Novi početak

U “3. maj” stiglo 800 tona čelika za gradnju kruzera od 250 milijuna eura

Orjana Antešić

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

Novi polarni Scenicov kruzer za kružna putovanja, najavljuju iz tvrtke MKM Yachts, uskoro će biti prezentiran javnosti



U riječko brodogradilište jučer su iz Makedonije stigli prvi vagoni čeličnih limova za gradnju novog kruzera za Scenic grupu. Riječ je o količini od 800 tona čelika s čijim se rezanjem i obradom planira krenuti u narednih desetak dana.


Preostala crna metalurgija za novu Scenicovu novogradnju stizat će sukcesivno, a trećemajce i novi “3. maj 1905”, koji je preuzeo koncesiju brodogradilišta i prešao pod državne skute, odnosno Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP), idućih mjeseci, zapravo sve do proljeća 2026. godine, čeka velik posao.





Prema nekim procjenama, za gradnju trupa novog kruzera bit će potrebno obraditi oko 6.200 tona čelika – od rezanja limova, izrade sekcija i potom njihovog montiranja na navozu.


Dodatni iskorak


Osim da je riječ o projektu vrijednom oko 250 milijuna eura, zasad se u javnosti zna vrlo malo detalja o novom Scenicovom kruzeru, no za očekivati je, a takve su i najave iz tvrtke MKM Yachts, da će uskoro biti prezentirani javnosti.


Nakon “Eclipse I” i Eclipse II”, koji su niknuli na hrvatskim navozima, prvi u pulskom, a drugi u riječkom brodogradilištu, najave idu u pravcu da Scenic grupa novim polarnim kruzerom želi napraviti dodatni iskorak u ovoj tržišnoj niši ekskluzivnih brodova za kružna putovanja.



Kruzer Scenic Eclipse I / Foto Dusko Marusic/PIXSELL

Serija Eclipsea zadobila je prilično pozornosti u svjetskoj javnosti kad su zaplovili na svoja inauguracijska putovanja. “Scenic Eclipse I”, koji je brodovlasnik odlučio završiti u vlastitom aranžmanu u Puli nakon što su financijske dubioze počele topiti Uljanik grupu, svečano je kršten na dokovima New Yorka, a kuma broda bila je svjetski poznato lice, glumica Helen Mirren.


Silom prilika iskušani model gradnje prvog Eclipsea potom je preseljen u riječko brodogradilište, ali s jednom razlikom. Scenic grupa u međuvremenu je osnovala tvrtku u Hrvatskoj, MKM Yachts koja je s “3. majem” 2020. godine potpisala desetogodišnji ugovor o poslovnoj suradnji, na osnovu čega su jedan manji dio brodogradilišta, oko 21 tisuću četvornih metara, dobili u potkoncesiju.



U svibnju 2021. godine na trećemajski navoz položena je kobilica za sestrinski brod, “Scenic Eclipse II”, na kojem su trećemajci zaposleni kao podizvođači na gradnji trupa, uz dodatne angažmane u kasnijem opremanju ovog 168-metarskog polarca kojima je menadžerirao MKM Yachts.


Rezultat ove suradnje bio je da je s trećemajskih navoza porinuta novogradnja u visokom stupnju opremljenosti, da je brod završen u roku, čak i nešto prije te unutar zadanih financijskih gabarita.


Tranzicija navoza


Ugovor o gradnji trećeg Scenicovog polarca između novog “3. maja 1905”, Scenic grupe i MKM Yachts potpisan je, podsjetimo, prošlog proljeća, u travnju. U to vrijeme, matično društvo prolazilo je kroz veliku krizu jer je postalo bjelodano jasno da se novogradnja “Algoma Endeavour” neće uspjeti završiti u ugovornom roku, kao i da će trebati nova financijska injekcija da bi se taj brod završio.



Ljeto i prvi dani jeseni protekli su u rješavanju tog prioriteta, na kojem je aktivno blizu 90 milijuna eura državnih jamstava, a potom se fokus prebacio na trećemajsku tvrtku kćer i zadnje korake koji su se trebali odraditi u ovoj tranziciji riječkih navoza u kojoj staro društvo, sa svojim pozamašnim gubicima, odlazi u stečaj, a na njegovo mjesto ovlaštenika koncesije i nositelja djelatnosti stupa “3. maj 1905”.



Vlada je krajem prošle godine donijela potrebne odluke, na osnovu kojih su prošlog tjedna sklopljeni ugovori o prijenosu poslovnih udjela i koncesije. Dok se bliži rok za isporuku novogradnje “Algoma Endeavour”, prošli je tjedan u novo društvo prebačeno prvih 120 trećemajaca, mahom iz predobrade i obrade crne metalurgije dok radnici iz “opremaškog” segmenta brodogradilišta užurbano završavaju poslove na ovom brodu za Kanađane, nakon čega će i oni potpisati ugovore o radu s novim “3. majem 1905”.