Riječki navozi

Što se događa u 3. maju? Kooperanti su već opasno nervozni, a posao s Kanađanima nikad neizvjesniji

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Posebno zabrinjava što u ovom trenutku, desetak dana prije isteka raskidnog roka za brod "Algoma Endeavour", nema jasnih odgovora kako će se riješiti ovaj gorući problem trećemajaca



Nikad više kontrolnih mehanizama nad poslovanjem i radom uprave »3. maja«, a nikad lošija situacija oko završetka jedne novogradnje, u ovom slučaju samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutih tereta za sjevernoamerička Velika Jezera.


Posebno zabrinjava što u ovom trenutku, desetak dana prije isteka raskidnog roka, nema jasnih odgovora kako će se riješiti ovaj gorući problem trećemajaca, ali i državnog proračuna kao garanta za 70 milijuna eura kredita koje je riječko brodogradilište dobilo za završetak ovog broda na kojem je, podsjetimo, u trenutku kad se ugovorio novi »deal« s originalnim naručiteljem ovog broda, kanadskom Algomom, bilo odrađeno oko 30 posto posla na navozu.


Participacija kupca


Činjenica da je ova novogradnja prije dvije godine ugovorena za cijenu od 46,8 milijuna eura dovoljno govori o financijskom proklizavanju koje se dogodio na ovom poslu, na što se dodatno nakalemilo pitanje penalizacije brodogradilišta zbog kašnjenja u isporuci broda, »Algoma Endeavoura«, a sve se glasnije šuška da riječko brodogradilište treba dodatna sredstva, između pet i sedam milijuna eura, da bi se ovaj brod uspjelo završiti.




Jedna od ideja jest da »3. maj« u pregovorima s Kanađanima isposluje taj novac, na način da se za taj iznos umanji primopredajna rata, tim više što Algoma dosad nije uopće financijski participirala u procesu izgradnje ovog broda.


Kanađani, doduše, nisu u tome izuzetak jer su i ostale novogradnje koje su završene u riječkom brodogradilištu u zadnje četiri godine, nakon sloma Uljanik grupe, ugovorene na isti način – da kupac plaća u cijelosti ugovornu cijenu tek na isporuci broda što odudara od uobičajene brodograđevne prakse.


U poziciji u kojoj je »3. maj«, s negativnim kapitalom i bankrotiranim vlasnikom, Uljanikom d.d. u stečaju to je, doduše, bio najjednostavniji, a vjerojatno i jedini način da se sklope poslovi koji su riječkom brodogradilištu trebali da bi nastavili proizvodnju i izbjegli stečaj, a brodari se zaštitili od potencijalno velikog rizika.


Ono što Algomu pritom izdvaja jest činjenica da su pod takvim uvjetima već dobili jedan brod. Podsjetimo, radilo se o »Algoma Interpidu« kojeg su trećemajci prvog završili prema posebnom programu iza kojeg je stala hrvatska Vlada. Bilo je to ujesen 2020. godine i taj je brod završen bez većih problema i u ugovornom roku.


Specifičan brod


Pregovori s Kanađanima za upravu »3. maja« bit će teški i neizvjesni. Pokazala je to već prva, načelna »runda« koja je odrađena ovih dana. I dok u »3. maju« tvrde da imaju valjane argumente da se pozovu na višu silu zbog kašnjenja u isporuci ključne opreme na brodu koja služi za iskrcaj tereta od strane kanadskog dobavljača, tvrtke EMS-Tech, u Algomi ustraju na tome da ne postoje razlozi za prolongat ugovornog roka. Drugim riječima, zasad ne pokazuju namjeru da odustanu od penalizacije brodogradilišta, ali ni od »Endeavoura« premda 15. lipnja mogu raskinuti ugovor.


Pregovaračku poziciju »3. maja«, kako kod njegovog ugovaranja, tako i u sadašnjoj situaciji, nimalo ne olakšava činjenica da je novogradnja 527 odnosno »Algoma Endeavour« vrlo specifičan brod za kojeg je veliko pitanje može li mu se naći drugi kupac na tržištu, u slučaju najcrnjeg scenarija.


K tome, sve i da su Kanađani voljni unaprijed platiti novce da bi se »Algoma Endeavour« završio do početka rujna ove godine, sasvim je izvjesno da će za te milijune eura tražiti određene garancije odnosno jamstva od hrvatske države. Drugim riječima, želi li se završiti ovaj brod, novi upliv države je neminovan, pitanje je samo je li i na koji način to moguće zbog bruxelleskih pravila i procedura vezanih uz državne potpore.


Nervoza među kooperantima


Spoznaja da se tope sredstva iz zadnje tranše kredita unosi, koliko čujemo, nervozu među kooperante »3. maja« bez kojih se ovaj brod ne može završiti, počinju se javljati zahtjevi za avansnim plaćanjima, a jednom kad se ta spirala počne rotirati, teško ju je zaustaviti zbog čega odluke, kakve god da one bile, treba pothitno početi donositi jer, u protivnom, šteta će samo rasti.


U takvim okolnostima, danas bi se trebao ponovno sastati Nadzorni odbor »3. maja« na čijim sjednicama, na kojima prisusutvuje i uprava brodogradilišta, u zadnje vrijeme ne manjka povišenih tonova i nesuglasja.