Ilustracija Arhiva NL
UHrvatskoj gospodarskoj komori očekuju da bi sniženja cijena mogla biti najveća dosad – u rasponu od 30 do 70 posto
povezane vijesti
ZAGREB – Navale građana na prodavaonice na današnji Crni petak zasigurno neće biti, zbog mjera fizičkog distanciranja. Međutim trgovci ovog vikenda ipak očekuju više kupaca, osobito na internetu.
Ukupna prodaja na Crni petak vjerojatno će biti manja nego lani, ali u Hrvatskoj gospodarskoj komori očekuju da bi sniženja cijena mogla biti najveća dosad – u rasponu od 30 do 70 posto.
– Ova je kriza najviše pogodovala online trgovini tako da će najviše profitirati oni trgovci koji će na Crni pretak imati otvorene mrežne prodavaonice, procjenjuje Tomislava Ravlić, voditeljica Odjela za trgovinu u Komori. Budući da građani izbjegavaju gužve, vlasnici prodavaonica u trgovačkim centrima boje se da će velik dio kolača pokupiti kolege na internetu. Stoga je moguće da tzv. prodavaonice u četiri zida ponude veća sniženja od dosadašnjih. »Pritom će najviše profitirati kupci«, kaže Ravlić.
Sniženja na Crni petak označavaju uvod u tradicionalno povećanje potrošnje koje vrhunac postiže u prosincu, uoči Božića i Nove godine. Black Friday izvorno su smislili trgovci u Americi sa željom da se riješe zaliha. Njihova su sniženja stoga znatno veća nego u Hrvatskoj, gdje su se akcije na Crni petak počele uvoditi tek prije nekoliko godina.
– U Americi je riječ o sniženjima i do 90 posto, kaže Ravlić. U početku domaći trgovci nisu davali tolika sniženja, ali iz godine u godinu ona se povećavaju, pa se danas kreću od 20 do 70 posto. Većina trgovaca svoj je Crni petak protegnula na gotovo cijeli studeni, pa su uveli »Crni vikend« i »Crni tjedan«, podsjeća Ravlić.
Kada se 2017. godine Crni petak počeo u Hrvatskoj jače promovirati, maloprodaja je toga dana porasla na 460 milijuna kuna, a već 2018. na 680 milijuna – što je otprilike dvostruko više od dnevnog prometa u trgovinama. Vrhunac je bio lani, kada su građani tijekom Crnog petka, protegnutog na četiri dana, potrošili 1,34 milijarde kuna, prema podacima Komore.
Veća prodaja putem interneta koja se očekuje tijekom ovog vikenda nastavak je trenda koji se ubrzao tijekom pandemije. Od početka pandemije online trgovina u Hrvatskoj porasla je 15,5 posto, prema podacima Hrvatske udruge banaka (HUB). Čak 75 posto ispitanika u anketi koju je ovih dana proveo HUB, planira danas kupovati putem interneta.
– Muškarci će najčešće kupovati informatičku opremu, a žene u najvećoj mjeri odjeću, modne dodatke i kozmetiku, kažu u HUB-u, pozivajući se na rezultate ankete. Slične podatke ima i Tomislava Ravlić, napominjući da je koronakriza promijenila i navike kupaca putem interneta.
»Prije krize najviše smo preko interneta kupovali usluge, kao što su putovanja, ulaznice za kazališta i ostale manifestacije. Danas u internetskoj trgovini najviše prolaze odjeća i obuća, dekoracije za dom, namještaj, kućne potrepštine i ostalo«, primjećuje Ravlić.