Prilika za novi start

Trećemajci se spremaju za gradnju novog polarnog kruzera. Donosimo detalje velikog posla

Orjana Antešić

Novi će brod biti treći Scenicov kruzer za polarna krstarenja koji je izgrađen na hrvatskim navozima / Foto ARHIVA NL

Novi će brod biti treći Scenicov kruzer za polarna krstarenja koji je izgrađen na hrvatskim navozima / Foto ARHIVA NL

Početak gradnje tempiran je i planiran za veljaču iduće godine



Brod »Algoma Endeavour«, trećemajska novogradnja na kojoj je aktivno gotovo 89 milijuna eura državnih jamstva, za desetak dana trebao bi na dokovanje u susjedni »Viktor Lenac«, i to u njihov veliki Dok 11 koji je ponovno u funkciji.


S isporukom te novogradnje, podsjetimo, završava era starog »3. maja«, a priliku za novi start riječko brodogradilište dobit će kroz tvrtku kćer »3. maj Rijeka 1905« na koju će se prenijeti koncesija.


Nota optimizma


Nakon što je pitanje završetka »Algoma Endeavoura« izazvalo puno zebnje i nervoze među samim trećemajcima, ali i na državnim adresama koje prate realizaciju ove novogradnje, notu optimizma u nastavak poslovanja, samo sada kroz novo društvo, daje informacija da je Scenic grupa, kroz svoju riječku tvrtku MKM Yachts, intenzivirala pripreme za gradnju novog polarnog kruzera. Nakon više mjeseci zatišja, tijekom kojih se pažljivo osluškivalo sve što se zbiva u i oko riječkog brodogradilišta u kojem, ako je već novca, onda barem problema nije nedostajalo, Scenicov MKM Yachts operativno je pokrenuo cijeli projekt.




Kako doznajemo, naručen je sav potreban materijal odnosno u ovoj fazi čelik za trup budućeg polarca i, prema najavama direktora MKM Yachtsa Saše Čokljata, početak gradnje tempiran je i planiran za veljaču iduće godine.


O ovom novom Scenicovom brodu zasad je malo toga otkriveno, no Čokljat kaže da će u vrlo skoro vrijeme projekt biti prezentiran javnosti. Kod potpisa ugovora s trećemajskom tvrtkom kćeri »3. maj Rijeka 1905« u travnju ove godine, moglo se čuti kako Scenic grupa s novim polarcem planira napraviti još jedan iskorak u toj klasi brodova, kako u smislu tehničkih performansi, tako i razine luksuza koji će ponuditi tržištu, a sam premijer Andrej Plenković na prigodnoj je svečanosti spomenuo kako je riječ o projektu vrijednom oko 250 milijuna eura.


Kanađani financiraju završetak broda »Algoma Endeavour«

 


Nakon dva kredita s državnim jamstvima koje je »3. maj« dobio za završetak ovog broda, u ukupnom iznosu od nešto malo iznad 70 milijuna eura, u proljeće ove godine postalo je jasno da »3. maj« »Algoma Endeavoura« neće uspjeti završiti do sredine lipnja, što je bio originalno ugovorni rok, kao i da sav dotad »spušten« novac neće dostajati da se ova novogradnja finalizira i isporuči kupcu. Rješenje se potražilo kroz pregovore s Kanađanima koji su na koncu pristali da oni budu ti koji će financirati završetak broda. Sve dotad, podsjetimo, ugovorni aranžman bio je takav da Algoma punu cijenu broda plaća na njegovoj isporuci. Kanađani će tako platiti 14 milijuna eura, koliko su bili trećemajski izračuni da još fali za završetak »Endeavoura«, na konto čega je Vlada u rujnu ove godine dala državna jamstva kao kontragarancije za ove uplate Algome, a tu je i dodatnih pet milijuna eura državnih jamstava na konto garantnog perioda za ovaj samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta, namijenjen za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima.

Bit će to treći Scenicov kruzer za polarna krstarenja koji je izgrađen na hrvatskim navozima, prvi »Scenic Eclipse I« koji je izgrađen u pulskom Uljaniku, dobrim dijelom u vlastitom aranžmanu da bi se sličan model kasnije primjenio i na riječko brodogradilište s kojim je Scenic grupa odnosno MKM Yachts potpisala ugovor o dugoročnoj poslovnoj suradnji te dobila jedan dio brodogradilišta u potkoncesiju. Prvi rezultat toga bila je gradnja oko 170 milijuna eura vrijednog »Scenic Eclipse II«, za koji je kobilica na navoz položena u jeku pandemije, u svibnju 2021. godine. Trećemajci su u ovom poslu bili angažirani kao podizvođači na gradnji i djelomičnom opremanju trupa, ali i uz dodatni angažman trećemajskih kapaciteta u fazi opremanja ovog luksuznog kruzera, koji je završen unutar zadanih financijskih i vremenskih gabarita, čak i nešto prije od planiranog. Projekt »Eclipse II« sa strane »3. maja« vodila je Vjera Marić, ista ona koja je u proljeće ove godine imenovana predsjednicom Uprave »3. maj 1905«, dok je Edi Kučan njezin drugi član.


Novi uvjeti


Nakon neuspjelog, ustvari poništenog natječaja za prodaju trećemajske tvrtke kćeri u kolovozu ove godine, koju je matični »3. maj« dokapitalizirao s 10,3 milijuna eura materijalne imovine, zasad nema indicija da se sprema bilo kakav novi pokušaj prodaje i za očekivati je da će taj dio, sada kada su u tijeku intenzivne pripreme za početak gradnje Scenicovog kruzera, zastati, odnosno da će se budući kupac početi tražiti nakon što se »3. maj 1905« osovi na noge.


Na matičnom »3. maju« je da do 15. veljače završi i isporuči »Algomu Endeavour«, brod koji je izazvao poprilično nervoze na državnim adresama koje prate gradnju ovog broda, počev od resornog ministarstva gospodarstva i resora financija. Prema novim uvjetima za završetak gradnje ovog broda, koji su prije par mjeseci dogovoreni s kupcem ovog broda, kanadskim brodarom Algoma Corporation, »Endeavour« bi, podsjetimo, morao biti isporučen do 15. veljače iduće godine.