznose moći ćemo govoriti o konkretnim brojkama,analizirati i vidjeti što one nose, ali s obzirom na povećanje cijena i iskustva koje imamo do sad, teško je očekivati one cijene koje smo imali.


S druge strane, rasle su i projekcije povećanje naših cijena pa ćemo vidjeti što će konačne brojke pokazati, rekao je Pavić.


Očekuju kvalitetnu sezonu


Što se tiče ovogodišnje sezone, istaknuo je da su rezultati vrlo dobri, uz daljnju tendenciju rasta prihoda.


Foto Nikola Blagojević


– Očekujemo kvalitetnu sezonu, početak je bio dobar. Prema rezultatima iz prvog kvartela očekujemo nastavak trenda rasta prihoda iz prethodnih godina.


S druge strane, i nama kao i svima drugima rastu ulazni troškovi tako da je pred nama izazov da troškovnu stranu držimo pod kontrolom, rekao je Pavić.


Trošak očuvanja dviju dizalica u Porto Barošu bio bi apsurdno visok


Novinare je zanimalo je li rušenje dviju dizalica na Sušačkom lukobranu, započeto prošlog tjedna, bilo neophodno, odnosno je li ih ACI Gitone mogao sačuvati.



– Ja dolazim iz Dubrovnika, grada koji je danas ono što jest zbog odnosa prema kulturnoj baštini tako da budite sigurni da smo učinili sve što je bilo u našoj moći da se te dizalice sačuvaju.


Nakon konzervatrskih studija pokazalo se da bi trošak njihovog očuvanja bio zaista apsurdno visok, koliko god bismo ih željeli sačuvati. Na žalost, uz suglasnost konzervatora, morali smo ih ukloniti, rekao je Pavić.


ACI je lučonoša zelene tranzicije u turizmu


Člana uprave ACI-ja Ivana Heraka novinari su pitali o održivosti nautičkog turizma, odnosno je li na Jadranu već sada previše brodica, charter i drugih plovila.



– Bilanca u turizmu obuhvaća financijske pokazatelje, ali i održivost, prije svega zelenu održivost i saturaciju prostora.


Hrvatska je po tim pitanjima daleko odmakla, a iznad svih, bez pretencioznosti, ACI koji je lučonoša zelene tranzicije u turizmu, i to iz vremena prije ove uprave, a mislim da će to ostati i nakon, rekao je Herak.


Marini Ičići potrebno osvježenje


Među gostima koji su primili prigodne poklone za vjernost ACI-ju i marini u Ičićima bio je Željko Deželić koji je gost marine od njenog otvaranja prije 34 godine.


– Tu sam praktički od početka. Pratio sam izgradnju marine jer sam živio u Opatiji, a sad sam tu u Ičićima pa marinu gledam s balkona.


 


Uslugom sam zadovoljan, posebno po pitanju zaposlenika, i to od početka, no sad se već pomalo vidi da je marini u Ičićima potrebno osvježenje. Nije dovoljna samo usluga, nego treba i malo nove infrastrukture na kopnu, rekao je gost.