Foto Milivoj Mijošek
Tko bi kupio novogradnju 526, zna vrlo uski krug ljudi, govorilo se o kompaniji iz Turske, no potvrdu informacije nemamo. Problemi s likvidnošću Uljanika 1856 su golemi
povezane vijesti
Računi pulskog brodogradilišta opet su u blokadi. Nakon što su krajem listopada uspjeli izaći iz gotovo dvomjesečne blokade, ozbiljni i sada već kronični problemi s likvidnošću ponovo uzimaju danak.
Nakon što je s pozicije potpredsjednika Vlade za gospodarstvo Oleg Butković prije mjesec dana ustvrdio kako je Vlada iscrpila sve mogućnosti intervencije prema pulskom brodogradilištu, tračak nade u sumornoj financijskoj bilanci Uljanika 1856 pobudila je vijest da se pojavio kupac za novogradnju 526, koja već poduži niz godina stoji nezavršena na navozu na pulskom Otoku. To je bio i razlog zbog kojeg je Skupština vjerovnika Uljanik brodogradilišta u stečaju, koji je imatelj i prodaje 54,77 posto udjela u Uljaniku 1856, odgođena s kraja listopada na 5. prosinac.
Posao do porinuća
Za desetak dana pokazat će se, dakle, koliko su bila opravdana traženja direktora pulskog brodogradilišta Samira Hadžića i stečajnog upravitelja Uljanik brodogradilišta Lorisa Raka da se za mjesec dana odgodi donošenje odluke o novim uvjetima prodaje poslovnog udjela, sve u cilju da se izbjegne daljnje umanjenje početne cijene.
Četiri pokušaja prodaje Uljanika 1856 od početka ove godine pokazala su se neuspješnima, a sa svakim novim krugom padala je i cijena oglašenog poslovnog udjela – s prvotnih 27,6 milijuna eura na 9,67 milijuna eura, koliko je bila početna cijena na zadnjoj dražbi u listopadu.
– S obzirom na to da ponuda za gradnju 526, kao i mogući radovi oko nje u slučaju prodaje, omogućuju priljev u značajnom financijskom iznosu, što bi i popravilo stanje u Društvu i vrijednost udjela društva, smatram da u ovom trenutku održavanje Skupštine vjerovnika na kojoj je sljedeći korak spuštanje cijene udjela u Društvu, nema gospodarsku opravdanost ni logiku, naveo je u svom dopisu koncem listopada direktor Uljanika 1856 Samir Hadžić.
U izostanku bilo kakvih službenih informacija o tome tko je i za koju cijenu dao ponudu za kupnju novogradnje 526, u naravi broda za prijevoz žive stoke, što je i uobičajeno dok se vode pregovori, u dobro upućenim kuloarima moglo se čuti da je s više strana iskazan interes za kupnju nezavršenog »stočara«.
Prvi upit, prema dostupnim saznanjima, stigao je od Turaka koji su brod htjeli otegliti u rezalište. Potom se u kuloarima počela spominjati druga opcija, odnosno druga grupa potencijalnih kupaca, koju opet predvode Turci, koji su iskazali interes da se brod u Puli odradi do porinuća, a potom da se otegli u jedno tursko brodogradilište gdje bi bio završen.
Nove opcije
Prema našim izvorima, upravo je od potonjih bila stigla ponuda zbog koje se zatražila odgoda Skupštine vjerovnika na Trgovačkom sudu u Pazinu. No, zadnje neslužbene informacije otvaraju dvojbu je li ta ponuda još uvijek aktualna, a pritom nije isključeno da se u međuvremenu pojavila još neka dodatna opcija s kojom se planira izaći pred Skupštinu vjerovnika. Taj dio u ovom trenutku pouzdano zna jedan vrlo uzak krug ljudi.
Valja podsjetiti kako se prodaju većinskog udjela u Uljaniku 1856, osim čisto ekonomskih i tržišnih principa, uvelike podvodi i pod činjenicu da bi se tim novcem trebali namiriti bivši zaposlenici Uljanik brodogradilišta u stečaju, čija se ukupna nenaplaćena potraživanja na račun neisplaćenih plaća i ostalih davanja penju na oko 20 milijuna eura.
Istovremeno, Uljanik 1856 u četiri je godine poslovanja, otkad se pulskim navozima pružila šansa za novi početak, dovelo u situaciju da je kapital društva »pojeden« za više od devet milijuna eura, koliko iznose kumulirani gubici, a još na početku ove godine tvrtka je u bilanci iskazivala dvadesetak milijuna eura kratkoročnih obveza, što na osnovu potrošenih kredita, što obveza koje dospijevaju prema dobavljačima i kooperantima.
O razini nelikvidnosti svjedoči i podatak da su od svibnja ove godine računi Uljanika 1856 sedam puta završili u blokadi u kojoj su sveukupno proveli gotovo 120 dana.
Neplaćena koncesija i porez – 732 tisuće eura
Zadnja lista poreznih dužnika otkrila je da je pulsko brodogradilište s iznosom duga na neslavnom 10. mjestu poreznih neplatiša na području Istarske županije. Ukupni dug penje se na 732.000 eura, od čega se glavnina odnosi na neplaćenu koncesijsku naknadu – 676.000 eura.
Istovremeno, iz državnog proračuna prema pulskom Arsenalu u ovoj je godini kanalizirano više od 1,1 milijuna eura na konto ležarine za dijelove, odnosno sekcije novogradnje 531, koja je završila u državnom vlasništvu.
Još prije par mjeseci iz Ministarstva prostornog uređenja graditeljstva i državne imovine potvrdili su da su napravili procjenu i da su u pripremi za objavu javnog poziva za prodaju ove imovine, uz najavu da ga planiraju objaviti do kraja rujna. Zadnja informacija iz ovog ministarstva, otprije desetak dana, jest da je prijedlog odluke o pokretanju postupka prodaje novogradnje 531 upućen u Vladu u postupak donošenja.