Foto S. Drechsler
Cijeli financijski koncept plana spasa riječkog škvera, podsjetimo, najvećim dijelom počiva upravo na ugovaranju i isporuci ovog broda jer je riječ o najisplativijem poslu
povezane vijesti
RIJEKA – I dalje nema pomaka oko modela završetka izgradnje broda za prijevoz automobila, novogradnje 514, u riječkom brodogradilištu, a strpljenje u norveškoj kompaniji Siem koja je zainteresirana za kupnju ovog broda, čini se, dovedeno je do samog ruba.
Premda su u početnim razgovorima bili neskloni toj opciji, norveški brodar prije petnaestak dana, doznajemo iz izvora bliskih ovoj kompaniji, prihvatio je varijantu koja mu je ponuđena s hrvatske strane slijedom koje bi se ovaj brod završio tako da ga Siem kupi od države i ugovori njegov završetak u »3. maju«.
Međutim, sve otad nema povratnog odgovora s hrvatske strane, odnosno od resornih ministarstava gospodarstva i državne imovine. Bile su najave i očekivanja da će se to dogoditi prošlog tjedna, no pokazalo se da ništa od toga. Dodatni pritisak i opasnost za nastavak razgovora jest i taj što se iz Siema moraju odrediti prema svom dugogodišnjem poslovnom partneru, njemačkom koncernu Volkswagen, o tome hoće li ovu novogradnju iz »3. maja« imati na raspolaganju početkom 2022. godine, što Norvežani ne mogu učiniti jer s hrvatske strane pregovaračkog stola vlada muk. Za završiti ovu novogradnju trebat će oko osam mjeseci.
Ne treba puno pa da se situacija u kojoj postoje zainteresirani prodavatelj i kupac stubokom promjeni odustajanjem jedne strane, a u ovom trenutku te su niti prilično stanjene. Velika je nervoza i u riječkom brodogradilištu jer je ovaj brod za prijevoz automobila ključan za održivost njihovog poslovanja.
Cijeli financijski koncept plana spasa riječkog škvera, podsjetimo, najvećim dijelom počiva upravo na ugovaranju i isporuci ovog broda jer je riječ o najisplativijem poslu. Novogradnja 514 u najvećem je stupnju gotovosti, a i cjenovno nadmašuje druga dva za koje je Vlada odlučila da će se završiti u »3. maju« i time dati šansa brodogradilištu da preživi. Algomin brod trećemajci su isporučili u rujnu prošle godine, a u srpnju ove godine u planu je i tanker »Santiago«.
Iz Siema su još prije više mjeseci zainteresiranost da kupe taj brod, čiji su bili i izvorni naručitelji, potkrijepili pismom namjere, slijedom čega je Vlada koncem listopada prošle godine ovlastila Ministarstvo financija da na stečajnoj dražbi licitira do iznosa svoje prvoupisane hipoteke, odnosno do maksimalnih 174 milijuna kuna. Kako za novogradnju 514 drugog ponuditelja nije bilo, brod je krajem studenog otišao državi za 142 milijuna kuna, odnosno polovicu svoje utvrđene vrijednosti. Indirektno se, zapravo, radilo o svojevrsnom prijeboju jer se taj novac od prodaje broda opet vratio u državni proračun, odnosno Ministarstvu financija kao razlučnom vjerovniku.
Već spomenutim zaključkom Vlade novogradnja 514 predana je na upravljanje Ministarstvu državne imovine koje je dobilo zaduženje da, zajedno s Ministarstvom gospodarstva, poduzme sve mjere i aktivnosti za završetak ovog broda. Prošla su dva mjeseca, a konačnog rješenja još uvijek nema. Premda je u pitanju više formalnost, o odnosu prema ovoj novostečenoj državnoj imovini svjedoči i neslužbena informacija prema kojoj još uvijek nije obavljena primopredaja novogradnje 514. Trgovački sud u Pazinu još je početkom prosinca prošle godine naložio da se brod ima predati u posjed novom vlasniku, Ministarstvu financija, ali pozivi dosad nisu naišli na odaziv.